Større, sterkere - og litt grønnere
Her er splitter nye Toyota Prius - les testen!
Tredje generasjon av Toyotas hybridfanebærer, Prius, treffer markedet med forbedringer på alle punkter. Men en revolusjon i form av plug-in- og lettvektsteknologi, må vi vente lenger på.
- Minner meg litt om den forrige, men det er ikke negativt, mener Fred Magne Skillebæk, idet han og undertegnede gjør seg vei fra Arlanda flyplass i Stockholm til et fancy japansk spa-hotell.
Da Toyota lanserte første generasjon Prius, var det en revolusjon i markedet for massebilisme. Dette var første gang den jevne konsument kunne kjøpe en familiebil med denne teknologien. Andre generasjon fortsatte revolusjonen. Nå var det snakk om en revolusjon i innpakning. Bilen vokste, og kunne huse fire-fem voksne, litt avhengig av fysisk omfang. Den ble oppdatert på designfronten, der den gikk fra «teit/stygg», til «miljøkul».
Mye hjulstøy
Utstyrsmessig trengte man ikke lenger gjøre miljømessige kompromisser, det ble en fullverdig familiebil med alt hva den grønne kjernen måtte ønske av komfort-attributter. Nå er det klart for tredje generasjon. Men denne gangen er det ikke nok en revolusjon, men en evolusjon.
- Du, Ole-Martin?
- Ja?
- Jeg satt og tenkte at det var mye hjulstøy.
- Jeg også.
- Men det er i fravær av annen støy.
- Ja, den går utrolig stille!
Mer krefter
Utvendig har bilen fått et enda tydeligere eco-design. Du synes kanskje Prius ser litt rar ut, med den store buen som strekker seg fra panser til hekk. Men dette har en helt bevisst funksjon. Ikke bare er det heldig rent aerodynamisk; det gir bilen en helt spesiell profil. Den skiller seg ut i trafikken. Og det er mål nummer én. For Toyota vet at motivasjonen for å velge en miljø/hybrid-bil, er like mye å vise andre at man har tatt dette valget, som det det er å faktisk være miljøvennlig. Derfor skal Toyota Prius skille seg ut, og det gjør den med denne miljøbuen. Så viktig har dette designtrekket blitt, at også Honda går samme vei med sin Insight.
Tredje generasjon Prius har fått et tydeligere design, med en mer særpreget Toyota-front, et ansikt vi kjenner igjen fra Aygo. Frontfangerne har fått markerte kanter på hjørnene foran, dette for å separere luften, men også for å gi bilen et større særpreg. Dette designgrepet kommer til å gå igjen i flere Toyota- og Lexus-hybridmodeller.
Les mer om Toyota Prius på våre bruktbilsider!
Teknologisk snakker vi også evolusjon. 1,5-literen fra forrige modell er byttet ut med en 1,8-liters bensinmotor. Effekten på bensinmotoren er 98 hester, og totalen med el-motoren blir da opp fra forrige generasjons 110, til den nye med 136 hester. Ikke nok til å røske av deg tupeen, men bilen gjør unna 0-100 km/t på 10,4 sekunder, så du kan ikke skylde på den hvis du ikke rekker jobben om morran.
Mer avgift
Salgsargumentet for en hybrid er forbruk og utslipp. Toyota forteller oss at bilen har et registrert forbruk etter det som på enkelt heter EUs homologeringssyklus, på 0,39 liter per mil. På full tank kan man da teoretisk komme seg 115 mil unna før kona skjønner at du har stukket av. Utslippet i gram Co2 per kilometer havner da nede på 89. Dette er selvfølgelig meget bra, men Volkswagen viser med sin Polo BlueMotion, som riktignok er en mindre bil, med sitt utslipp på 0,87 gram per kilometer, at man kan komme langt med billigere konvensjonell teknologi.
Les mer om Toyota Prius på våre nybilsider!
Et noe pussig poeng som Toyota gjør oss oppmerksomme på, er at selv med mindre forbruk og mindre utslipp, krever staten en større sum engangsavgift mot forrige modell. Dette på grunn av at motorvolumet har økt. Nok et bevis på at den såkalte miljøomleggingen av bilavgiftene ikke fungerer.
