Verdens fem kuleste eksosrør

I disse miljøfokustider, der alt skal være elektrisk, grønt og stille, så kårer vi de fem tøffeste løsningene for eksosrør.

Zonda F eksos
Zonda F eksos

1. Pagani Zonda

pagani_zonda_f_roadster_104
pagani_zonda_f_roadster_104

Det er vanskelig å konkurrere med denne italienske skjønnheten. Ikke bare er den rå på kvantitet, med fire grove rør. Men også kvalitet, der rørene stikker samlet ut mellom baklysene. Dette er bilverdens mest dramatiske eksospotter.

2. AC Cobra

1965_AC_Cobra_427 (Foto: OmniNate/Wikimedia Creative Commons lisens)
1965_AC_Cobra_427 (Foto: OmniNate/Wikimedia Creative Commons lisens)

Som oftest er det bare enderørene som synes, der bilen skal slippe ut sin eksos. Men når man dytter en stor amerikansk V8-er, ned i en liten engelsk sportsbil, så får man plassproblemer. Det er vel stort sett bare grenrørene som ikke synes, der eksosrørene er trukket utvendig - med lyddemper og det hele.

3. Ferrari F40

Ferrari-F40
Ferrari-F40

Dette er kanskje den ultimate veigående Ferrari. Verken før eller siden, har den italienske fabrikken laget en så brutal løpsmaskin for gata. Turbomotoren på 478 hester satt i et stivt rørrammechassis. På det var det montert et karosseri i kevlar, og det veide noe i duren av to dunputer. Eksosrørene kommer ut i midten bak. To brede for eksos, og et lite i midten fra turboen. Meget tøft.

4. Lexus IS-F

Lexus-ISF-AH-464_tcm316-738
Lexus-ISF-AH-464_tcm316-738

BMW M5, er bare en av "supersedanene" som avslører seg ved å ha fire eksosrør ut bak. Det vanlige er at disse er montert ved siden av hverandre, og dette har blitt en slags standard i klassen. Lexus går nye veier, og monterer eksosrørene skrått ovenfor hverandre. Den estetiske kvaliteten kan diskuteres, men det er kult at noen våger å være annerledes.

5. Golf V R32

VW_golf_R32-166-1024
VW_golf_R32-166-1024

En bil må ikke koste en dullion for å ha tøffe eksosrør. Med femte generasjon Golf, i R32-utgave viser Volkswagen veien mot eksosrørglede til folket. De er bare to, men den sentrale monteringen gjør at det skiller seg ut, til det positive. I moroutgaven av VW Lupo, hadde de ett sentralt rør, som også var meget tøft.