Denne Saaben flytter til Kina

Uavhengig av hva som skjer med Saab: Mye tyder på at 9-5 allerede er solgt til Kina

Saab 9 5 Aero stv 04 bakfra
Saab 9 5 Aero stv 04 bakfra

Situasjonen til Saab er fortsatt høyst uklar. Nå presser den svenske regjeringen på for å få en avklaring. GM har gitt Saab ut desember. Har ikke en seriøs kjøper kommet på banen til da, går det mot avvikling og nedleggelse.

Siste nytt er at nederlandske Spyker nå skal være eneste seriøse budgiver som er igjen.

Nå rapporterer svenske media at kinesiske BAIC skal flytte produksjonen av dagens 9-3 og 9-5 til Kina.De har kjøpt rettighetene til disse modellene av GM og jobben med å plukke ned produksjonsutstyret skal allerede være i gang. Så skal det sendes til Kina.

Test av Saab 9-5 kan du lese her:

Gammeldags

9-5 er en svært gammel bilmodell med snart 13 år på baken. Det gjør nok forhandlingene med GM langt enklere enn om dette skulle vært topp moderne teknologi. Samtidig er dette en bil som er blitt mye oppdatert underveis.

Den er gammeldags sammenlignet med de aller fleste konkurrentene, men fortsatt har den kvaliteter som gjør at den kan hevde seg brukbart hvis bare prisen er lav nok.

Også 9-3 trekker på årene og er strengt tatt "ferdigsolgt" i vår del av verden.

Det lokale markedet

Kostnadsnivået i Kina kan sørge for bilene nå blir mye rimeligere.. Og uansett vil hjemmemarkedet være det klart største. Det er ukjent om bilen i såfall vil bli solgt som en Saab eller om kineserne vil velge å bruke egen merkevare.

Ny Saab-sensasjon - se bildene av nye 9-5 her:

I dag produseres en rekke bilmodeller på lisens i Kina. Og det er også mange eksempler på modeller som har blitt flyttet til Kina når livsløpet egentlig har vært over.

Nytt liv

Et eksempel som ligner mye, er det som skjedde med Rover 75 da Rover-fabrikken gikk konkurs i 2005.

Både 75 og søstermodellen MG ZT fikk nye liv i Kina og produseres fortsatt som nybiler for det lokale markedet.

Lyst på brukt Saab? Her finner du alle modellene:

Saab-9-5-sedan-forfra
Saab-9-5-sedan-forfra