Bobil og caravan: Rolls-Royce for bobilfolket
Her er alle høydepunktene fra caravanmessen på Lillestrøm. Se bildene.
Bobil-utvalget er større enn noen sinne. Her kan du velge og vrake i biler, størrelser og utstyrsvarianter.
- Det vanligste for tiden er å velge chassis og påbygg, for deretter å spesifisere hva man ønsker av dekor, utstyr, og ekstrautstyr. Deretter bygges bilen for nettopp dine behov og ønsker, sier Arve Opsahl som er av Norges største importører.
Selv sitter han i en Concorde som også har garasje for en Smart i hekken.
- Denne bussen er typegodkjent med en Smart bak, og da har du jo et lettkjøretøy med deg på tur, sier han – som om penger ikke er noe tema i det hele tatt.
Rolls-Royce i campingverdenen
Concorde har ikke bare den største og dyreste doningen på messa. De har nå også kommet med det som kan betegnes som biff til pølsepris. For første gang kan de nemlig tilby en bil med startpris på 865 000 kroner, noe som er nærmest som vekslepenger å regne i deres verden.
Den nye Credo Emotion er laget på Fiat-chassis, noe som er med på å dra ned prisen. Dermed har de vært i stand til å lage en bil som klasser inn under 3,5-tonn. Dersom du ønsker kan den også klasses høyere, avhengig av hva du har førerkort for.
Liker du utformingen på Concorde Credo Emotion, men strander på grunn av prisen?
Gedigent utvalg
Vel, da stiller Pilot opp med en bil av samme type, bare mindre på alle måter, også prisen selvfølgelig. Pilot Avantura har en startpris på 599.000, måler 6 meter i lengde, har seter med belter til fire mennensker, men rommer soveplass til bare to. Dette kan uansett være en fin inngangsnøkkel til bobil-verdenen for mange, uten at det skal koste mer enn det smaker.
For de som ønsker en skikkelig økonomipakke kan man for eksempel få seg en camper til å sette på nær sagt hvilken som helst pick-up. Et sådant eksemplar fant vi hos Polaris, til den nette sum av 225 000 kroner. Da har du til og med toalett i kasettform, og dusj. Sistnevnte blir dessverre utendørs. Du kan til og med be med deg venner på tur, rettere sagt venn. Du har nemlig sengeplass til to.
Fortsatt ikke råd? Lei bobil og få sportsbil på kjøpet.
Messens mest populære?
En av de mest populære bilene for tiden er Dethleffs T7090, en 7,42 meter lang bil som er ny for 2010. Dette skal visst nok være den bilen det ble solgt mest av på den store messen i Düsseldorf nylig, og når man ser gjennom bilen så er det kanskje ikke merkelig. Smakfullt interiør, fornuftige løsninger, god plass, og rett pris er elementer som drar opp.
Nå skal det sies at de tre-fire store produsentene, som blant annet Dethleffs, Hymer, og Bürstner, i stor grad holder på med det samme. Du vil derfor finne bil fra de alle disse som tilbyr omtrent det samme. Smaken og prisen får ofte avgjøre. En Dethleffs Esprit T7090 starter på 648 000 kroner, men regn gjerne med ekstrautstyr for 150.000 kroner.
En av de største bilene på messa er Carthago M Liner. Les mer om den her.
På slep
Ikke alle ønsker at motoren skal sitte i bodelen, men lenger fremme. Jeg tenker selvfølgelig på at messen også viser campingvogner, og tilbehør for dette. Her får du alt fra de store vognene som bare er ment til å fraktes til et fast bestemt sted, og bli der, til de litt mindre som egner seg bak bilen mesteparten av sin tid.
Heldigvis er ikke alle vogner lenger like kjedelig utvendig som de alltid har vært. Noen friske innslag finnes faktisk, som Tabbert sitt lille egg. Det har nå vært på markedet en stund, men har også kommet i litt større versjoner, for de som vil ha noe mer enn bare et sted å slenge inn dyna, for så å krype etter.
Dethleffs viser også frem en formfin sak, med deres Aero Style serie vogner. Disse skjemmer ikke ut bilen i samme grad som de hvite klossene man er vandt med. Her er det heller bilen som kan bli litt missunnelig på vogna.
Tilbehør koster penger
Det er alltid morsomt å gå rundt på en messe og se på duppeditter. Som da vi kom inn på standen til Dometic og fikk se en stor og flott omformer fra 12 Volt til 230 Volt. Stor som et lite kjøkkenbord stod den og bresket seg, og da vi fikk vite prisen var det vanskelig å ikke trekke på smilebåndet. Saken kostet kr 21 950 kroner, men kunne jo levere opp til 5000 watt må du vite. Da er det greit å huske at det skal sitte noe i andre enden som klarer å levere noe inn på 12 Volt siden også.
Dersom du lurer på hvordan man skal få gulvvarme i bobilen din, så finnes det gode løsninger for dette også. En enkel og grei stasjon viser deg hvordan, og mye, mye, mer på caravanmessen.