Vinnere og tapere i Formel 1

Sporten brøt nesten sammen, Renault ble for juks, og Jenson Button vant. Vi oppsummerer årets sesong.

Jenson Button slo til slutt Sebasitan Vettel med 12 poeng. (Foto: Jens Buettner, Scanpix)
Jenson Button slo til slutt Sebasitan Vettel med 12 poeng. (Foto: Jens Buettner, Scanpix)

Vinneren: Jenson Button

Janson Button ble den andre britiske verdensmesteret på rad.
  (Foto: Karim Sahib, Scanpix)
Janson Button ble den andre britiske verdensmesteret på rad. (Foto: Karim Sahib, Scanpix)

Det holder ikke å være den beste føreren for å vinne Formel 1. Det er nemlig svært få som rangerte Jenson Button på topp før årets sesong. Han hadde bare én seier på 155 løp, og 2008-sesongen var en fullstendig fiasko. Men så kom det store regelendringer, og teamet hans - Brawn GP - var best forberedt.

Egentlig er det imponerende at engelskmannen i det hele tatt fikk stille til start. Brawn GP oppsto nemlig som en nødvendighet da Honda plutselig trakk seg ut av sporten. Det var lenge usikkert om de fikk alle brikkene på plass til sesongstart. Brawn GP var blant de siste til å teste bilen sin på banen, men da fikk til gjengjeld de andre lagene seg en sur overraskelse. I Formel 1 er bil minst like viktig som fører, og Brawn hadde den desidert beste.

Det la grunnlaget for Buttons seks seire på de syv første løpene. Og selv om andre førere nærmet seg utover i sesongen, var det ingen som klarte å tette forspranget helt.

Les også: Jenson Button er verdensmester

Teamet: Brawn GP

Brawn GP tok begge mesterskap i sin første sesong. En vanvittig
  prestasjon. (Foto: Jan Wotas, Scanpix)
Brawn GP tok begge mesterskap i sin første sesong. En vanvittig prestasjon. (Foto: Jan Wotas, Scanpix)

Et helt nytt team - riktignok bygget på Honda - vinner konstruktør- og førermesterskapet på første forsøk. Det er svært imponerende. Det hjelper å ha en av sportens aller beste menn i sjefsstolen. Ross Brawn har tidligere vunnet mesterskap med Benetton og Ferrari. I år beviste han at han skal ha en stor ære for suksessen.

Det er utrolig bra med en eventyrhistorie i Formel 1, og vi regner med at Brawn GP vil holde seg i toppen i årene fremover.

Skuffelsen: Luca Badoer

Luca Badoer forlenget rekorden som den føreren med flest løp
  uten poeng - i en Ferrari! (Foto: Felix Heyder)
Luca Badoer forlenget rekorden som den føreren med flest løp uten poeng - i en Ferrari! (Foto: Felix Heyder)

Det har vært mange skuffelser denne sesongen. Sebastian Bourdais, Kazuki Nakajima, Nelson Piquet og Romain Grosjean for å nevne noen. Men den største skuffelsen var uten tvil Luca Badoer. Vi hadde gledet oss til at Michael Schumacher skulle komme tilbake, men så måtte Ferrari ty til sin trofaste testfører isteden. Og Badoer er ingen Schumacher.

Han kom aller sist i begge løp, og måtte nøye seg med dårligste startspor. I samme bil vant Kimi Raikonnen ett løp, og tok en tredjeplass. I prosessen forlenget italieneren rekorden sin. Ingen har kjørt flere løp i Formel 1 uten å ta ett eneste poeng.

Beste: Lewis Hamilton

DUELL: Endringer i regelverket kan gi flere kamper hjul mot
  hjul. (Foto: Peter Stefen, Scanpix)
DUELL: Endringer i regelverket kan gi flere kamper hjul mot hjul. (Foto: Peter Stefen, Scanpix)

Formel 1 er preget av at bilene har utrolig mye å si. I første del av sesongen var derfor fjorårets verdensmester i store problemer, han hadde en av de aller tregeste bilene. I tillegg ble han tatt for å ha løyet seg til en tredjeplass i første løp.

Han viste seg likevel som en dyktig sjåfør og fikk McLaren høyere opp på resultatlisten enn de fortjente. Han beviste også at han aldri gir opp. På hjemmebane hadde han en fantastisk kamp mot Fernando Alonso laaaangt bak i feltet. Så fikk McLaren bitene på plass, og Lewis vant til slutt to løp.

Skandalen: Krasjet med vilje

Nelson Piquets bil blir fjernet fra banen i Singapore 2008.
  (Foto: STR, Scanpix)
Nelson Piquets bil blir fjernet fra banen i Singapore 2008. (Foto: STR, Scanpix)

Det har vært to Nelson Piquet i Formel 1. Senior har vunnet tre titler og står som en av sportens beste, junior er en av de aller største skuffelsene. Anseelsen hans ble ikke bedre da det ble kjent at han hadde krasjet sin Renault med vilje i Singapore i 2008.

I samråd med sjefene sine, Flavio Briatore og Pat Symonds, sa han seg villig til å parkere bilen i veggen med vilje. Det ga grunnlaget for en overraskende seier til Fernando Alonso. Til gjengjeld fikk han beholde setet sitt i 2009. Men etter løpet i Ungarn var det slutt. Han hadde ikke tatt ett eneste poeng, og fikk sparken. Det likte han dårlig og la kortene på bordet til FIA om episoden fra året før.

Mirakuløst nok slapp Renault og Alonso unna med skrekken.

Les også: Tidenes Formel 1-skandale.

Redningen: Mosleys avgang

TAR IKKE GJENVALG: Max Mosley. (Foto: GARETH WATKINS / POOL/EPA)
TAR IKKE GJENVALG: Max Mosley. (Foto: GARETH WATKINS / POOL/EPA)

I sommer var Formel 1 i en dyp krise. De åtte største teamene sto sammen i FOTA (organisasjonen til teamene), og satte hardt mot hardt da Max Mosley truet med å kaste alle ut hvis de ikke godtok et budsjettak. Det hele endte med at FOTA - med Ferrari i spissen - sa de ville starte en egen serie.

Så langt gikk det heldigvis ikke. Max Mosley stilte ikke til gjenvalg, og til neste år ser det ut til at sporten står sterkere enn på lenge.

Øyeblikket: Vettel krasjet i første løp

Sebastian Vettel krasjet med Robert Kubica i første løp. (Foto:
  Paul Crock, Scanpix)
Sebastian Vettel krasjet med Robert Kubica i første løp. (Foto: Paul Crock, Scanpix)

Sebastian Vettel så ut til å få i land en glimrende andreplass i det første løpet da dekkene begynte å gi seg. Polske Robert Kubica tok han igjen, men isteden for å berge en tredjeplass valgte Vettel å forsvare plassen sin med nebb og klør. Det førte til at begge krasjet, og Vettel mistet 6 poeng han gjerne skulle hatt på slutten av sesongen.

Til syvende og sist var han bare 12 poeng bak på andreplass. Og Australia er ikke bare den første gangen Sebastian fikk stang ut, mens Button lykkes med stang inn.

Overraskelsen: Kamui Kobayashi

Kamui Kobayashi kjempet med Jenson Button i sine to første løp.
  (Foto: Luca Bruno, Scanpix)
Kamui Kobayashi kjempet med Jenson Button i sine to første løp. (Foto: Luca Bruno, Scanpix)

Sesongen var preget av at nykommere - og mer erfarne førere - ble kastet inn i biler uten testing. Og skuffet. Det var inntil en japaner fra GP2 stille opp for Toyota da Timo Glock brakk benet i Japan. I lavere serier hadde ikke Kobayashi imponert, men så stilte han opp i Formel 1 og kjempet hardt med verdensmesteren i to løp.

I det siste løpet slo han til og med sin erfarne teamkompis - Jarno Trulli. Toyota har trukket seg, men vi håper han får et sete hos et annet lag til neste år. Det har han fortjent.

Løpet: Abu Dhabi

Abu Dhabi har laget en veldig visuell bane. (Foto: Luca Bruno)
Abu Dhabi har laget en veldig visuell bane. (Foto: Luca Bruno)

Abu Dhabi var kanskje ikke det beste løpet på banen. Det bare så utrolig tøft ut på TV. Starten gikk rett før solnedgang og løpet hadde en sømløs overgang til kveld. I bakgrunnen hadde du et hotell som skiftet farge og verdens største Ferrari-logo. Det så rett og slett fantastisk ut, og var en verdig avslutning på sesongen.

Ulykken: Barichellos fjær i hjelmen

 Felipe Massa (Foto: STR/REUTERS / SCANPIX)
Felipe Massa (Foto: STR/REUTERS / SCANPIX)

Vi ble minnet om at Formel 1 fortsatt er farlig da Felipe Massa fikk fjæren til Rubens Barrichello i hjelmen. Det var millimeter om å gjøre før det hadde vært svært, svært alvorlig. Nå ser det ut som om Massa blir frisk og rask til starten av neste sesong.

Se intervju med Massa etter ulykken.

Det var årets sesong i korte trekk. Til neste år blir Formel 1 veldig annerledes. Det er mange førerbytter, Toyota og BMW har trukket seg og sporten får fem nye lag - 26 biler totalt, bensinpåfylling blir forbudt, og vi tipper Ferrari og McLaren kommer sterkere tilbake. Vi gleder oss.

Er du uenig, eller mener du vi har utelatt noe viktig? Skriv gjerne en kommentar: