Rally med Mitsubishi i-Miev

I dag prøver Jan Erik Mitsubishis nye elbil. Les om da Broom fikk kjøre rally med den:

Prototype til 10 millioner kroner. Mitsubishi i MiEV (Foto: Mitsubishi media.com)
Prototype til 10 millioner kroner. Mitsubishi i MiEV (Foto: Mitsubishi media.com)

- Er du klar for å kjøre rally for Mitsubishi - i en bil som koster 10 millioner?

Redaktøren kommer med noe som burde være en intens gladmelding, og en-drøm-gått-i-oppfyllelse-beskjed. Et nanosekund svitsjer tanker om til dagdrømmer, og jeg fantaserer meg bak rattet på en Mitsubishi WRC-bil, på startstreken av Ouninpuhja-etappen i Rally Finland. Men realiteten tar meg tilbake.

Mitsubishi i-MiEV er basert på Mitsubishi i, som er småbil, eller såkalt Kei-car du får kjøpt i Japan. Bilen har et slående og moderne design. Både bensin- og el-varianten har motoren bak og bakhjulstrekk. Morsom oppskrift når man skal kjøre rally!

Her leverer fabrikkfører Lundefaret fra seg tidskortet. Vikingrally 2009 er i gang!
Her leverer fabrikkfører Lundefaret fra seg tidskortet. Vikingrally 2009 er i gang!

Rallyet er Vikingrally, en slags gjenreisning av det gamle Rally Viking, som var Norges største rally tilbake på 1960- og tidlig 1970-tall. Løpet går over tre dager, med start på Statoilstasjonen på Økern i Oslo, og med målgang i Stavanger. Det er et rally for miljøbiler, og Mitsubishi stiller med sin i-MiEV (Mitsubishi Innovative Electric Viechle). Løpet har tre dagsetapper. Jeg skal kjøre den første.

Det er ingen tilfeldigheter rundt løpets rute. Dette er et rally for miljøbiler, der elektriske biler har én klasse, plug-in-hybrider har en annen klasse, og en tredje klasse er for biler som går på hydrogen.

Rekkevidde på 140 km

Jeg trår gassen i bånn på rallybilen, og forventer meg en eksplosjon i sanseopplevelser, men det kommer ikke én eneste lyd. Akselerasjonen er langt fra fraværende, noe som gjør opplevelsen enda mer surrealistisk!?!

- Automatkassa har flere steg, forteller Mitsubishis Frank Ove Mannsåker, som er med som kartleser.

- Drive er vanlig kjøremodus, så har du Eco, som sparer energi, og Brake Mode, som regenererer ekstra mye energi når du vil senke farten.

Rallyet går ut på å bruke minst mulig energi. Så det blir lur kjøring. Mitsubishiens rekkevidde på 140 kilometer er i snaueste laget under dette løpet. Så her må det spares! Vi to har god plass foran i bilen og tross ekstremt sparsommelige ytre mål, er det god plass til fire voksne her. Mitsubishi hadde visstnok også en plan om å selge denne plattformen til Smart, for at de skulle utvikle en fireseter, men det samarbeidet strandet. Dumt for Smart, tror jeg!

Den manglende lydopplevelsen, og snirklingen ut av Oslo med minst mulig gass i Eco-Mode, gjør at rallyet har en noe annen karakter enn det jeg er vant med. Ikke bråkete og fort, men stille og sakte. Første passeringskontroll er på Statoil-stasjonen ved bunnen av Lierbakkene. Så skal vi videre mot den første fartsetappen.

Adrenalinet kommer!

Prototype til 10 millioner kroner. Mitsubishi i-MiEV (Foto: Mitsubishi-media.com)
Prototype til 10 millioner kroner. Mitsubishi i-MiEV (Foto: Mitsubishi-media.com)

Korketrekkeren er kjent i bakkeløpssammenheng, spesielt fra da Stian Hafsengen satte rekord i sin Ford Escort WRC.

Etter å ha kjørt med egg under foten hele veien ned, vokser horna i panna da vi nærmer oss startstreken på bakkeløpet. Mitsubishis utsendte gjør det klart at her er det bare full gass som gjelder!

Uten annen lyd enn romling fra dekk, og litt vindstøy, bykser vi framover med elektrisk kraft. Inn i den første kjeglebanen, og det blir raskt klart at bilens ikke helt lave vekt (Mitsubishi sier 1080 kilo, men jeg vil tippe i hvert fall 100 kilo mer) og smale dekk, gjør at det blir en hel del understyring. Men vi kommer oss velberget gjennom, og inn i første sving. På grunn av at en el-motor har helt flat momentkurve, og at den gir fullt moment allerede ved én (1) omdreining, er det ikke snakk om antydning til forsinkelse. Så selv om Mitsubishien ikke er noen rakett, tar den igjen litt ved at gassresponsen er så øyeblikkelig. Etter å ha dekkhvinet oss gjennom løypa, er det bare å konstatere: Adrenalinet kommer!

