Sykkelturistene ventet utålmodig på å få tråkke seg oppover Trollstigen i Møre og Romsdal før Statens vegvesen i dag åpnet bommen til den populære turistveien.

Trollstigveien er endelig klar for årets sesong, og turister både på to og fire hjul kan nyte de flotte omgivelsene.

- Det ser virkelig fint ut her i Trollstigen, sier syklist Gudmund Bjørnstad som venter foran bommen.

Forventer en vesentlig nedgang

Ikke like vakker som naturen er prognosene for årets reiselivssesong. Samtidig som arbeidsledigheten øker og industrien blar opp tomme sider i ordrebøkene, merker også turistnæringen den pågående krisen.

En fersk undersøkelse fra NHO reiseliv avslører at halvparten av medlemsbedriftene forventer en vesentlig nedgang i omsetningen.

DÅRLIGE UTSIKTER: - Den er verre en det vi meldte for tre måneder siden, men den er i tråd med det vi dessverre måtte forutse allerede da, nemlig at sommersesongen kommer til å bli dårlig, sier Administerende direktør Knut Almquist i NHO Reiseliv til TV 2 Nyhetene. (Foto: TV 2)

- Den er verre en det vi meldte for tre måneder siden, men den er i tråd med det vi dessverre måtte forutse allerede da, nemlig at sommersesongen kommer til å bli dårlig, sier Administerende direktør Knut Almquist i NHO Reiseliv til TV 2 Nyhetene.

I undersøkelsen blant medlemmene i NHO Reiseliv tror bare en av fem på at de vil oppleve en økning i omsetningen i 2009, mens en av tre forventer at situasjonen blir uendret det inneværende året.

Merker avbestillinger allerede

Den blir såpass dårlig at over 50 prosent tror at de får en vesentlig nedgang i 2009, opplyser NHO Reiseliv.

VANSKELIGE TIDER: Reiselivsjef i Åndalsnes og Romsdal reiselivslag, Hilde Gråberg Bakke, forbereder næringen på dårlige tider. - Hotellene vil nok få vanskelige tider, men Trollstigen vil være vinneren i 2009, sier reiselivssjefen. (Foto: TV 2)

Hotellene merker allerede avbestillinger og nedgang i belegget - til dels betydelig nedgang - særlig i distriktene, så det er ikke noe som kommer - det er der allerede.

Reiselivssjef i Åndalsnes og Romsdal reiselivslag, Hilde Gråberg Bakke, forbereder næringen på dårlige tider.

- Hotellene vil nok få vanskelige tider, men Trollstigen vil være vinneren i 2009, sier reiselivssjefen.

SATSER I KRISETIDER: - Gjennomfører man med kvalitet, vil man overleve selv om markedet er mer anstrengt, sier utbygger Knut Slinning. (Foto: TV 2)

Satser i motgang

Til tross for dystre utsikter - satses det frisk langs den nasjonale turistveien. Hele 20 millioner kroner har blitt investert i et unikt landskapshotell.

- Gjennomfører man med kvalitet, vil man overleve selv om markedet er mer anstrengt, sier utbygger Knut Slinning.

Til tross for at turistnæringen har hatt gode besøk tidligere, så må det også reklameres for vakre norske fjell og fjorder.

- Vi nordmenn liker å tro at vi er godt kjent ute i verden, men det er vi altså ikke. Og nå i konkurransen med andre land som også kjemper om de samme turistene, så er vi nødt til å markedsføre oss, sier Knut Almquist i NHO Reiseliv.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TROLLSTIGEN: Trollstigen i Møre og Romsdal er et populært mål for turister i Norge. (Foto: TV 2)

Tar ikke reiselivet på alvor

Reiselivsnæringen vil ha mer penger til å markedsføre Norge i utlandet. Nå begynner de å bli utålmodig på svaret fra statsråd Sylvia Brustad.

- Det kravet har ligget på statsråds Brustads bord i noen måneder, og nå forventer vi et positivt svar umiddelbart.

- Kommer dette til å snu?

- Det er for tidlig å si, men vi håper jo at vi ut i 2010 skal se en pil i positiv retning.

NHO Reiseliv mener at norske myndigher ikke tar reiselivet på alvor.

- Nei, de gjør ikke det - fordi de ennå ikke har kommet næringa i møte med det kravet næringen selv fremsetter som det viktigste, sier Almquist.

SE VIDEO: Reiselivsnæringen skuffet over Brustad (Reporter Ronnie Baraldsnes)