VW Scirocco: Et skoleprosjekt
Har du lyst til å lære deg å filme biler? Se Alexander Ødegårds videooppgave og les om hvordan den er laget.
Alexander er en ekte bilentusiast, så når han skulle gjøre en oppgave på Idefagsskolen i Tønsberg var det naturlig å lage en liten film. Vi synes resultatet er blitt høyst severdig.
Rocco from aleksander ødegård on Vimeo.
- I år har jeg studert Tv-Produksjon (med hovedfokus på foto) på Idefagskolen, og dette var min semesteroppgave/eksamensfilm, sier Alexander Ødegård.
- Jeg valgte å lage en visuell presentasjon av den nye VW Sciroccofordi jeg ville prøve noe nytt og spennende, samt at man som fotograf kan leke seg litt for å få fram de flotte linjene bilen har.
Som bilinteressert og medlem i VW-Audi club norwegen (VACN) falt det meg naturlig å velge nettopp denne bilen.
Prøvde å få til en røff klipp som matchet bilens personlighet
- Ideen min var å presentere bilen på en måte som skiller seg ut i fra "mengden", samtidig som den skulle være veldig enkel.
Fikk låne bilen i 3 dager
- Det første jeg gjorde var å bestemme bilens identitet. Og på bakgrunn av det se for meg hvilke bilder jeg ville ha, hvilke locations som var egnet og hvordan videoen skulle settes sammen.
- Opptakene fant sted i Vestfold (Horten, Nøtterøy og Tjøme), og ble tatt opp i 1080i50 (HDV) og redigert i Final Cut Pro.
- Jeg forhørte meg med Møller Bil Tønsberg om de var interesserte i å samarbeide med meg på denne produksjonen. De var veldig hyggelige og lot meg låne bilen i 3 dager mot at de fikk en versjon de kunne bruke i butikken. Den versjonen de fikk til å bruke er ikke den samme som denne videoen, til dels pga. rettigheter på musikken.
Trafikk kompliserte opptakene
- Produksjonen gikk i grunn ganske bra, men noen vanskeligheter er ikke til å unngå. Sterk vind og vekslende skydekke gjorde det til tider vrient å få jevn eksponering gjennom hele videoen.
Til kjørebildene hadde jeg valgt locations som lå noe øde til for å unngå mye trafikk, men på opptaksdagen var det selvfølgelig en del trafikk som gjorde at man ble nødt til å gjøre flere tagninger enn ønsket/planlagt.
- I redigeringen prøvde jeg å få til en røff klipp som matchet bilens personlighet som "pøbel" (eller familiens yngste, oppmersomhets søkende ramp). Jeg unngikk med vilje å pøse på for mye effekter da det fort blir litt harry.
Har du laget noe du ønsker å vise frem på broom.no? Send en e-post til redaksjonen@broom.no