Galskap på sitt beste

En mikrobil med flymotor hvor du koker etter 5 kilometer? Les intervjuet med skaperen.

Har du noensinne tenkt tanken? Hva skjer om jeg putter en 9-sylindra 10,2-liters flymotor i en tysk mikrobil? For en uke siden så vi Uwe Wolfs sinnssyke prosjekt på nettet og ble helt målløse.

Med all respekt til dere som putter en Honda VTEC-motor i en Mini Cooper, eller en Toyota Supra-motor i en Celica. Dette er motorbytte på sitt aller, aller beste.

Utgangspunktet er en Goggomobil fra Tyskland. det var en populær mikrobil etter andre verdenskrig, men den var aldri spesielt rask. I den kraftigste, av to utgaver, har den en 395 ccm luftavkjølt totakter med skarve 20 hestekrefter. Nå har den 360 hestekrefter, og hele 904 Nm!!! - det synes jeg virkelig fortjener tre utropstegn.

For de spesielt interesserte kan vi nevne at motoren er en M462RF fra jordbruksflyet Zlin Z37, ikke en M14P som det står på Wolfs hjemmeside.

Til et prosjekt som dette er det helt umulig å finne bolt-on-deler. Her måtte veldig mye fabrikeres fra scratch. Uwe Wolf har blant annet bygge en komplett girkasse. Etter å ha sett YouTube videoen nedenfor tok vi kontakt med skaperen selv. Vi måtte finne ut mer.

Første visning for publikum

Intervju med skaperen

- Den er veldig varm å kjøre, siden kjøleluften kommer fra bak motoren og blåses til slutt rett inn i nakken min. Etter 5 kilometer blir det rett og slett for varmt, men nå har jeg montert en brannvegg som beskytter meg. Det er bedre nå, og nødvendig for å få hvite skilter, sier Uwe Wolf

- Ellers er den stabil å kjøre, takket være et sentrert tyngdepunkt. Bakakselen har jeg forbedret selv i forhold til en standard Goggo-bil

Hva var den vanskeligste delen av prosjektet?

- Det var helt klart girkassa. Turtallet når opp i 8 000 o/min, og det tok meg fem måneder å få alt perfekt.

Hvordan har responsen vært?

Den endelige fargen blir rød, som Burt Monroes Indian motorsykkel (Kjent fra filmen The worlds fastest Indian)

- Mange ønsker å se den på bane eller på drag-stripa. I utgangspunktet var det formålet jeg hadde for bilen. Men med nærmere ettertanke kom jeg fram til at det er mye morsommere å få den gategodkjent. Så det er bedre å komme igjennom kontrollen, og heller ta den med ut på racerbanen ved en senere anledning.

Og hvor mye har det kostet?

- Hele prosjektet – fra start til slutt – vil ikke komme på mer enn 180 000 kroner totalt.

Se hvordan han har bygget av girkassa:

Bilen har en egen hjemmeside der du kan finne hundrevis av bilder og videoer av prosjektet: deutsche-werke.de

Ok, det er ikke den mest praktiske bilen i verden, men i mine øyne er dette ren og skjær kunst. Hatten er tatt av for lengst.

Vet du om noe villere? Legg ved en link i Broom-forumet, og skriv en setning om hvorfor prosjektet er fantastisk. Er det i nærheten av like tøft sender vi en t-skjorte.

(TV2 er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider)

Propellen hinter om hvor motoren kommer fra. (Foto: Uwe Wolf)
Propellen hinter om hvor motoren kommer fra. (Foto: Uwe Wolf)
Neste delev av prosjektet er å få den registrert. (Foto: Uwe Wolf)
Neste delev av prosjektet er å få den registrert. (Foto: Uwe Wolf)
Goggomobil burde kommet med denne motoren originalt (Foto: Uwe Wolf)
Goggomobil burde kommet med denne motoren originalt (Foto: Uwe Wolf)
Her blir det varmt (Foto: Uwe Wolf)
Her blir det varmt (Foto: Uwe Wolf)
Det er klart. Veldig mye bagasjeplass er det ikke. (Foto: Uwe Wolf)
Det er klart. Veldig mye bagasjeplass er det ikke. (Foto: Uwe Wolf)
Når luften har gått gjennom motoren blir det ganske hett når den kommer ut på andre siden og rett i sjåførens nakke. (Foto: Uwe Wolf)
Når luften har gått gjennom motoren blir det ganske hett når den kommer ut på andre siden og rett i sjåførens nakke. (Foto: Uwe Wolf)
Opprinnelig var den tenkt for drag stripa. (Foto: Uwe Wolf)
Opprinnelig var den tenkt for drag stripa. (Foto: Uwe Wolf)
Uwe Wolf måtte bygge sin egen girkasse fra scratch. (Foto: Uwe Wolf)
Uwe Wolf måtte bygge sin egen girkasse fra scratch. (Foto: Uwe Wolf)
Det tok fem måneder å få girkassa perfekt. (Foto: Uwe Wolf)
Det tok fem måneder å få girkassa perfekt. (Foto: Uwe Wolf)
Uwe Wolf har bygget sin egen bakaksel. (Foto: Uwe Wolf)
Uwe Wolf har bygget sin egen bakaksel. (Foto: Uwe Wolf)
Du må forvente deg litt oppmerksomhet... (Foto: Uwe Wolf)
Du må forvente deg litt oppmerksomhet... (Foto: Uwe Wolf)