34 år med moro - alt om Golf GTI

GTI - tre bokstaver som forteller om intens bilglede. Vi ser nærmere på fem første generasjonene.

2 x GTI  gen1 &5.
2 x GTI gen1 &5.

VW Golf GTI I: 1974 - 1983

VW-Golf-I-GTI-bakfra3
VW-Golf-I-GTI-bakfra3
I 1976 smalt bomben - og en hel bilverden ble tatt med buksene nede. VW Golf GTI så dagens lys. Og la grunnlaget for et helt nytt bilsegment. Riktignok hadde vi sett spreke versjoner av standardbiler tidligere. Mini Cooper, Ford Cortina Lotus og Renault Gordini er alle eksempler på det. Men dette var allikevel noe helt nytt. Tilgjengelig for hvermannsen og til forholdsvis greie priser. Den ble raskt en kjempesuksess både på gata og på motorsportsarenaer – hvor den forsynte seg grådig fra premiebordene. Golf GTI hadde injection-motor– 1,6-liter og 110 hk. Det var hårreisende mye den gang. GTI hadde oppstrammet understell, sportsseter, ekstra instrumenter, spoiler, skjermbreddere, fartsstriper langs siden og lavprofildekk , 175/70-13 på brede stålfelger. Bilens slagord, ”Bedre liten og kjapp – enn stor og slapp” kunne ikke passet bedre!

VW-Golf-I-GTI-interiør2
VW-Golf-I-GTI-interiør2

VW finpusset litt på den første Golf GTI-en opp gjennom årene. 1979: De smale støtfangerne i stål blir erstattet av nye, større støtfangere i plast. 1981: Nye, bredere baklykter

I 1982 kommer GTI med en større motor på 1,8-liter og 112 hk. Da kommer også billig-GTI utgaven ”Rabbit”. Også VW Golf GTD lanseres da, lik GTI men med 1,6 liters turbo dieselmotor på 70 hk under panseret. 1983 er siste produksjonsår for ur-GTI.

Etter dagens målestokk oppleves første generasjon GTI som, liten, simpel og bråkete. Men det er vel kanskje slik en ”sportsbil” skal være. Uansett, for mange er dette GTi-en over alle andre...

Les mer om Broom-Bennys GTI. Klikk her!

Motor: 1,6-liter, 110 hk

0 -100 km/t: 9 sekunder

Toppfart: 182 km/t

Vekt: ca 800 kg.

Priser nå:

Fra ca 10 000 kroner for slitne, men kjørbare eksemplarer. Opptil 75 000 for svært pene eller restaurete original-biler.

Tenk på:

Utvalget av biler er ikke stort, så det handeler mye om å kjøpe det man finner. Kommer du over første eller siste årsmodeller, er de mest populære – og disse to vil garantert få samler-status.

Rust og slitt interiør er de største utfordringene, alt det mekaniske er både enkelt og billig. Unntaket er bensinmengde-fordeleren på K-jetronic innsprøytningssystemet. Den er både dyr og dårlig. Pga. denne har en del biler blitt bygget om med forgasser.

Les mer om første generasjon Golf i Brooms bruktbil-base - klikk her

VW Golf GTI II: 1984 –1991

VW-Golf-II-GTI-forfra2
VW-Golf-II-GTI-forfra2

I januar 1984 er det klart for andre generasjon GTI. Den er litt større og noe tyngre enn forgjengeren, men har fortsatt samme motor på 1,8-liter og 112 hk. Resultatet: Ikke like rask eller morsom å kjøre som den første.

Den andre generasjon er også tilgjengelig som femdørs. I 1985 får den ny grill, doble eksosrør og noe annet småstæsj. I 1987 får den nok en gang ny grill.

Midt på -80 tallet var 16-ventilers motor noe alle med respekt for seg selv måtte tilby. VW fulgte trenden og lanserte i -86 Golf GTI 16v – samme 1,8 liters motor i bunnen, men altså med 16 ventiler i topplokket. Effektuttaket er på 139 hk.