Tiden blir bra med tanke på at vi kjører en av bilene med minst heldig kombinasjon av vekt og effekt. Bakkeløpet blir i el-klassen vunnet ganske klart av en Tesla, ikke overraskende, men vi sikrer delt sjetteplass. Hvem vi deler sjetteplassen med? Henning Solberg i en hydrogenbil fra Ford. Altså, delt plassering på en fartsetappe i rally med Henning Solberg!!!

Krasjtestet

I-MiEV har et energiforbruks-barometer, som jeg nå studerer like nøye som turtelleren når jeg kjører rally til vanlig. Jo flere streker måleren passerer, jo mer energi forbrukes. Går den under null, som skjer i brakemode i nedoverbakker, så lader man. Nå skal jeg ikke over én strek uansett. Denne kjøreteknikken fører til en noe ujevn kjørestil. Vi krabber oss opp bakker i under 20 km/t, og rutsjer nedover i nøytral i fire ganger hastigheten. At køen bak blir lengre og lengre, og mer og mer amper, trenger man vel ikke forklare.

Om denne bilen gjør det bra som "vanlig" bil i Japan, er det endel faktorer som tilsier at den bør gjøre det minst like bra som vanlig el-bil i resten av verden. Designet er nevnt, du kan være "grønn" uten å se teit ut. Bilen er rett og slett litt kul! Det at den er bygget på en "vanlig" bil, betyr for eksempel at den er typegodkjent. Det vil si krasjtestet. Jeg ville helt klart følt meg mye mindre trygg i en Buddy eller Reva enn jeg gjør i denne. Viktig? Ja, absolutt! Jeg klarer ikke helt å skjønnne hvorfor noe så viktig som sikkerhet, ofte ikke er tema i det hele tatt når det kommer til små el-biler.

Strekene med energi i batterimåleren forsvinner én etter én, og til slutt er det ingen igjen. Etter å ha kjørt med tom tankmåler en stund, går bilen over i skilpaddemodus. Nå går det virkelig tregt! Med kun én kilometer igjen, virker det hele veldig lovende, helt til vi skal svinge inn på OPPOVERBAKKEN mot mål.

Der kommer en dame med barnevogn og prøver å gjøre sitt ytterste for at vi ikke skal nå målet. Men det er bittelitt krefter igjen i Mitsubishien, nok til at vi klarer å trille over målstreken. Nummer tre totalt, kun slått av to Teslaer som jo tilhører en helt annen bilklasse.

Prisen er et spørsmåltegn

EL-biler må ha lading. Her er det Mitsubishi i-MiEV´en som må få litt strøm.
EL-biler må ha lading. Her er det Mitsubishi i-MiEV´en som må få litt strøm.

Så hva har denne rallyettappen/prøvekjøringen bevist? Jo, at man kan bygge en el-bil med komfort og kjøreegenskaper på høyde med en "vanlig" bil. At el-biler kan være kule. Og at el-biler kommer til å bli et reelt alternativ, i ikke særlig fjern framtid.

Men vi har også funnet ut at el-biler ikke har noe på langtur å gjøre - om du ikke liker å tilbringe mye tid med hjertet oppe i halsen. Du må være varsom med energibruken og varmeapparat er fy-fy om du skal tilbakelegge lange avstander uten å dra på deg et rekkevidde-angstanfall.

Og så er prisen et stort, stort spørsmålstegn. Blir dette såpass billig at også "vanlige" mennesker har råd? Eller blir det bil nummer to og tre hos folk med solid økonomi som gjerne vil bruke kollektivfeltet til og fra jobb? Det er jeg spent på!

Mitsubishi i-MiEV kommer i salg innen ett til to år. Med kult design, bra kjøreegenskaper og utrolig god plassutnyttelse, skal du ikke se bort fra at også en Broom-journalist skriver seg inn i elbil-manntallet - hvis prisen blir riktig!

Prototype til 10 millioner kroner. Mitsubishi i MiEV (Foto: Mitsubishi media.com)
Prototype til 10 millioner kroner. Mitsubishi i MiEV (Foto: Mitsubishi media.com)
En rallyrigget el bil   det er ikke helt hverdagskost!
En rallyrigget el bil det er ikke helt hverdagskost!
Er det tomt for strøm, ja da er det tomt for strøm. Her blir Mitsubishi i MiEV´en dyttet de siste meterne til tidskontrollen.
Er det tomt for strøm, ja da er det tomt for strøm. Her blir Mitsubishi i MiEV´en dyttet de siste meterne til tidskontrollen.
Klar til start i Korketrekkeren, en legendarisk bakkeløpstrasé.
Klar til start i Korketrekkeren, en legendarisk bakkeløpstrasé.
EL biler må ha lading. Her er det Mitsubishi i MiEV´en som må få litt strøm.
EL biler må ha lading. Her er det Mitsubishi i MiEV´en som må få litt strøm.