Dette er en ganske utrolig historie om oppdagelsen av en ukjent kunstner.

Nasjonalgalleriet har tidligere sagt at bildene ikke var noe verdt og at det bare var å kaste de, men det ville ikke kunstsamler og investor, Haakon Mehren. Nå stilles bildene ut i Europa .

Hør historien om Norges ukjente maler, Aksel Waldemar Johannessen og møt kunstsamler Mehren i videovinduet øverst.

Kunstsamler og investor Haakon Mehren har i en 20 års periode jobbet med å samle og katalogisere alt om Aksel Waldemar Johannessen.

Han har klart det kunststykke å få stilt ut bildene på mange store museér i Europa. Palazzo Te i Mantova, Venezia , Berlin og nå på Leopold museumet i Wien.

I Wien henger Johannessen utstillingen samtidlig med en stor utstilling med Munch bilder.

Se innslaget om «Barna på stranden» her!

Waldemar Johannessen er blitt systematisk motarbeidet av de fleste museumsfolk her til lands. Og da Die Welt ringte Nasjonalgalleriet angående denne saken, sa de at de ikke kommenterte fortiden.

Mehren har klart det kunststykke å få til større utstillinger i utlandet enn noen andre norske samtidige malere, og har også fått med seg internasjonale kunsthistorikere på laget.

Aksel Waldemar Johannessen - vår ukjente maler

Født i 1880

Malte arbeiderklassen og livets tapere

Han døde 25. oktober 1922, tre måneder før sin egen debututstilling, bare 42 år gammel, og fikk aldri oppleve mottakelsen av egen kunst. Tuberkulose og et mangeårig alkoholmisbruk knekte ham til slutt.

Han vokste opp på Kampen i det gamle Kristiania. Da bildene hans ble kjent i 1923, vakte de enorm oppsikt og debatt. Blant beundrerne var Edvard Munch og Gustav Vigeland, men mange reagerte også med avsky. Etter utstillingen ble bildene beslaglagt av overformynderiet og gjemt bort i 67 år. Først i 1990, i forbindelse med et arveoppgjør, ble mange av dem funnet stuet vekk på en låve av kunstsamler Haakon Mehren. Han har senere gjort det til en livsoppgave å gi Aksel Waldemar Johannessen den oppmerksomheten han mener kunstneren fortjener.

Han betraktes først og fremst som de fattige og utstøttes maler, men også som en forløper for store tyske kunstnere som tok opp kampen mot fascismen.

Johannessens temaer har drama, symbolikk og historiefortelling i seg. Han skildrer seksualitet, vold, prostitusjon, alkoholisme. og arbeidliv. Han sammenlignes med de tyske ekspresjonistene, men har også vært omtalt som det manglende leddet mellom ekspresjonismen og sosialrealismen.

Truet av Nasjonalgalleriet

Da Jahn Otto Johansen jobbet for NRK i Berlin, fortalte museumsfolk der at de hadde blitt truet av nasjonalgalleriet. Hvis de stilte ut Aksel Waldemar bildene, ville de aldri låne ut Munch til Tyskalnd.