Forrige uke ble det kjent at 20 betalingsterminaler ble stjålet og satt ut i butikker med skimmingutstyr. Flere hundre nordmenn kan ha blitt berørt av svindelen.

Banknæringen frykter nye avanserte metoder fra de kriminelle, og oppfordrer forbrukerne til å bruke chip ved kortkjøp.

– Vi vil at folk skal bruke chip direkte, ikke dra stripa, og følg med på kontoen din, sa Knut Kvalheim i Bankenes Standardiseringskontor (BSK) til TV 2 i går.

Gammel teknologi

- Magnetstripen er en tretti år gammel teknologi. Overgangen til chip-standarden skal motvirke svindel med kort. Internasjonalt er kortsvindel nærmest blitt storindustri. En viktig årsak til dette er at man svært ofte har brukt signering ved kortbetaling og ikke PIN-kode. Vi kjenner ikke til noen uautoriserte tilfeller der innholdet i chipen er lest, eller kopiert, sier Anders Bigseth, informasjonssjef i Teller, Norges største innløser av internasjonale betalingskort

I 2007 satt Teller en frist for sine kunder for hvem som bærer ansvaret ved kortsvindel. Tellers brukersteder fikk frist til å gå over til chipgodkjente betalingsterminaler innen 1. april 2008. Etter denne datoen og uten chip-terminal står bedriften selv ansvarlig i tilfelle svindel og kortmisbruk.

- Før 1. april 2008 tok vi økonomisk ansvar, etter 1. april 2008 er bedriften uten installert chipterminal ansvarlige for å erstatte økonomisk tap, sier Bigseth.

- Skiftet fra magnetstripe til chip har pågått i flere år. Visa og Europay fastsatte nye ansvarsregler som har virket siden 1. januar 2005. Det har vært en viss treghet for flere aktører over hele verden, sier Bigseth.

Forlenget frist

Etter det TV 2 Hjelper Deg kjenner til skal enkeltbedrifter fått spesifikke avtaler om forlenget frist.

- Mange bedrifter har lenge hatt en betalingsterminal med chipkortinnstikk. Det som har hatt tid har vært oppgradering og sertifisering av terminalenes programvare, sier Bigseth.

Ved flere anledninger har vi sett at brukerstedene har teipet over chiphullet, slik at kundene oppfordres til å bruke magnetstripen når de betaler.

- De internasjonale kortselskapene som Visa og MasterCard har helt konkrete regler for hvem som er ansvarlige når kortsvindel utføres. Grovt sett kan man si at dersom banken har utstedt chipkort og bankkunden ønsker å betale med chipkortet sitt, men butikken ikke har lagt til rette for chipkortbetaling. Så er butikken det svakeste leddet i betalingskjeden og står ansvarlig dersom kortsvindel oppstår, sier Bigseth.

Følges opp i høst

- Hvis du setter ut en terminal nå skal den ha chipsystem som fungerer. Det er fremdeles noen av terminalene som er ute som ikke har, de skal vi følge opp i løpet av høsten, sier Kvalheim i BSK.

Internasjonale oljeselskap, altså bensinstasjoner, er et unntak. De skal ha chip på sine terminaler i løpet av den første delen av 2011.