Fullverdig familiebil
- Bilen har vokst noen millimeter her og der.
- Ja, Fred Magne, men det føles mer.
- Millimeterne er absolutt utnyttet til det ytterste.
- Nå rykker vel bilen opp fra en nummer to- til nummer én-kandidat?
- Jepp, dette er en fullverdig familiebil.
Noen svakheter
Nye Prius handler om evolusjon, og ikke revolusjon, som vi nevnte tidligere i teksten. Den største evolusjonen har skjedd på utstyrsfronten. Nå har man et Head-Up-display, som viser føreren den viktigste informasjonen via en prosjektering opp på framruta. Litt jagerfly-F16-Top Gun-aktig. Den har solcelledrevet ventilasjon, som gjør at bilen ikke blir varm inni, selv om den står parkert i sola. Klimaanlegget kan aktiviseres med fjernkontroll, for å temperere kjøreturen inntil tre minutter før du skal dra av gårde fra det hemmelige oppdraget du har vært på. Det er også betjeningsknapper på rattet for stereoen, klimaanlegget, og Eco-drive.
- Det nye Head Up-displayet fungerer fint. Der får vi opp hastighet, Eco-meter, som skiftes ut mot pilanvisning når navigasjonen bryter inn, sier Fred Magne.
- Ja, og ergonomien er også forbedret, med det Renault-inspirerte instrumentpanelet.
- Og selv om interiørdesignet er nytt, kjenner vi oss igjen. Displayet til klima ser ut som det kommer fra 1980-tallet, og naviskjermen er ikke den beste.
- Skal vi si noe mer negativt, er seteputene for korte. En typisk japansk svakhet.
- Ja, men alt i alt gir bilen et positivt inntrykk.
Bilskremming
Prius er en hybrid, det vil si en blanding. Det er en blanding mellom en bensin- og en elektrisk drevet bil. Man kan kjøre bilen kun på strøm, men da bare i maks to kilometer, med en maksfart på 50 km/t. Altså, mest en gimmick man kan bruke, for eksempel til å snike seg lydløst opp på fotgjengere og tute - såkalt bilskremming.
- Bilskremming, Lundefaret, er det å anbefale?
- Nei, men jæskla moro, da!
Teknologi og kostnader
Nye Prius byr på forbedringer på stort sett alle områder. Dette har blitt en fullverdig familiebil med lavt utslipp. Utstyrsnivået er bra, komfortfaktoren høy, og driftskostnadene lave. Femårs garanti/100 000 kilometer på hybridsystemet teller også positivt. Men vi må altså forstsette ventingen på lettvektsteknologi, som kan kompensere for de tunge batteriene. Og plug-in-teknologi, som kan gjøre bilen til en sann null-utslippsbil i bytrafikken.
Les også: Test av «gamle» Toyota Prius
De konvensjonelle lavutslippsbilene kommer til å puste Prius i nakken om få år. Så skal Toyota få full utnyttelse av hybridteknologien, så er dette den eneste veien å gå. Men Plug In og komposittmaterialer byr på vanskelige kompromisser mellom teknologi og kostnader. Er det noen som skal ha mulighet til å klare det, er det verdens største bilfabrikk, nemlig Toyota.
- Og så er det Toyota-kvalitet.
- Ja, Fred Magne. Skal du bli kvitt en Toyota, må du ta med den bak låven og skyte den.
- Ja, de stopper aldri.
PS: Lurer du på Prius-prisene? Innstegsmodellen er Comfort, den koster 265 900 kroner. Deretter følger Advance til 282 500 kroner. Så Executive som er antatt bestselger, den starter på 309 000,-. Toppmodellen er Premium til 340 300,-.
Toyotas informasjonsdirektør Per Arne Skramstad har stor tro på nye Prius:
- Vi tror denne bilen vil appellere til mange kundegrupper, ikke bare de som ser etter biler i denne størrelsen og prisklassen - men også premium-kunder som velger denne bilen for å gjøre et klimavalg. Vi budsjetterer med å selge 1200 biler i 2009 og mener dette er mye bil for penga.