Dacia er Renaults billigmerke og har blant annet stor suksess med modellen Logan som ikke selges i Norge. I 2010 kommer det rumenske merket med en SUV og har ambisjoner om å bli det aller rimeligste innslaget i denne klassen.

Duster heter den. Og nå tjuvstarter Dacia med å bruke den i den prestisjetunge, franske isracingserien Trophèe Andros. Her ser vi bilen ferdig rigget, dekorert - og selvfølgelig modifisert.

Treffe bredt

Men plukker du av stylingen og særlig de kraftige hjulbuene, skal dette være en veldig god pekepinn på hvordan det endelige designet blir. Både front- og hekkdesignet skal være spikret.

Dette er den rimeligste firehjulstrekkeren du kan kjøpe i Norge:

Dacia har laget en bil som absolutt ikke kommer til å skille seg ut som hverken sporty eller tøff. Her er målsetningen å treffe bredest mulig - og ikke skremme bort noen kunder.

Alternativ til bruktbil

Dessuten skal den være billig. Svært billig. For å få til det, bruker Dacia mye mekanikk som ikke akkurat er supermoderne.

Dacia Duster Andros

De tillater seg også å redusere ting som støydemping og opplevd kvalitet i interiøret.

I mange markeder vil Duster først og fremst være et alternativ til å kjøpe brukt SUV. Og Dacia håper selvfølgelig også å rekruttere mange kunder som i dag kjører Logan.

Toyota Urban Cruiser blir en av konkurrentene - les mer om den her:

Renault-motor

I Trophèe Andros er bilen utstyrt med en 3-liters V6 på 350 hk, levert av Renault. Med vekt trimmet ned til 950 kilo, bør det gi solide ytelser.

Produksjonsbilen ligger nok et langt stykke bak dette. Den blir naturligvis tyngre og motoriseringen er mer beskjeden. Her er det først og fremst snakk om en en 1,5-liters diesel, også den hentet fra Renault-hyllene.

Du kan gjøre kjempekjøp på brukt Renault - se utvalget her:

Dacia Duster Andros