Fire flotte feriebåter

Lyst på båtferie, men mangler båt? Med en av disse kan du tilbringe sommerferien på bøljan blå!

Bavaria 37
Bavaria 37

Princess 95 som Jan Erik tester i Broom denne uka, har en prislapp på 65 millioner kroner. Altså mer enn nok til å ta knekken på feriepengene til både mor og far - i mange år! Vi har funnet langt billigere alternativer til feriebåt for familien. En med seil, en klassisk norskprodusert "hytte på sjøen-båt", en litt sporty variant og ikke minst en for deg som ikke er stinn av penger.

2007 Scand 29 Baltic. Pris: 1 290 000,-

Scand-29-bruktbåt
Scand-29-bruktbåt

Klikk her for å se annonsen:

Dette er sjøens svar på Volvo V70. Romslig, sikker og gjennomprøvd. Og betegnelsen ”hytte på sjøen” passer neppe bedre på noen annen båt. 29 Baltic er nærmest som en klassiker å regne. Den har blitt produsert i 23 år og mer enn 1000 eksemplarer (noe som er MYE i båt-verdenen!) Og du får fortsatt kjøpt den som ny, om du ikke har lyst til at noe har ligget i køya før deg! Lages igjen i Fevik, etter at verftet gikk konkurs i fjor.

Trygt kjøp

Båten har mye plass både ute og inne – faktisk så mye at den innvendig i størrelse konkurrerer med 32-fotere. Den byr på fem soveplasser og sitteplass til ti. ”Vår” båt er utstyrt med en driftssikker Yanmar dieselmotor på 290 Hk – noe som gir maksfart på 26 knop. Selges i Tønsberg. Scand 29 Baltic holder seg godt i pris og er noe av det tryggeste man kan kjøpe. Synes du denne er litt for dyr, finnes det eldre og billigere utgaver. Prisene starter på drøyt 400 000,- så helt gratis er det ikke.

2006 Nidelv 690 Sport. Pris: 695 000,-

Nidelv-690-sport
Nidelv-690-sport

Klikk her for å se annonsen:

Nidelv 690 Sport er ikke bare en svært vakker båt. Det er også en båt som på tross av sine 23 fot har alt en familie på fire behøver for noen hyggelige feriedøgn på sjøen. Norskproduserte Nidelv er kjent for sin høye kvalitet og gode sjødyktighet. 690 er lettmanøvrert og leken - samtidig som den er praktisk. Båten har også fått de beste anbefalinger fra en samlet presse. Dette eksemplaret selges i Lier og har Volvo Penta diesel på 190 hk, og duoprop og stålproppeller.

Både bensin og diesel

Dette gir en maksfart på 37 knop, samtidig som dieselforbruket holder seg relativt lavt. 690 Sport finnes også med bensinmotorer – og særlig de første årgangene var utstyrt med disse tørste maskinene. Man får også med andre og mindre dieselalternativer. Nidelv-båtene er svært populære – og holder seg godt i pris. 690 starter på ca 400 000. Synes du 690 er litt for stor, er både 610 – og 590 Sport gode alternativer.

2007 Bavaria 37. Pris: 980 000,-

Brukt-Bavaria-37
Brukt-Bavaria-37

Siden de to første Bavaria-båtene kom til Norge i 1995, har de raskt inntatt posisjonen som Norges ledende seilbåtmerke. Bavaria-salget ligger på nesten det dobbelte av nærmeste konkurrent. Båtene er kjent for å være velutstyrte og plassmessig godt utnyttet - i kombinasjon med gunstig pris. Også annenhåndsverdien har vist seg å være god. ”Vår” båt er en 2007-modell 37 Cruiser som ble produsert mellom 2005–2007. Den har tre kabiner, og har også det største motoralternativet som var tilgjengelig, nemlig en Volvo Penta diesel på 40 hk.

Soveplass til seks

Riggen er av merket Selden og det totale seilarealet er på 67,4 kvm. Store dekksvinduer og stor dekksluke over salongbordet sørger for mye lys nede i salongen. Cockpiten er romslig, og har en praktisk luke akter, med utgang til badeplattformen. Denne båten har soveplass til seks personer og sitteplass til åtte. Brukte Bavaria seilbåter får du fra ca kr. 300 000,- og oppover.

2003 Uttern S56 Exclusive. Pris: 149 000,-

Uttern-S56
Uttern-S56

Klikk her for å se annonsen:

Noen er så heldig stilt at de har hytte ved sjøen, og derfor ikke har behov for hytte sjøen. Men en liten, kjapp båt fortøyd i brygga er kjekk å ha. Til å komme seg litt rundt på badeplasser for å lyse etter krabber, dykke, stå på vannski, og for å dra opp fersk makrell til middag. Dette er i aller høyeste grad ferieaktiviteter. Derfor velger vi også å ta med denne Uttern S56 som feriebåt. Uttern er kjent for sin solide kvalitet, den er sjødyktig og 18-foteren er også stabil. S56 har samme skrog som daycruiseren D55.

Lagres i garasjen

Den dype V-bunnen gir myk gange og gode kjøreegenskaper selv i tøff sjø. Motoren som er skrudd fast bak på hekken, er en firetakts Mercury 75 hk – og er kanskje litt i snaueste laget. 90 eller 100 hk hadde nok vært å fortrekke. Den hadde nok jobbet litt lettere, og redusert støy og drivstofforbruk ytterligere. Samtidig som toppfarten hadde økt fra ca 28 til 35 -36 knop uten at det betyr veldig mye. Uansett for 149 000,- som denne koster, får du absolutt en flott og god skjærgårdsjeep. Dagens klart billigste – som attpåtil er trail-bar, og som du kan lagre hjemme i garasjen på vinterstid. Ikke rart disse er populære!