Country Cruiseren

Ny liten-SUV til under 300 000.-? Les vår test av nye Toyota Urban Cruiser.

Jeg vet det er litt barnslig, men jeg klarer ikke la være å slå opp urban i ordboka. Det står det: 1 Kultivert, beleven, som kan føre seg, uttrykke seg urbant. 2 Bymessig, som er typisk for byer, motsatt av rural. Da spør jeg meg selv er denne bilen forfinet og verdensvant? Og hører virkelig en forhøyet firehjulstrekker bedre hjemme i byen enn på bygda? Det som uansett er sikkert er at Nissan Qashqai har fått seg enda en tøff konkurrent. Med Skoda Yeti på vei har den som er ute etter en Croosover med 2- eller 4-hjulsdrift fått mye å velge i.

Kjøreglede 3/6

Konfirmasjon. Jeg og min kjære skal overvære en femten år gammel pjokks overgang fra barn til mann – i en stavkirke på Dalen, og i en restaurant i Vinje. Vi setter oss i Toyotas Urban Cruiser – dama ikledd ekte Bøeringsstakk – og fyker av gårde. Det tar ikke lang tid før vi konstaterer at bilen har både gode og dårlige sider.

Urban Cruiser føles større enn den er. Fjæringskomforten er god på norske landeveier, den er stabil og fin gjennom svingene, og det er stille i kupeen. Men, vi lar stereoanlegget få være i fred – lyden er nemlig ikke noe å hoppe i taket for, så da nyter vi heller utsikten og roen.

Dessverre sitter vi ikke godt i setene. For undertegnede er det umulig å finne en god kjørestilling – og dette er noe jeg sliter med i hele testperioden. Enten blir jeg sittende med hodet i taket, bena klemt opp mot rattstammen, eller armene altfor utstrakt. Urban Cruiser er ikke en spesielt dyr bil, så litt må du kanskje tåle.

Testbilen har firehjulstrekk med sperre. Det gjør den likevel ikke til noe egnet terrengkjøretøy. Bakkeklaring på 16 cm gjør at det ikke skal mer enn en litt grus før du subber nedi. Likevel, firehjulstrekken gir god stabilitet og fine kjøreegenskaper på ruskete vinterføre.

Interiør/Plass 3/6

Interiøret fremstår som relativt simpelt, men du har da navi. (Foto: Gunnar Omsted)
Interiøret fremstår som relativt simpelt, men du har da navi. (Foto: Gunnar Omsted)

Interiøret oppleves som ganske enkelt og testbilen har i våre øyne et litt rart utstyrsnivå – navi, men ikke automatisk klimaanlegg. Selv er Toyota veldig stolt av instrumentklokka som huser både speedometer og turteller i samme skive. I mitt tilfelle ser jeg ikke hvor høyt turtall jeg har når jeg passerer 3000 o/min, og tall opp ned er ikke veldig lesbart. Da foretrekker jeg faktisk Yaris-interiøret som Urban Cruiser bygger på.

Baksetet er litt for kort i ryggen for en voksen mann. Her er det lett å få nakkestøtten i skulderbladet, men for mindre mennesker bør ikke det by på problemer. Foran har du to koppholdere. Bak har du en i midten og to i dørene.

Toyota Urban Cruiser er ingen Honda Jazz på stylter. Du drar i en snor for å vippe frem sitteputene, slik at du kan vippe ned bakseteryggen – dette er en løsning som stjeler litt av lengden. I liter vokser bagasjerommet fra 304 til 673. Om det ikke er direkte dårlig plassutnyttelse, er det heller ikke så god som vi har blitt vant til fra enkelte nye biler. Drivlinjen må ta noe av skylden, for det tar med plass med drift på alle fire hjul. Velg derfor den tohjulsdrevne varianten hvis du er mer opptatt av plass, og om du synes det skal se ut som du har firehjulstrekk selv om at du faktisk ikke har det.

Motor 4/6

Det er kun i kombinasjon med diesel du kan få firehjulsdrift. Motoren er stillegående og fin i fart, men bakkestart er en ufordring. Dreiemomentet ved lave turtall er så lavt at det er lett å kvele motoren en, to, tre, fire - 100 ganger. Her må du ofte jukse og bruke brekket. Motor skal ha plusspoeng for lite støy og at den har seks gir.

