Denne bilen har null utslipp

En Mercedes-Benz B-klasse som går som et skudd og slipper ut null? Den finnes. Vi har kjørt den!

Broom.no´s utsendte er meget imponert over B Klasse med brenselcelle.   Denne bilen kunne jeg kjøpt!
Broom.no´s utsendte er meget imponert over B Klasse med brenselcelle. Denne bilen kunne jeg kjøpt!

- Den virker!

En helt vanlig bil på utsiden, men en helt uvanlig bil på innsiden. Denne bilen går som et skudd, og slipper ut null. (Foto: Mercedes-Benz)
En helt vanlig bil på utsiden, men en helt uvanlig bil på innsiden. Denne bilen går som et skudd, og slipper ut null. (Foto: Mercedes-Benz)

Det er selvfølgelig et par småproblemer med den lysegrå metallik-lakkerte og F-CELL-dekorerte Mercedes-Benz B-klassen vi setter oss inn i:

1) Den får til de utrolige utslippsresultatene ved brenselcelleteknologi (den slipper kun ut vanndamp, det vil si null CO2), og den trenger hydrogen til prosessen med å lage elektrisk energi. Det er i og for seg greit, men infrastrukturen for påfylling av hydrogen er per i dag så og si ikke-eksisterende. Så du får ikke fylt drivstoff, og det er jo litt upraktisk.

2) Teknologien er svinedyr. B-klasse med brenselceller hadde koster rundt det samme som en Koenigsegg, noe som jo i og for seg er litt i overkant for en bil i Golf-klassen.

Dreimoment HEEELT fra bånn!

- Den virker sabla bra!

Den tysk/italienske snart-Dr-ingeniøren som sitter ved siden av meg som representant for Mercedes-Benz, skjønner ikke filla av de norske glosene mine. Brooms utsendte drar på ut fra testanlegget i Malmsheim, Tyskland, og inn på veien mot den lokale Dorfen. Ekstatisk.

Journalister, Dr Ing-er, og miljøbiler fra Mercedes-Benz. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Journalister, Dr Ing-er, og miljøbiler fra Mercedes-Benz. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

Uten en lyd akselererer nemlig bilen godt. Den går rett og slett kjempebra! Motoren leverer 136 hester til forhjulene, og et maksimalt dreimoment på 320 Newtonmeter, fra 1 omdreining i minuttet.

Fra ÉN OMDREINING! Det er fordelen med el-motorer (ulempen er selvfølgelig at du aldri oppnår audiell ekstase, som når du gir på for fullt i en Ferrari F430 Spyder med taket nede.) Man blir fristet til å strekke strikken litt.

- Ze speedlimit ist zeventi!

- Sorry!

Slik fungerer den.

Som skrevet er dette en brenselcellebil. Noe som fremstår mystisk og lite forståelig for mange. Så for å bryte det litt ned: Brenselcelle betyr at den har et system som lager strøm gjennom en kjemisk reaksjon mellom hydrogen og oksygen. (Hvis du spør meg hvordan denne strømmen blir laget av denne reaksjonen mellom disse grunnstoffene, så vil jeg henvise deg til dype studier på Wikipedia, verdens mest feilbarlige informasjonskilde.)

Denne strømmen blir så lagret i et Lithium Ion-batteri, for deretter å bli levert til bilens el-motor etter behov (les: gasspådrag)

EL-motor, brencelselle, hydrogentanker og batteri. Slik er en brenselcellebil bygget opp. (Foto: Daimler AG, press departement)
EL-motor, brencelselle, hydrogentanker og batteri. Slik er en brenselcellebil bygget opp. (Foto: Daimler AG, press departement)

I komponenter består systemet av selve brenselcelleenheten, hydrogenbeholdere, batteri, og en el-motor. En Mercedes-Benz B Klasse har et såkalt dobbeltgulvchassis, og det passer perfekt for å gjemme bort de nevnte komponentene. Så du får altså ikke mindre plass til hverken deg, din familie, din svigerfamile, eventuelle elskerinner eller andre kjæledyr, og din bagasje. Og det er bra. Meget bra!

Güt in dass schwingen.

- Den shwingen ser güt også jo gitt, auf wider zen!

Slik ligger komponentene i det hule chassiset. (Foto: Daimler AG, press department)
Slik ligger komponentene i det hule chassiset. (Foto: Daimler AG, press department)

- Wass!?!

Den svinger bra! Chassiet er tunet for å tåle den ekstra vekta, den veier nå 1,7 tonn, og bilen har fått imponerende kjøreegenskaper.

Dette er langt foran andre nullutslippsbiler jeg har kjørt, og helt på høyde med andre ”vanlige” biler i klassen. Dette er en skikkelig god bil å kjøre, og det er imponerende til så å si være en prototyp. Den føles som mer enn bare det. Men, og her kommer virkelig rosinen i pølsa, den er også mer enn bare det.

Les da vi kjørte rally med el-bil - klikk her:

Kommer til Norge.

Mercedes-Benz har nemlig ikke laget denne bilen kun for å få oss biljournalister til å tro att de tenker miljø.

For i motsetning til mange andre bilfabrikker, der brenselcelleprosjektene teller noen skarve mann og noen enda skarvere titalls millioner kroner, så er dette et stort prosjekt. Det jobber flere hundre personer i Mercedes med brenselcelle-teknologi, og de gjorde det også før alt gikk til helvete i verden med en egoskapt finanskrasj og en egoskapt miljøkatastrofe. Det betyr at de har kommet lenger. Enn de fleste. Spørsmålet er da, hvor langt?

Brenselcelle-ekspert i Mercedes-Benz, Dr Reinhold Schamm, sier at produksjonsbilen er klar i år 2015. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Brenselcelle-ekspert i Mercedes-Benz, Dr Reinhold Schamm, sier at produksjonsbilen er klar i år 2015. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

- Vi skal ha de første bilene på veien i løpet av måneder, sier Dr. Reinhold Schamm, Brenselcelleekspert i Mercedes-Benz.

- I 2009 blir førserien satt i produksjon, og i 2010 har dere de første 10 bilene i Norge.

Petter Stordalen?

Men disse bilene kommer til å ha en stykkpris i nevnte Koenigsegg-klassen, så de skal ikke selges. De skal leases bort til interessante kunder.

Hanne Nilsson, PR-sjef for Mercedes-Benz i Norge, vil ikke si til hvem, men det virker som om opinionsskapere som Petter Stordalen står høyre opp på lista enn hjemmesykepleien – for å si det sånn. Dette blir et prøveprosjekt, og er egentlig uinteressant for Herr og Fru Hvermansen.

Det som derimot er interessant for det nevnte ekteparet, er at Dr. Schamm sier at bilen vi kjører i dag kommer til salg i 2015.

Slik ser Mercedes-Benz for seg framtidens biler. EL, brenselcelle med hydrogengass, og en EL-bil med en forbrenningsmotor som
Slik ser Mercedes-Benz for seg framtidens biler. EL, brenselcelle med hydrogengass, og en EL-bil med en forbrenningsmotor som

Fortsatt med en høyere pris enn Golfklasse-konkurrentene, men med en pris som kan gjøre at salget blir på et såpass volum at teknologien kan gjøres billigere, som gjør at fremtidige biler kan bli enda billigere, som gjør at teknologien blir enda billigere igjen, også videre - også videre.

Og da har vi´n da, nullutslippsbilen som er god å kjøre, og funker som bare det. Vi er framme ved miljømålet! Ehhh... ja... bortsett fra at du ikke får fylt drivstoff da selvfølgelig. Og det er jo litt upraktisk.