Taxi-Frank har både Ferrari og Lada

Du trenger ikke være mangemillionær for å kjøre Ferrari. Møt Frank fra Namsos:

Svart, lav og lekker. Den strømlinjeformede cabrioleten lister seg over parkeringsplassen, og minner nesten om en gigantisk dørkil der den glinser i høstsola.

Vi kunne vært i Monaco. Vi kunne vært vitne til den fasjonable ankomsten til en eller annen fotballspiller med mett konto og sulten mor.

I stedet er vi i Namsos. Ikke er det selveste John Arne Riise som stiger ut av sportsbilen heller.

Guttedrømmen

– Hei sann, sier Frank Jenssen (40); til vanlig drosjesjåfør i Namsos. Han kommer rett fra jobb, og er kledd i hvit skjorte, mørke bukser, slips – og et bredt glis. Nå er han blitt Ferrari-eier også.

Gjett om denne karen er stolt av bilen sin! (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Gjett om denne karen er stolt av bilen sin! (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)

– Dette er guttedrømmen. Jeg har alltid vært bilentusiast, og dette har liksom vært drømmen helt siden jeg var guttunge. Dermed slo jeg til da denne kom for salg, sier han og drar fingrene over panseret.

Bak på hekken glinser krombokstavene mot oss: «Ferrari 348 Spider».

Tallene forklarer litt av bilen, den har en åttesylindret motor på 3,4 liter, og utseendemessig ser man at den er lillebroren til den smått legendariske Testarossa, med sine markerte luftkanaler langs sidene og griller over baklyktene.

Betegnelsen «Spider» forteller at vi i tillegg snakker om en cabriolet.

Aldri kjørt Ferrari før

– Det er ikke akkurat en familiebil, smiler Jenssen og kikker bort på den knappe 1,3 meter høye og 1,9 meter brede bilen. Når de 320 italienske hestene jages opp i galopp, har sikkert til og med lakken problemer med å holde seg fast i den 1370 kilo tunge doningen.

– Jeg hadde aldri kjørt en Ferrari før jeg testet denne. Det er det villeste jeg har vært borti. Helt konge, stråler Jenssen, som like etterpå sto med nøklene i hånda. Til sin egen Ferrari.

458 Italia er den nyeste Ferrarien - les mer her:

– Hvordan er komforten?

Går i hi

– Ikke all verden. Servo er det eksempelvis ikke. Spesielt myk er den heller ikke. Vi snakker vel heller om en kjempestor gokart, smiler Jenssen.

– God vinterbil?

– Hehe. Neppe, sier sportsbilisten, og legger til at italieneren går i hi når snøen kommer.

Det beste kjøpet

For de aller fleste bilinteresserte er det å kjøre – og ikke minst eie – en Ferrari en drøm som aldri kommer til å oppfylles. Nye Ferrarier har en startpris på om lag tre millioner kroner, og er i så måte forbeholdt de med en god del sifre på kontoutskriften.

Fordelen er at få biler faller så mye i pris de første åra som nettopp slike superbiler. Et kjapt søk på finn.no viser at en kan sikre seg en rundt 15 år gammel Ferrari for mellom 400 000 og 600 000 kroner.

Og ifølge ekspertene skal i så fall det beste kjøpet være nettopp en 348.

Enkel bil

– Denne bilen er egentlig veldig enkel til Ferrari å være. Det som er av elektronikk er eksempelvis levert av Bosch, noe som igjen gjør deletilgangen enkel. Støtdemperne er også rimelig ordinære – det blir noe ganske annet om man tar steget opp til Testarossa.

Da har plutselig Ferrari selv produsert det aller meste av delene – og da må du regne med minst en null ekstra på alle verkstedregningene, sier Jenssen, som ikke legger skjul på at han har satt seg godt inn i Ferrari-drømmen før den gikk i oppfyllelse.

Peiling på Ferrari? Ta quizen her:

– En full overhaling av motoren på merkeverksted kan koste opp mot 250 000 kroner. Et nytt eksosanlegg koster 45 000, sier han – og koster på seg et smil.

Fantastisk lyd

Men for en entusiast kan slike «detaljer» raskt komme i andre rekke. For Frank Jenssen er det bare å ta en tur i garasjen, så er baksidene på all verdens medaljer glemt.

– Bare hør på den lyden, sier han, og vrir om nøkkelen. Et lett tråkk på høyrepedalen avslører at i alle fall noen av de 320 hestene faktisk kan være i slektskap med både fyrige gjess og sultne griser. Først en jevn brumming, så en slags ilter kvakking, for så å gå over i regelrette hyl.

– Du kan tro dette er fantastisk i tunneler, kauker Jenssen, og forteller om resonans og lyd som overgår det aller meste.

Verdens 10 raskeste biler - les mer her:

Lada også

Drosjesjåføren avslører at han mer enn gjerne koser seg med en kjøretur etter en lang arbeidsdag fylt av bilkjøring.

– Kommer det noen gang drosjeskilter på denne? prøver vi oss når den svarte italieneren har gryntet fra seg.

– Hehe, i så fall hadde den sikkert fått en del turer en lørdag kveld, humrer Jenssen.

– Men det er kanskje litt drøyt med en Ferrari i Namdalen?

– Vel, jeg kjøpte en Lada i forrige uke. Til sammen kan du jo si at jeg har et normalt bilhold, sier han.

Tidsriktig design og et navn som appellerer til alle som elsker italienske sportsbiler. (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Tidsriktig design og et navn som appellerer til alle som elsker italienske sportsbiler. (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)

Ferrari 348 Spider

MODELL: 1994

SYLINDRE: V8

VOLUM: 3 405 ccm

YTELSE: 320 hk

VEKT: 1 370 kilo

TOPPHASTIGHET: 280 km/t

0–100: 5,4 sekunder

PRIS: 450 000 kroner

EIER: Frank Jenssen, Namsos

Frank Jenssen har realisert en drøm mange har. Han har kjøpt seg en Ferrari! (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Frank Jenssen har realisert en drøm mange har. Han har kjøpt seg en Ferrari! (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Gjett om denne karen er stolt av bilen sin! (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Gjett om denne karen er stolt av bilen sin! (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Tidsriktig design og et navn som appellerer til alle som elsker italienske sportsbiler. (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Tidsriktig design og et navn som appellerer til alle som elsker italienske sportsbiler. (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Utsikten fra førerplass. Moroa starter når de to store nålene beveger seg opp og mot høyre! (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Utsikten fra førerplass. Moroa starter når de to store nålene beveger seg opp og mot høyre! (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Enkel og ryddig instrumentering. Og som vi ser: Denne bilen er "satt opp" til 300 km/t. (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)
Enkel og ryddig instrumentering. Og som vi ser: Denne bilen er "satt opp" til 300 km/t. (Foto: Bjørn Tore Ness / Namdalsavisa)