Test BMW X1: Premium-SUV-en du har råd til

TEST: Dette er bilen veldig mange venter på. BMW X1 innfrir på mange punkter - men skuffer også på noen. Les mer her:

BMW X1: Høstens store bilnyhet, mener flere av medlemmene i Broom-redaksjonen. Det er litt høytid når BMW går inn i et for dem helt nytt segment. Og spesielt interessant er det selvfølgelig når de nå gjør premium-SUV oppnåelig for helt nye kjøpegrupper.

Halvveis i dagens BMW-maraton har jeg klart å sikre meg nøklene til en X1 sDrive 2,0D. Med andre ord: X1 med 2-liters diesel og trekk på bakhjulene. Bli med på prøvetur:

Kjøreglede: 5/6

Det overrasker jo egentlig ikke, men likevel er det gledelig å kunne fastslå at vi har fått en ny klassemester på kjøreegenskaper. X1 er kjøremaskinen blant de små SUV-ene. Ingen av de andre i klassen matcher dette.

Spenstig, nesten på kanten av å være litt stiv. Det fungerer helt fint på landevei, men på dårlig grusvei blir den stumpete. Og jeg vil tippe det samme skjer på isete og ruglete vinterveier.

Testbilen har bakhjulstrekk og oppfører seg akkurat som en bakhjulsdrevet bil skal: Leken og morsom, særlig hvis du slår av de elektroniske hjelpemidlene. Forhjulene får konsentrere seg om å styre, det gir fin-fin styring. Men den kunne hatt litt mer servo, X1 er nesten litt for tung på rattet.

PS: Jeg fikk også tatt en kjapp tur med X1 med firehjulstrekk. Da blir den 85 kilo tyngre. Litt mer ullen styring, men fortsatt fin balanse. Og framkommeligheten på vinteren blir selvfølgelig mye bedre.

Interiør/plass 4/6

Først det jeg vet mange lurer på: Hvor stor er X1? Duger den til en hel familie? Svaret er ja, i alle fall forutsatt at du også kjøper skiboks og ikke er vant til å gå amok med bagasjen.

Interiøret er i typisk BMW-stil, men vi legger merke til noen litt billige detaljer som lokket på dashbordet. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Interiøret er i typisk BMW-stil, men vi legger merke til noen litt billige detaljer som lokket på dashbordet. (Foto: Ole Martin Lundefaret)

Fire voksne sitter godt. Jeg har fin plass i baksetet, "bak meg selv". Men for tre blir bredden problemet. Bagasjerommet er litt grunt, men det rommer brukbart med bagasje. Under gulvet finner du noen små ekstrarom. De har begrenset bruksnytte, men hjelper til når du virkelig sliter med å få plass til alt.

X1 har veldig mye til felles med BMW 1-serie - les mer om den her:

Godkjent på plass, altså. Men hvorfor ser det så trist ut inni denne bilen? Dette hadde vært helt greit hvis BMW X1 hadde blitt lansert i 2004. Nå er det 2009 og dette ser gammeldags og litt stusslig ut.

Rart. synes jeg. BMW lanserer sin minste SUV, som blant annet skal appellere til yngre kjøpegrupper enn X3 og X5. Og så er interiøret helt blottet for nye og friske løsninger. Litt utdatert, rett og slett. Og det er synd på en helt ny bil.

Motor: 6/6

Denne 2-liters dieselen kjenner vi fra flere BMW-produkter. Det er en nydelig motor som kler bilen bra. Det er fint overskudd hele tiden og 0-100 sprinten går på 8.5 sekunder. Imponerende.

2-literen er kultivert og stillegående. 163 hk er mye i denne klassen og er med på å understreke de gode kjøreegenskapene.

Vi har kjørt denne motoren i 3-serie med 4x4 - les mer her:

Design: 3/6

Jeg blir rett og slett litt skuffet. Igjen: Dette er en bil som skal henvende seg til mange yngre kjøpere. Da tror jeg det ville vært smart å finne på noe litt sprekere enn dette.

X1-designet er veldig forutsigbart og traust. Fra den litt sørgmodige og triste fronten - til den veldig gjennomsnittlige hekken. Her er det ingen stilige detaljer eller ting som viser at vi faktisk er i 2009.

Bilen er også såpass liten at vi helt klart er i grenseland for hva folk oppfatter som en SUV. Skal bli interessant å se den parkert ved siden av en X5, f. eks. Vil folk tenke "Hmm, hadde du bare råd til en halv SUV"?". Her vil særlig litt gromme felger gjøre mye. Tenk på det før du kjøper X1!

Miljø/Økonomi: 6/6

Prisen er en liten sensasjon. X1 starter altså på 359 000 kroner. Ok, da har den bare tohjulstrekk, men likevel. Til denne prisen får du altså en høyreist stasjonsvogn med nydelig og sterk dieselmotor. Du må betale mer for firehjulstrekk, men for 450 000 kroner får du en veldig fin bil med diesel og 4x4.

Jeg tipper annenhåndsverdien også blir veldig bra, med en fordel til 4x4-versjonen.

Forbruk? 2-liters diesel har snittforbruk på 0.53 liter/mil. Ganske utrolig i en bil på 1490 kilo. 139 gram Co2 pr km er også veldig, veldig bra.

Råd til dyrere bil? Her kan du lese mer om storebror X3

Konklusjon: 5/6

Den er ikke like bra på alt, men de to største svakhetene til denne bilen er av den typen jeg vil tippe mange klarer å leve med: Gammelmodig design både utenpå og inni. Total mangel på lekenhet og litt sprelske påfunn. Men så blir det meste positivt.

Motor og kjøreegenskaper er helt topp. Her har du det moro bak rattet og du trenger absolutt ikke mer krefter i en bil som dette. Dessuten er plassen overraskende bra. Du merker at du er i nedre del av SUV-segmentet, men denne er like mye familiebil som Toyota RAV4, Ford Kuga og Nissan Qashqai.

Forskjellen er at du har det mye morsommere bak rattet. Dette kommer til å bli en skikkelig salgsvinner!

Her er to av bilene X1 skal bryne seg på: Les duellen mellom CR-V og Tiguan:

Det er brukbar plass i baksetet. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Det er brukbar plass i baksetet. (Foto: Ole Martin Lundefaret)

BMW X1 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
BMW X1 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
BMW X1 er endelig i Norge. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
BMW X1 er endelig i Norge. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Alle i nettredaksjonen måtte se den lille premium SUVen.  (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Alle i nettredaksjonen måtte se den lille premium SUVen. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Nettredaksjonen ser kanskje ikke så smarte ut, men er i alle fall bilinteresserte. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Nettredaksjonen ser kanskje ikke så smarte ut, men er i alle fall bilinteresserte. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
sDrive betyr at dette er en ren bakhjulstrekker. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
sDrive betyr at dette er en ren bakhjulstrekker. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Interiøret er i typisk BMW stil, men vi legger merke til noen litt billige detaljer som lokket på dashbordet. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Interiøret er i typisk BMW stil, men vi legger merke til noen litt billige detaljer som lokket på dashbordet. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
BMW X1 med stoffinteriør, vi tipper mange velger skinn. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
BMW X1 med stoffinteriør, vi tipper mange velger skinn. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Det er brukbar plass i baksetet. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Det er brukbar plass i baksetet. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Koppholderen foran er ganske klønete plassert. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Koppholderen foran er ganske klønete plassert. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Ole Martin Lundefaret kjører BMW X1 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Ole Martin Lundefaret kjører BMW X1 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
BMW X1 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
BMW X1 (Foto: Ole Martin Lundefaret)