Det som var typisk for mange av 16v-motorene den gang, var at du måtte ha skikkelig høyt turtall for å merke effekten – og Golfen var ikke noe unntak. Ved normal landeveiskjøring, virket faktisk 8-ventils motoren kvikkere da den hadde høyere moment på lave turtall.

VW-Golf-II-GTI-interiør
VW-Golf-II-GTI-interiør

Golf Rally ble vist i 1988 – den hadde samme 1,8-liters motoren, men nå med G60 kompressor som skremte effekten opp til 160 hk. – men den er en sjelden fugl Senere, i 1990, ble VW Golf G60 presentert med samme motor, og ble fra -91 også tilgjengelig med syncro-firehjulstrekk. Et aldri så lite jubileum finner sted i november 1990. Da blir nemlig Golf GTI nr en million produsert!

De to siste årene dvs 1990 og 1991 fikk Golf nye og mer aerodynamiske støtfangere foran og bak på GL og GTI modellene

Fakta:

Motor: 1,8-liter 112 hk

0 – 100 km/t: 9,7 sekunder

Toppfart: 191 km/t

Vekt: ca 900 kg.

Priser nå:

Fra 5000 kroner får du en mildt sagt "godt" brukt bil, mens en fin, original GTI i god stand koster ca 60 000 kroner.

Tenk på:

Også på toeren er rust og slitt interiør den største utfordringen – og det som er tidkrevende og dyrt å gjøre noe med. Deletilgangen er god, det samme er prisene – og mekanikken er enkel. Den har samme dårlige bensinmengde-fordeler som du finner på første GTI. Siste årsmodeller med de store støtfangerne er mest populære – helst i en 16v utgave om du så heldig at du finner en slik.

Les mer om andre generasjon Golf i Brooms bruktbil-base - klikk her

VW GOLF GTI III: 1992 – 1997:

GTI-forfra
GTI-forfra

Større, tyngre og med mer vekt på komfort enn det sporty, Med 2-liters motor på ”bare” 115 hk, blir GTI generason tre den slappeste og kjedeligste noensinne. Noen mente at den rett og slett ikke fortjente GTI-emblemene. At du kunne få samme motor i en vanlig Golf GL sier vel det meste. Utseendet er heller ikke like friskt som før – og GTI som merkevare dør nesten. Men bare nesten. Det som redder stumpene, er den helt nye VR6-utgaven. Den er utstyrt med 2,8 liters motor – som de lærde strides om er en rekke- eller en ”V”-motor – uansett yter den 174 hk. Den gjør 0 -100 km/t på bare ca 7 sekunder. Så den er både sterk og har godt drag, men mange savner allikevel den gammeldagse, ekte ”GTI-snerten”..

.

Golf-III-VR6
Golf-III-VR6

I 1993 relanseres en gammel kjenning – nemlig Golf GTI 16v. En 2-liter på 148 hk er det du finner om du løfter opp panseret på denne. I april -96 var det klart for jubileum igjen, da fylte Golf GTI 20 år!

Fakta:

Motor: 2-liter 115 hk

0 -100 km/t: 10,1 sekunder

Toppfart: 198 km/t

Vekt: ca 1000 kg.

Priser nå:

Fra ca 20 000 kroner får du denne. For en skikkelig fin GTI eller VR6, må du regne med å måtte bla opp rundt 60 000 kroner.

Tenk på:

Mange biler er til dels kraftig ombygget. Er du ute etter en klassiker, kan det være lurt å styre unna disse, og se etter en fin originalbil. Både aircondition og skinninteriør trekker opp. Det er nesten litt synd å si det, men 2-literen på 115 hk er den klart beste motoren. VR6 motorene har det vært en del tull med. Hjullagre, støtdempertopper, og bremser samt rust er ting du bør sjekke før du kjøper bil. Også rusten begynner å bite seg fast her etter hvert, så sjekk nøye.

Les mer om tredje generasjon Golf i Brooms brukbil-base - klikk her

VW Golf GTI IV: 1998 – 2003:

Vw-Golf-IV-GTI-bakfra
Vw-Golf-IV-GTI-bakfra

Nå får GTI endelig flere og velfortjente hestekrefter igjen. 1,8-literen har fått turbo, yter 150 hk og ting begynner å smake fugl igjen - rent effektmessig. Denne går faktisk ganske bra! Men kjøreegenskapene matcher ikke helt, den er for myk. Og gir ikke den responsen du forventer å finne i en GTI. Komfort har fremdeles for høy prioritet. Heller ikke utseendet lever helt opp til – i alle fall mine – forventninger. Du må faktisk være kjenner for å skille denne fra en vanlig Golf Highline. Bitte-litt lavere fjæring og emblemene er eneste visuelle forskjell utvendig.

De første GTI modellene hadde Recaro sportsseter, men disse ble senere byttet mot VW`s egne. Skinninteriør kunne leveres mot pristillegg, men takluke fikk du – enten du ville eller ei.

En spesial-versjon som kalles GTI Exclusive finnes i 2002. Bare ca 20 biler ble tatt inn til Norge. De har samme 1,8-liters turbomotor, men i disse bilene er effekten økt med 30 hk - til 180. I 2003 ser råskinnet Golf R32 dagens lys. V6-motoren yter 241 hk, og med 4Motion firehjulstrekksystem går 0 – 100 km/t unna på 6,6 sekunder, mens toppfarten nærmer seg 250 km/t.

Vw-Golf-IV-interiør4
Vw-Golf-IV-interiør4

Fakta:

Motor: 1,8-liter med turbo og 150 hk

0–100 km/t: 8,5 sekunder

Toppfart: 216 km/t

Vekt: ca 1200 kg.

Priser nå:

For ca 75 000 kroner får du en bil som har gått langt, men som bør være i grei stand. De siste årsmodellene er de dyreste og koster opp mot 200 000 for svært fine biler med lav kilometerstand.

Tenk på:

Det er nesten alltid bedre å betale litt mer for en fin bil - enn å fikse opp en som begynner å bli litt smålurvete. Kuler og ledd i forstilling, bremser og hjullagere er ting som bør sjekkes ut før du kjøper.

Les mer om fjerde generasjon Golf i Brooms bruktbil-base - klikk her

VW Golf V: 2004 - 2008

GTI-forfra
GTI-forfra

Bilutstillingen i Paris høsten 2004 var en begivenhet for alle Golf GTI fans. Der sto den – femte generasjon av legenden - Golf GTI. Motoren er fortsatt på 2-liter, nå en FSI med turbo og 200 hk. 0-100 km/t går unna på 7,2 sekunder (6,9 med DSG-girkasse). Design-elementer er hentet fra første generasjon, slik som rutete stofftrekk i sports-setene og rød ramme rundt grillen. Og 17-tommers felger har blitt standard. Møter du en langs veien, kjenner du den igjen på egen grill.

Dette er – endelig – en skikkelig GTI igjen. VW har funnet tilbake til røttene. Denne går bra, har kjempedrag i motoren og kjøreegenskaper som står i stil. Dette er en bil å kose seg med – og prisene er på vei ned! Det er bare å begynne å putte penger på grisen – så har du snart råd!

VW kom også med en ”nesten GTI” en Golf GT, med 1,4-lites kompressor-motor på 170 hk, som er del billigere enn originalen – men ikke like morsom.

Fra 2007 får du også en ”Edition 30” utgave – for å markere 30 års-jubileet til modellen. Foruten å være svært godt utstyrt, har den også mer power i motoren – hele 230 turtallsvillige hk får du i denne utgaven!

Motorrom-GTI
Motorrom-GTI

Fakta:

Motor: 2-liter 200 hk

0–100 km/t: 7,2 sekunder

Toppfart: 235 km/t

Vekt: 1275 kg

Priser nå:

Prisene her starter på drøyt 200 000 kroner – og fortsetter opp til ca 400 000 for Edition-utgaven med 230 hk.

Tenk på:

VW Golf har bare blitt bedre og bedre med årene, og Golf V har få kjente feil og mangler. Finn en pen og godt utstyrt bil med fin farge og god servicehistorikk!

Les mer om femte generasjon Golf i Brooms bruktbilbase - klikk her