annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Sinna, stresset, frustrert, travel? Det er nok ofte årsaken til karosseriskaden, på din egen eller andres bil.

Les også: Disse bilene har best utsikt

Det verste er kanskje at du bare vet at det blir dyrt. Selv for den minste skrapen i lakken kan man kjenne tusenlappene flagre, ut av lommeboka og ned i pengekassa på et bilverksted.

Vi gjør et forsøk

Og det nytter sjelden å ringe et verksted for å høre om pris. Som regel må du komme inn for å få skaden taksert. Og når du sier A, sitter du gjerne i garnet, samme hva det koster.

Men vi gjør likevel et forsøk Vi har tenkt oss at vi har en fem år gammel småbil som er kjørt 100.000 km, og har følgende "typiske" kosmetiske skader:

Hele fronten - plenty av små steinsprut jevnt fordelt

Panseret - spiss liten bulk etter steinsprut

Begge fordører - lakkskader etter naboparkerte bildører

Hjulbue venstre bak - liten bulk uten lakkskade

Må se bilen først

Etter å ha ringt en rekke forskjellige firmaer, fra merkeforhandleren til lakk- og skadefirmaer, er vi fortsatt like kloke. Samtlige vil se bilen først, og vil ikke en gang antyde en pris på telefon.

Men hos Ski Bil og Lakk as får vi i det minste inngående forklaring om de forskjellige skadetypenes mulige reparasjonsforløp, avhengig av hvor skadene sitter og hvilke type tiltak som er nødvendig for å få et godt nok resultat.

Endelig en prisliste

Etter fremvisning hos merkeforhandleren til denne bilen, Bertel O. Steen på Jessheim, ender vi opp med å få et tilbud på 1500 kroner for å reparere alle skadene, da de likevel må gjøre en rekke rustrepasrasjoner på alle dørene (garantisak).

Les også: Spar tusenvis på verkstedregningen

Til slutt lykkes vi med å finne en prisliste:

Skadebeskrivelse/pris Bilkosmetikk.no

Steinsprut, hele fronten 1900,-

Panserbulk, rep og lakk 2300,-

2 x fordører, lakk 3800,-

Hjulbue bak, bulk 1300,-

Samlet 9300,-

(Kommentar: 20 % rabatt for samlejobb)

Billigere enn forventet? Men det er malurt i begeret her.

Utradisjonelle metoder

Dette er nemlig ikke priser fra et tradisjonelt karosseriverksted, men prislisten til firmaet Bilkosmetikk, det eneste vi har funnet på nett som faktisk offentliggjør en form for prisliste.

Firmaet benytter seg til dels av utradisjonelle reparasjonsmetoder som såkalt "karosserimassasje", og på enkelte typer skader - særlig der lakken er intakt - er de langt rimeligere enn vanlig.

Kroner å spare

En håndfull firmaer (vi har sporet opp Karosseridoktor Jarle Hovde og Nor Teknikk) tilbyr denne typen reparasjoner i Norge. Og her kan det være mange kroner å spare.

Men er skaden alvorlig, er det neppe noen annen utvei enn å oppsøke et tradisjonelt karosseriverksted.

Uansett er det billigst å unngå karosseriskader. Men det er som kjent en krevende øvelse, når vi ferdes i P-hus og på trange parkeringsplasser.

NB! Be om spesifisert takst FØR jobben utføres.