Design 5/6

JUMBO: Toyota Urban Cruiser kommer dårligst ut i EuroNCAPs siste sikkerhetstest.  (Foto: Gunnar Omsted)
JUMBO: Toyota Urban Cruiser kommer dårligst ut i EuroNCAPs siste sikkerhetstest. (Foto: Gunnar Omsted)

Urban Cruiser er kanskje en av de best designede i Toyota-katalogen. Vi fikk positiv oppmerksomhet fra de andre gjestene på konfirmasjonen og flere lurte på hva slags liten, tøff raring dette er. Både forfra og bakfra fungerer designet godt, og det minner oss om Scion xB. Legg merke til at Toyota har valgt å fronte navnet på bilen større enn sitt eget merke. I de fleste europeiske land er plastikkdetaljer på firehjulstrekk-utgaven standard, i Norge er det ekstrautstyr.

Miljø/økonomi 4/6

Du får veldig mye fint for 293 700 kroner. Et raskt søk på Finn avslører at du kan få et halvt år gammel Ford Mondeo, Mazda 6 eller VW Passat med under 5000 på telleren for samme pris – bare for å sette det i perspektiv.

Toyota er rause med utstyret og ekstrautstyr har en listepris som er mye hyggeligere enn enkelte europeiske konkurrenter. 130 gram CO2 for en firehjulstrekker er veldig bra. Så dette er en bil du trygt kan kjøpe og beholde medlemskapet i Naturvernforbundet. Verditap og driftsutgifter er heller ingen ting å bli skremt av.

Sikkerhet

Toyota Urban Cruiser er foreløpig ikke testet av Euro Ncap, men det vil forundre oss om den ikke får toppscore.

Konklusjon 3/6

Etter en ukes test kommer jeg frem til at Urban Cruiser ikke faller helt i smak. Det skyldes ikke bare at Toyota Yaris er et bedre valg i urbane strøk, men også at dette er en litt ubehagelig bil å kjøre. Synd at du skal slite med sittestillingen når kjøreegenskapene ellers er gode.

To grunner til å kjøpe den må være at du liker det utvendige utseendet og at du trenger firehjulstrekk, men ikke ønsker deg stor bil. Det kan jo også hende du setter pris på å sette deg rett inn i bilen, en fordel ved litt høye biler.

Sjekk også

Nissan Qashqai
Litt større bil og litt mer komfortabel. Fine dieselmotorer, men mangler litt av fleksibilteten til de beste konkurrentene.

Suzuki SX4
Suzukien får du bare som firehjulstrekk. Koster omtrent det samme som Urban Cruiser med bensin, litt dyrere med diesel.

Skoda Octavia
Hva med en litt større stasjonsvogn med firehjulstrekk? Octavia er en skikkelig familiefavoritt. Har du råd til å gå opp litt i pris - eller kan du vurdere en bruktbil - er dette et veldig bra valg.

Les flere nybiltester fra broom.no - klikk her

Se video på Urban Cruiser her:

Designet minner oss veldig om den amerikanske ungdomsbilen Scion xB. (Foto: Gunnar Omsted)
Designet minner oss veldig om den amerikanske ungdomsbilen Scion xB. (Foto: Gunnar Omsted)
En av dagens Toyotaer med tøffest design. (Foto: Gunnar Omsted)
En av dagens Toyotaer med tøffest design. (Foto: Gunnar Omsted)
JUMBO: Toyota Urban Cruiser kommer dårligst ut i EuroNCAPs siste sikkerhetstest.  (Foto: Gunnar Omsted)
JUMBO: Toyota Urban Cruiser kommer dårligst ut i EuroNCAPs siste sikkerhetstest. (Foto: Gunnar Omsted)
Interiøret fremstår som relativt simpelt, men du har da navi. (Foto: Gunnar Omsted)
Interiøret fremstår som relativt simpelt, men du har da navi. (Foto: Gunnar Omsted)
Benplassen er brukbar, men ryggen er så kort at storvokste menn vil få nakkestøtten i ryggen. (Foto: Gunnar Omsted)
Benplassen er brukbar, men ryggen er så kort at storvokste menn vil få nakkestøtten i ryggen. (Foto: Gunnar Omsted)
Bagasjerommet er godkjent. Større en Suzuki SX4, mindre enn Nissan Qashqai. (Foto: Gunnar Omsted)
Bagasjerommet er godkjent. Større en Suzuki SX4, mindre enn Nissan Qashqai. (Foto: Gunnar Omsted)
For å få så flatt gulv som mulig må du vippe opp bakseteputene. (Foto: Gunnar Omsted)
For å få så flatt gulv som mulig må du vippe opp bakseteputene. (Foto: Gunnar Omsted)