Den nye familievinneren

Test: Skoda Superb stasjonsvogn gir veldig mye plass for pengene. Og så ser den bra ut også!

Skoda Superb i sedanutgave har allerede fått mye skryt for sin enorme innvendige plass. Stasjonsvogna er enda større, og vi reiste til Skodas hjemby, Mlads Boleslav i Tsjekkia, for å prøvekjøre plassmesteren.

Kjøreglede: 4/6

Kjøreglede er ikke noe du umiddelbart tenker på bak rattet på en Skoda Superb. Er du opptatt av sportslige kjøreegenskaper – og mye plass – bør du kanskje heller velge en Ford Mondeo stasjonsvogn.

Men Superb stasjonsvogn er på ingen måte dårlig å kjøre. Jeg vil faktisk påstå at den overrasker positivt når man kjører litt aktivt, men dette er først og fremst en komfortabel cruiser.

Over skarpe ujevnheter, merkes det at Skoda fortsatt er litt billigere enn flere av konkurrentene, for det hopper og spretter – og bråker.

Interiør/plass: 6/6

Plassen i Skoda Superb er helt enorm. I baksetene er det plass som i en limousin, og det er jo litt spesielt at baksetepassasjerene får egne fotstøtter å hvile beina på. Også foran sitter man bra, og interiøret heller mot det luksuriøse. Man tenker i hvert fall ikke over at Skoda er en billigbil fra Øst-Europa lenger.

Trenger du ikke stasjonsvogn? Les test av Superb sedan her:

Også bagasjeromsplassen er ledende i klassen med sine 633 liter, og det øker til 1865 når baksetene slås ned. Holder ikke dette, må du nesten kjøpe deg en varebil.

Det er også verdt å nevne at lasteterskelen på bagasjerommet er på 60 cm, og at du kan dra ut en forlengelse av gulvet for å beskytte lakken – hvis du velger den dyreste versjonen, vel å merke. Bagasjerommet har også praktiske skinner så man kan feste bagasjen mens man kjører. I tillegg finnes det en rekke oppbevaringsrom som bare understreker denne bilens tittel som ”plassmester”.

Motor: 5/6

I vår testbil sitter det en 1,8-liters TSI-motor med 160 hestekrefter, og du verden hvor deilig det er å kjøre en moderne bensinmotor igjen – etter at det bare har vært diesel i de siste bilene jeg har testet.

Bensinmotoren er på ingen måte død, og selv om man blir vant til dieselrakling, så blir man minnet på at en bensinmotor er mer stillegående når man kjører noe så sjeldent som bensin igjen. En bensinmotor har også en helt annen karakter, og jeg synes det er morsommere å kjøre en turtallsvillig bensinmotor enn en dreiemomentssterk diesel.

Denne 1,8-literen er også billigere enn 2,0 liters diesel med 170 hestekrefter. Dieselen oppleves nok som sterkere, men jeg tror jammen jeg hadde valgt bensinmotoren likevel.

I vår testmodell sitter det en seks trinns manuell kasse, men den tilbys også med DSG, som trolig vil passe svært godt til denne motoren.

Skoda med 4x4: Les testen på Octavia Scout her:

Design: 5/6

Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn

Skoda Superb stasjonsvogn er så nøktern at den blir helt oppsiktsvekkende. Du tenker kanskje ikke så mye over det ved første øyekast, men det er ingen tvil om at Skoda har designet en tidløs bil.

Det minimalistiske designet er selvsagt ikke tilfeldig, og i tillegg til å være tidløs, ønsker Skoda at bilen ikke skal fremstå som prangende. Du vet, man er fortsatt fornuftig hvis man kjører en Skoda – selv om bilene nå kan matche langt dyrere konkurrenter.

Også innvendig er det lett å trives, og som nevnt tidligere får du en slags følelse av luksus – samtidig som alt virker robust og slitesterkt.

Miljø/økonomi: 4/6

Skoda Superb er overraskende dårlig på miljø. Med 1,8 liters bensin har bilen et CO2-utslipp på 171 g/km, og selv om det ikke er dårligst i klassen, er det heller ikke best. Og vi mener at en helt ny bil som Superb burde ha klart bedre. Forbruket er på 0,73 l/mil.

Velger du diesel kommer du ned på et forbruk på 0,59 liter og et CO2-utslipp på 155 g/km. Det er ikke bra nok i dag.

Når det kommer til priser, imponerer imidlertid denne bilen. Billigste versjon koster 306 500 kroner og det er svært billig for en så stor bil. Vår testmodell får du fra 360 000 kroner.

Konklusjon: 5/6

Skoda Superb stasjonsvogn imponerer. Plassen er helt enorm både i baksetet og bagasjerommet, bilen er billig og den ser bra ut. Eneste som trekker litt ned er CO2-utslippene, men likevel ender denne bilen med terningkast fem.

Verdt å nevne er at man også kan få denne bilen med firehjulstrekk og massevis av ekstrautstyr, og selv om bilen blir dyrere begynner nå en billig Skoda å bli et reelt alternativ til langt dyrere ”premium”-biler i samme klasse.

Brukt Superb starter på rundt 100 000 kroner. Les mer her:

For deg:

Som jobber som privatsjåfør for stastsministeren.

Ikke for deg:

Som er enslig, og som stort sett ikke har med seg mer enn toalettmappa på tur.

Vårt førstevalg:

Etter en høst full av dieselbiler ble vi så glade bak rattet på en bensinbil igjen at vi ville ha valgt nettopp en TSI-motor i Skoda Superb stasjonsvogn.

Skoda Superb stasjosnsvogn
Skoda Superb stasjosnsvogn
Skofa Superb stasjonsvogn
Skofa Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn (Foto: Minstemann)
Skoda Superb stasjonsvogn (Foto: Minstemann)
Skoda Superb stasjosnvogn
Skoda Superb stasjosnvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn