Mannen bak navnet – Andre Citroën – var en kreativ kar med en klar visjon. Han ville at bil skulle endres fra å være et luksusprodukt for de få, til å bli et bruksgode for allmuen.

I 1919 etablerte han bilfabrikk i Paris, og startet med å masseprodusere den første europeiske bilen – kjent som Type A. Et viktig blad ble med dette snudd i den europeiske bilhistorieboka.

Senere fulgte flere banebrytende modeller. Her følger en liten kavalkade på noen av Broom-redaksjonens favoritter.

Citroën Traction Avant:

Traction Avant var tidlig ute med forhjulstrekk. Dette er en B15 fra 1951

Traction Avant betyr rett og slett forhjulstrekk. Modellen var verdens første serieproduserte bil med nettopp forhjulstrekk da den kom i 1934. Ikke nok med det. Det var også den første bilmodellen i verden med selvbærende karosseri! Altså to viktig prinsipper som en hel bilverden har kopiert - i en og samme bil! 760 000 eksemplarer ble laget av modellen mellom 1934 og 1957 da ID/DS tok over.

For å besøke Citroën Traction Avant klubb -klikk her:

Citroën ID / DS:

Dette er selv symbolet på Citroën for mange, nemlig DS - bedre kjent som "Padda" . Denne er fra 1972

Dette er bilen som for mange er synonymt med Citroën. DS eller ”Padda” på folkemunne, var også modellen som introduserte Citroëns unike hydrauliske fjæring, samt svingbare hovedlykter.

Bilen vakte enorm oppsikt da den kom i 1955. Her flyttet Citroën virkelig grenser for masseproduserte biler. DS ble raskt en suksess, og i dag har den forlengst klassiker-status.

DS ble produsert i hele 20 år – fram til 1975, da CX overtok stafett-pinnen.

Citroën 2CV:

"Apefjeset" Citroen 2CV er en av merkets største suksesser noen sinne.

Denne bilen er franskere enn både rødvin, baguetter og alpelue til sammen. Den ble solgt i mer enn 5 millioner eksemplarer mellom 1948 og 1990. Mange fant også veien hit til Norge. Visste du at den kunne leveres med firehjulstrekk?

Da hadde den en motor foran og en bak - og det er ikke tull! Citroen forsøkte seg også med rektangulære lykter en periode på 2CV. Men etter massive protester fra entusiastene, gikk de kjapt tilbake til de runde. Det fantes også en ”luksus-versjon” av 2CV kalt Dyane – men denne ble ikke i nærheten av samme suksess som opphavet.

Norges eldste merkeklubb, nemlig Norsk 2CV klubb finner du her:

Citroën CX:

Dette er en Citroën CX GTI fra 1981. Den er også en klassiker.

Det er ikke lett å hoppe etter Wirkola, heter det seg, men det var nettopp det CX måtte gjøre – da den overtok etter DS. Og den klarte seg veldig bra og videreførte de Citroënske tradisjonene på en veldig fin måte. CX er i dag populære samlerbiler – på lik linje med både 2CV og DS. Visste du forresten at CX er den franske forkortelsen for ordet ”Luftmotstand”? Neppe tilfeldig at de valgte den betegnelsen...

For å stikke innom norsk CX klubb - klikk her:

Citroën SM:

Maserati-motor i en Citroën? Joda, Citroën SM hadde det!

Dette må være en av tidens særeste GT-biler. Men samtidig en av de vakreste også! Et samarbeid mellom Citroën og Maserati høres unektelig rart ut – men det resulterte altså i SM som hadde typisk Citroën-design og altså Maserati-motor. Bilen fungerte også som en link mellom utgående DS og arvtakeren CX.

Citroën C4 WRC

Citroën C4 i WRC-versjon, med Sebastien Loeb bak rattet.

Citroën har mye å takke Sebstien Loeb for. Det begynte med Xsara og fortsatte med C4. Loeb og Citroën har vunnet samtlige WRC-titler siden Subaru og Petter Solberg vant i 2003. Og er med den prestasjonen sikret en plass på denne eksklusive listen.

Citroën Type A:

Det var med denne det begynte. Dette er en Type A fra 1919.

Dette er bilen som startet Citroën-eventyret. Det er også den første europeiske bilen som ble masseprodusert, selv om Henry Ford var tidligere ute på andre siden av ”dammen” med sin T-Ford. 24 000 eksemplarer ble laget de to årene modellen eksisterte. Hva modellen etter het? Type B – så klart!

Citroën Ami:

Citroën Ami, med et utseende ikke engang en mor kan like, men den er proppfull av sjarm...

Ami er fransk og betyr venn. Ami har et mildt sagt spesielt utseende, og femdørs-utgaven har et omvendt bakvindu som vil gjøre enhver eier av Ford Anglia misunnelig. Den fantes også som 3-dørs og som både vare- og stasjonsvogn i perioden mellom 1961 og 1978.

Citroën HY:

Bølgeblikk-bilen Citroën HY. Ikke spesielt vakker...

Bølgeblikk-bilen med ”apefjes-designet” kom rett etter krigen, nærmere bestemt i 1948. Og har et såpass særegent utseende at den fortjener en plass på denne lista. Tro det eller ei, men denne snålingen ble produsert helt fra til 1982. Bilen har – som mange andre Citroën-modeller – oppnådd en viss kultstatus. Den var også med i en av de mange Olsen-banden-filmene.

Citroën C6

Dette er dagens Citroën C6.

Dagens Citroën C6 lagerføres ikke i Norge nå og må spesialbestilles. Men det finnes 10 -15 eksemplarer av den i Kongeriket. Den har altså ikke blitt samme suksess som sine forgjengere her hjemme. Har du - slik som den franske presidenten - en slik bil? Ja da vil vi gjerne høre fra deg, så send en mail!

Les vår test av Citroen C6 - klikk her: