Sjekk denne garasjen!

Alf fra Bodø har et amerikansk råskinn - og en garasje helt utenom det vanlige.

En av Bodøs råeste biler hører til på Ljønes – en drøy halvtime fra Bodø. Den har tre kilometer dårlig grusvei fram til fast dekke. Den bor i en garasje med gulvdekke til en kvadratmeterpris på 250 kroner. Bilen er en sterkt modifisert 70-modell Plymouth Cuda, skriver Avisa Nordland.

Entusiast

i garasjen til Alf Andreassen er alt på stell. (Foto: Hans Tygve Holm, AN)
i garasjen til Alf Andreassen er alt på stell. (Foto: Hans Tygve Holm, AN)

Eieren Alf Andreassen er en sann entusiast. Amerikanske biler har han holdt på med siden 1980, men ingen har vært i nærheten av det han nå eier. Bilen fikk han i 2006. I 2007 satte han inn ny motor – og skar hull i panseret for å få plass til luftinntaket. I 2008 strippet han ned hele bilen og lakkerte den i en avansert oransjefarge.

– Stor takk til Arne Hjemås på Fauske, smiler Andreassen.

Derimellom har han skrudd fra hverandre motoren et par ganger. Pluss at setene er trukket opp på ny. Pluss at alt det elektriske er nytt.

– Stor takk til Erik-Arne Jacobsen her ute på Ljønes, smiler Andreassen.

– Nå har jeg bare taket innvendig og instrumentpanelet å fikse. Pluss at jeg må lakke litt av bilen på nytt. Steinsprang du vet.

Se video og hør lyden hos Avisa Nordland.

Muskelbil

Teoretisk kan motoren til Andreassen yte godt over 1000 hestekrefter, men den er gategodkjent for 500 hestekrefter. Dreiemomentet i V8`eren varierer mellom 784 og 982 newtonmeter. Helt nytt understell er montert.. Luftfjæringene til 35.000 kroner kan heise bilen opp og ned 10 centimeter. Fire instrumenter har han plassert på panseret.

– Det ganske så spesielle er at jeg har fått alt godkjent. Jeg har hatt god dialog med biltilsynet underveis. Ting skal være på stell. I sommer kjørte jeg til Fredrikstad med den. Det fungerte bare fint, men på langtur har jeg ørepropper på meg. Det blir litt mye motorlyd for å si det slik, smiler han.

– En tur til Harstad ble det også. Også der vant bilen premie.

Premiesamlingen fyller to lange hyller i garasjen han har bygget ut fra det gamle hønsefjøset. Det er isolert og utrustet for både mekking og hygge. Sofagruppen er en yndet møtested, mens andreetasjen er fylt med Elvis-effekter og storskjerm.

– Garasjen er en guttedrøm. Jeg må ha det ryddig rundt meg når jeg mekker, ler han.

Mange premier

Det ligger mye arbeid bak en strøken Cuda. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Det ligger mye arbeid bak en strøken Cuda. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)

I påsken var han på det svenske bladets Bilsport sitt store performance show. Det er 35.000 kvadratmeter utstillingsareal og 75.000 betalende besøkende. Der ble det første plass i klassen "street machine".

– Da hadde vi bilen på henger. Godt pakket inn i tepper og rundballeplast. Den pokalen er jeg veldig stolt over.

Stolt er han også over andreplassen fra et stevne som samlet 14.000 biler i Sverige i fjor.

– Hadde jeg vært året før eller i år, så hadde jeg vunnet. Akkurat i fjor var det en østerriker med en nydelig Ford Mustang der. Jeg tapte knepent. Det var taket innvendig som jeg tapte på. Det er seks dommere som sjekker alt på bilen. Det minste støvfnugg gir minuspoeng. Siden jeg har brukt bilen litt i det siste må jeg lakke det opp igjen. Steinsprang betyr små sjanser til å vinne.

Nye prosjekter

Selv om Andreassen ikke er helt i mål med bilen, så tenker han allerede på nye prosjekter. Noe så totalt annerledes som en Cuda 71-modell.

– Det er litt forskjeller på de to årsmodellene. Det er noe ved 71-modellen som frister, smiler han.

– Hvorfor gidder du?

– Noen har dilla på båter eller hytte. For meg er det biler. Jeg synes det er artig å skru og få ting til å fungere. Vi bor billig her på Ljønes. Kona fikk nytt kjøkken. Jeg fikk ny motor. Hun vet hva hobbyen min koster.

– Og denne har kostet?

– Jeg har nok brukt over 700.000 kroner. Det er mye som ligger i småbåthavna som er mye dyrere enn denne.

– Og du selger den for?

– Den er ikke til salgs, men kommer noen med 1,2 millioner så kan jeg se på saken.

Alf Andreassen vrir om nøkkelen og noen herlige brøl flerrer luften. Det gir absolutt mening i galskapen.

Les flere lokale motorsaker hos Avisa Nordland.

En garasje utenom det vanlige. (Foto: Hans Trygve Holm)
En garasje utenom det vanlige. (Foto: Hans Trygve Holm)
Mopar er fellesbetegnelse for blant annet Chrysler, Dodge og Plymouth. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Mopar er fellesbetegnelse for blant annet Chrysler, Dodge og Plymouth. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Alf Andreassen har jobbet og satset mye på sin Plymouth Cuda 70 modell. Resultatet har blitt en bil som vinner priser på alle stevner den deltar. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Alf Andreassen har jobbet og satset mye på sin Plymouth Cuda 70 modell. Resultatet har blitt en bil som vinner priser på alle stevner den deltar. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Turteller med shiftlight. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Turteller med shiftlight. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Det ligger mye arbeid bak en strøken Cuda. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Det ligger mye arbeid bak en strøken Cuda. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Cudaen er midtpunktet i garasjen. (Foto: Hans Trygve Holm)
Cudaen er midtpunktet i garasjen. (Foto: Hans Trygve Holm)
Med et ekstremt motorbygg er det greit å ha oversikt. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Med et ekstremt motorbygg er det greit å ha oversikt. (Foto: Hans Trygve Holm, AN)
Plymouth Cuda er en skikkelig muskelbil. (Foto: Hans Trygve Holm)
Plymouth Cuda er en skikkelig muskelbil. (Foto: Hans Trygve Holm)