Hummer blir kinesisk
Hørt om Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co? Nei? ikke vi heller!
Dette må være et lite mareritt for erke-amerikanske bilfans. Selve symbolet på amerikanske bensinslukere - Hummer - blir nå kinesisk. Og kjøperen er ikke engang et av de større kinesiske bilmerkene. Nei, Hummer er nå blitt kjøpt av et selskap som produserer bro-fundamenter, vedlikeholdsutstyr til veisektoren - og de siste årene har de også startet med lastebilproduksjon.
Det har lenge spøkt for framtiden til Hummer. Salget har nærmest kollapset det siste året. Hummer har fått både økt miljøbevissthet og finanskrise midt i fleisen - og GM har lenge jobbet med å finne en ny eier. Alternativet var å rett og slett legge ned merket.
- Vi har vært i samtaler med disse folkene i over seks måneder. I Kina er det fortsatt selskaper som ønsker å gjøre investeringer over hele verden og som er på utkikk etter business som kan være interessant for dem, sier Hummers administrerende direktør Jim Taylor til bransje-netttstedet autonews.
Avklaringen lot virkelig vente på seg. Det var ikke før GM-konkursen var et faktum, at avtalen med kineserne endelig ble bekreftet. Forhandlingene skal ha vært tøffe. Å selge Hummer i dagens situasjon er nok hakket verre enn å selge langrennsski etter påskeferien. Krisen i GM har vært åpenbar for alle og Hummer har bare vært en liten, men brysom brikke i det store spillet. Sannsynligvis har kineserne betalt fint lite for offroad-merket - snarere er det slik at de har fått penger for å overta - mot at arbeidsplasser i USA blir reddet.
Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co skal ha forpliktet seg til å fortsette dagens produksjon av H2 og H3. De skal også ha stilt garantier for penger til å utvikle nye modeller. Og i alle fall i første omgang skal bilene bygges i USA. Det betyr at over 3000 arbeidsplasser i produksjonen er sikret. Dessuten er dette gode nyheter for de 150 forhandlerne rundt om i USA.
I april ble det kjent at GM var i samtaler med tre parter som var aktuelle for å ta over Hummer. Ingen av dem var bilfabrikkanter - og to av dem hadde base utenfor USA: Det ble spekulert både i arabiske oljepenger og russiske oligarker. Men til slutt ble det altså et temmelig ukjent kinesisk selskap som trakk det lengste strået.