- Jeg siklet på denne i flere år

Det ligger en spesiell historie bak Eiriks Honda Integra Type R.

Honda Integra Type R er en populær bil. Den er populær i gatebilmiljøet, den biter godt fra seg i motorsport og den er – alderen til tross – allerede en klassiker.

Eirik Tveitan fra Skien er det stolte og lykkelige eieren av denne fine og unike bilen med helnorsk historie.

For lese Brooms bruktbiltest av Honda Integra, klikk her:

Integra nummer tre

Selv med originalt understell fungerer GTR fint på bane (Foto:
  Sigmund Bade)
Selv med originalt understell fungerer GTR fint på bane (Foto: Sigmund Bade)

”Dette er min tredje ITR (Integra Type-R, red. anm) de to andre har også vært hvite. Men dette er den jeg desidert har vært mest fornøyd med. Mye på grunnen av den unike historien”

”Jeg siklet på bilen veldig lenge, faktisk i flere år. Bilen var da rallyrigget, men gikk kun ett løp før eieren ble syk og ikke fikk kjørt mer. Bilen ble derfor tilsalgs og hadde bare gått 1800 kilometer. Men prisen var nok kanskje litt i tøffeste laget – så den forble usolgt”. Forteller den ivrige entusiasten, som til daglig jobber med IT.

”Hva skjedde videre”? Spør en nysgjerrig Broom-journalist.

”Som litt over middels Honda interesert - har to andre Honda til daglig bruk også, en til dama og en selv – klarte jeg ikke å gi slipp på denne bilen. En dag var prisen satt ned såpass at jeg klinte til – selv om det ikke akkurat var noe kupp, men jeg angrer ikke”.

Bilen har en karakteristisk front (Foto: Sigmund Bade)
Bilen har en karakteristisk front (Foto: Sigmund Bade)

Kjøpt dyrt - påkostet enda mer

”Jeg skulle jo ikke ha noen rallybil, men en bil for klubbtreff og banekjøring, så helburet ble fjernet, og erstattet med et halvbur, hjulopphenget ble bygget tilbake til original osv. osv. Så i tillegg til i overkant høy innkjøpspris ble den samtidig en god del påkostet underveis. Og senest i sommer ble den hellakkert. Du skjønner at det ene rallyet bilen hadde gått gjorde at det hadde kommet litt mer steinsprut enn jeg setter pris på”, sier Eirik som i disse dager er i ferd med å slå siste spikeren i veggen på sin nye garasje.

”Hvorfor denne fasinasjonen for Integra, da Eirik?”

”Har vel bare blitt bitt skikkelig av basillen. Jeg synes det er moro å kjøre på bane, så kombinasjonen av flere ting – som den rå VTEC-motoren, driftsikkerheten, utseende – og – ja alt egentlig. Jeg Må bare ha en Integra Typre R og har bestandig likt bilene. Det gode miljøet i Honda-klubben har også gitt meg flere kamerater med samme bil og vi har det utrolig kult og hyggelig sammen”

”Hva er høydepunktet med Integra så langt da?”

”Uten tvil i fjor, når noen kompiser og jeg var på Nürburgring og kjørte. Det var stort!”

Til salgs

Eirik er skikkelig Honda-entusiast og har hatt tre Integraer
  (Foto: Sigmund Bade)
Eirik er skikkelig Honda-entusiast og har hatt tre Integraer (Foto: Sigmund Bade)

”Denne bilen kommer du vel aldri til å selge?”

”Øøhh... Eh... Jo... den er faktisk til slags...” kommer det litt stille og lavmelt...

For å se annonsen på denne bilen, klikk her:

”Atte det var hvafforno`???”

” Du skjønner at jeg har tatt lisens, og skal satse aktivt i motorsport – så jeg trenger en billigere, og ikke så fin bil til det formålet.”

”Hva slags bil skal du ha da?”

”Å, Hallo! - Har du ikke skjønt det enda??? Honda Integra Type R så klart....” Avslutter den blide eieren med et stort smil om munnen!

Så, altså - har du en Integra Type-R og ønsker å bytte deg opp, så synes jeg du skal ta kontakt med Eirik for en Honda-prat! Du kan bli eier av en unik og veldig fin bil med bare 18 000 kilometer på telleverket – og han kan få realisert motorsport-drømmen sin. Det må vel kunne kalles vinn - vinn?

Klikk her for å lese mer om brukte Honda i vår bruktbilbase

Både Eirik og Hondaen trives på banen! (Foto: Sigmund Bade)
Både Eirik og Hondaen trives på banen! (Foto: Sigmund Bade)

En  stolt og fornøyd eier   med drømmebilen (Foto: Sigmund Bade)
En stolt og fornøyd eier med drømmebilen (Foto: Sigmund Bade)
Honda  Integra Type R, er en barsk og pålitelig bil (Foto: Sigmund Bade)
Honda Integra Type R, er en barsk og pålitelig bil (Foto: Sigmund Bade)
...  og forfra. (Foto: Sigmund Bade)
... og forfra. (Foto: Sigmund Bade)
Slik  ser den ut bakfra... (Foto: Sigmund Bade)
Slik ser den ut bakfra... (Foto: Sigmund Bade)
Integraen  har pene, slanke linjer. (Foto: Sigmund Bade)
Integraen har pene, slanke linjer. (Foto: Sigmund Bade)
Interiøret  i integra. De røde Recaro stolene er originale (Foto: Sigmund Bade)
Interiøret i integra. De røde Recaro stolene er originale (Foto: Sigmund Bade)
Integra  logo   med stor, rød "R" (Foto: Sigmund Bade)
Integra logo med stor, rød "R" (Foto: Sigmund Bade)
Selv  med originalt understell fungerer GTR fint på bane (Foto: Sigmund Bade)
Selv med originalt understell fungerer GTR fint på bane (Foto: Sigmund Bade)
Eirik  er skikkelig Honda entusiast og har hatt tre Integraer (Foto: Sigmund  Bade)
Eirik er skikkelig Honda entusiast og har hatt tre Integraer (Foto: Sigmund Bade)
Her  går det unna! V Tec motor med 190 hk sørger for det (Foto: Sigmund Bade)
Her går det unna! V Tec motor med 190 hk sørger for det (Foto: Sigmund Bade)
Sint  nok til banebruk   og snill nok til hverdagsbruk. (Foto: Sigmund Bade)
Sint nok til banebruk og snill nok til hverdagsbruk. (Foto: Sigmund Bade)
Eirik  selger bilen for å satse aktivt på motorsport (Foto: Sigmund Bade)
Eirik selger bilen for å satse aktivt på motorsport (Foto: Sigmund Bade)