Corvette – for svingende

Dette er Z700. En spesialversjon av Corvette som kanskje kan spare deg 1 minutt og 40 sekunder fra Oslo til Trondheim.

Hennesey ZR1
Hennesey ZR1

Du har kanskje hørt at Bugatti Veyron er verdens raskeste serieproduserte bil. Det stemmer så lenge du snakker om en rett linje. Når du slenger inn 100 svinger i løpet av 20,8 kilimeter er det faktisk noen langt rimeligere biler som klarer seg bedre.

Du trodde kanskje amerikanske biler også var mest egnet til å kjøre rett frem, men det er ikke lenger tilfelle. Etter Radical SR-8 - en bil som egentlig kun er egnet for banekjøring - finner du Dodge Viper SRT-10 ACR på listen over raskeste serieproduserte biler på Nürburgring.

Slankekur

Hennesey ZR1
Hennesey ZR1

På sjetteplass finner du en standard Corvette ZR1. men det holder tydeligvis ikke for tuningselskapet Hennesey Performance Engineering. Med Z700 får du 714 hestekrefter - opp fra 647 i standardutgaven, men de har gått mye lenger enn bare motortrimming.

I tillegg til effektøkning har Hennesey fått ned vekten. Z700 har blant annet får seter og felger i karbonfiber. Bare hjulene alene er verdt 30 kilo i redusert uavfjæret vekt, noe som er veldig hyggelig for en bil beregnet for banen.

Et nytt aerokit skal gi 150 kilo ekstra marktrykk som også bør hjelpe godt i svingene, og for litt ekstra grep når du angriper rundetidene har den også fått alcantara-ratt og -girkule.

Bør sette en bra tid

Kun 24 eksemplarer vil bli produsert og prisen blir 1,35 millioner kroner - før norske avgifter. En dag med opplæring av instruktør på bane er inkludert, men det er likevel så mye dyrere enn en standard ZR1 at den helst bør sette en bare tid. Tross alt vil 4 sekunder på Nürburgring bare spare deg 1 minutt og 40 sekunder fra Oslo til Trondheim.

Litt senere i år tar de med bilen til Tyskland, så da får vi se hva den er god for. I mellomtiden kan det jo være verdt å se Corvette ZR1s raskeste runde til nå:

(TV2 er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider)