Tirsdag sa Jens Stolteberg at regjeringen vil blande mer biodrivstoff i vanlig diesel. Regjeringen vil øke omsetningspåbudet fra 2,5 til 3,5 prosent og vil sikre at minst fem prosent av all omsatt diesel er biodiesel.

Jens Stoltenberg varslet at regjeringen vil øke omsetningspåbudet for biodrivstoff. (Foto: Bendiksby, Terje/Scanpix)

Samtidig forsvarte han regjeringens forslag om å innføre avgift på biodiesel fordi bilbruk fører til ulykker, forurensning og køer uansett hva man har på tanken.

Les mer: Jens gir etter for SV-krav om biodiesel

– Ingen miljøseier

Høyres Jan Tore Sanner sier dette viser at Stoltenberg er mer glad i avgifter enn i klimatiltak. Sanner mener Stoltenberg prøver å lure regjeringspartnerne med tirsdagens utspill.

– Jeg får litt inntrykk av at han gjør dette for å lure SV og Senterpartiet til å tro at de har fått en miljøseier. Det har de ikke, sier Sanner, og viser til klimaforliket som ble inngått i Stortinget for flere år siden.

– Forliket innebærer at man skulle nådd fem prosent innblanding allerede i år. Så aksepterte vi at det skulle utsettes til 2010, og nå snakker de om 3,5 prosent innblanding til neste år, påpeker Sanner.

– Rammer virksomhetene

Heller ikke Venstre mener dagens utspill bringer noe nytt i forhold til klimaforliket.

– Det er regjeringens forslag om en avgift på biodiesel som er hovedproblemet. Denne rammer norske virksomheter som har fulgt regjeringens oppfordring og satset på dette området, nærmest med kirurgisk presisjon, sier Venstres Borghild Tenden.

Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, mener København-avtalen er katastrofalt dårlig og at verdens statsledere har sviktet. (Foto: TV 2)

Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet sier regjeringens håndtering av saken sender ut dårlige signaler i forkant av klimatoppmøtet i København i desember.

– Det sender et signal om at man ikke ønsker å støtte opp under utviklingen av miljøvennlig biodrivstoff, sier Haltbrekken, og peker på at biodieselfabrikken Uniol i Fredrikstad står i fare for å bli nedlagt.

Investeringer stanser

Jan Tore Sanner synes mest alvorlige er at man nå ikke får de investeringene i grønn teknologi, grønne arbeidsplasser og grønt drivstoff som man ville fått med et avgiftsfritak.

– Norske Skog har planer om å investere mange milliarder kroner i en ny bedrift som skal produsere biodrivstoff på tre. Da snakker vi ikke om mat på tank, vi snakker om tre på tank. Da har vi muligheten til å utvikle en av våre beste råvarer til et miljøvennlig drivstoff. Skal du få Norske Skog til å investere de pengene i Norge, så må de ha forutsigbarhet og de må være sikre på at produktet blir konkurransedyktig i markedet, sier Sanner ttil TV 2 Nyhetskanalen.