Tidenes raskeste Jaguar
Den brøt kanskje ikke lydmuren. Men Bonneville XFR kjører fra det meste. Vi har også sett nærmere på noen andre lynraske Jaguarer.
Bonneville Salt Flats: Det er de legendariske slettene i USA hvor nesten alle fartsrekorder på land er satt. Der ble Andy Green verdens raskeste bilist da han brøt lydmuren i 1997. Fullt så fort går det ikke med en Jaguar XFR, men med 362 km/t i toppfart er det ikke akkurat noen sinke.
Nesten ikke modifisert
Litt enkel aerodynamikk og ekstra sikkerhet er de største modifikasjonene fra standardutgaven. 362 km/t ble nådd takket være omprogrammering av hjernen (ECU), modifisert luftinntak og eksossystem. Den har også et annet oppsett på kompressoren.
Ingen interne motorkomponenter er byttet og sekstrinns-girkassa er standard – det inkluderer girutvekslingen. Mannen bak rattet var Paul Gentilozzi, som tidligere har kjørt XKR i amerikansk racing, med flere seiere på samvittigheten.
Til helgen er det Goodwood Festival of Speed, og der får vi se den delta i bakkeløpet.
Blir BMW 5-serie for ordinært? Les om Jaguar XF i vår nybilguide.
Andre godbiter på Goodwood
Men dette er langt fra den eneste tøffingen som stiller opp på Goodwood. I tilegg til en spesialversjon av XKR, tar nemlig Jaguar med seg noen av de mest legendariske bilene fra sin historie:
Jaguar XJ13
Dette er en unik bil. Det finnes faktisk kun ett eksemplar. Den ble bygget for å delta i Le Mans, men stilte ikke opp av ymse grunner. Synd, med tanke på at den har en 5-liters V12 på 502 hestekrefter. Lurer du på hvorfor det ikke er noen motor under panseret? Jo, den sitter bak føreren.
Jaguar C-Type
Det var med C-Type Jaguar vant Le Mans for første gang. Det var i det herrens år 1957. Nå får den sjansen til å race igjen på helgens festival.
Jaguar D-Type
D-Type
er annen pen Jaguar-racer som gjorde det skarpt på slutten av femtitallet.
Blant annet med Formel 1-verdensmesteren Mike Hawthorn bak rattet.