Den evigunge Bobla

Mange ønsker seg en hobbybil til fine sommerkvelder og søndagsturer. VWs sjarmerende Boble er et sikkert valg.

VW Boble  65 (Foto: Frank Nymoen)
VW Boble 65 (Foto: Frank Nymoen)

Dette er bilen som hele Norges befolkning har et forhold til. Søt, sjarmerende og litt annerledes i både design og ikke minst motorlyd! Bobla er på mange måter bilenes svar på den "stygge andungen". Hatet og utskjelt av mange tidligere, men de fleste har vel tross alt innsett at Bobla er et svært viktig bidrag i verdens bilhistorie og bilkultur.

Den er super-kurant som hobbybil. Billig i innkjøp, veldig god deletilgang - det aller, aller meste nyproduseres til priser som ikke skremmer noen. Og ikke minst er bilen anvendelig. Enten du er ute etter en patinert, urestaurert originalbil, bil til motorsport, ombygging til California-look, rat-look eller en helt strøkent restaurert originalbil. Eller kanskje en cabriolet eller en buggy? Bobla er som poteten og kan brukes til det aller meste!

Bobla vi har sett nærmere på her, er en original bil. Den har dog fått et nytt lakkstrøk i fjor, og den har en mildt sagt hyggelig kilometerstand. bare 57 000 km står det på telleverket! Selger Frank Nymoen kan fortelle at den har vært i samme familie i 30 år. Den har kun vært brukt til forsiktig sommerkjøring. Det forklarer den lave kilometerstanden og ikke minst har det forskånet den for rust. Motoren har imidlertid blitt byttet, da bilen ble stående i noen år og motoren satte seg. Det er selvfølgelig en helt lik motor- en 1200 på 34 hk - som på nytt har funnet plass under motorlokket.

Se annonsen her.

Det her vært en del interesse på bilen, så ønsker du å få tak i denne nostalgi-godbiten bør du nok kjappe deg... Og du har en fin bil til 17 mai og sommerens koseturer!

Prisene på Boble varierer en god del. Alt i fra noen få tusen kroner for biler som trenger mye tid, omsorg og kjærlighet - og opptil 200 000 kroner for helt strøkne cabrioleter. Men fra 30 000 kroner og oppover får man brukbare biler - og fra ca 50 000 kroner skikkelig fine biler. De eldste bilene med "split window" er sammen med cabrioletene de mest populære.

Mekanikken er enkel og det aller meste kan repareres, og som nevnt er deletilgangen er god. Det som du bør være litt obs på, er slitt interiør - det er relativt dyrt. Og selvfølgelig rust, noe som er tidkrevende / dyrt å fikse. Det er særlig gulv og nedkant av karosseriet som bør sjekkes nøye.

VW Boble -65 (Foto: Frank Nymoen)
VW Boble -65 (Foto: Frank Nymoen)