Hilde Grønningsæter Staubo er en av Norges fremste eksperter på stress. Hun har sin bakgrunn fra Norges idrettshøgskole og har doktorgrad i helsepsykologi på temaet jobbstress, helse og fysisk aktivitet.

-Hjelp deg selv

- Mange sliter med stressymptomer som kan ta overhånd. Langvarig stress kan føre til angst, depresjon, utbrenthet og lange sykemeldinger, sier Hilde.

Den gode nyheten er at du kan hjelpe deg selv til å takle stress ved å spise smart og ikke minst ved å lære deg selv å få nok hvile.

I LØRDAGSMAGASINET klokken 18:45 får du flere tips om hvordan du kan håndtere stress.

Dette var tema for to konferanser i Oslo og Bergen denne uken.

- Spis smart

De fleste av oss har hørt om serotonin - lykkehormonet som blant annet finnes i kjemiske lykkepiller.

Men det mange ikke vet, er at hjernen bruker den essensielle aminosyren tryptofan til å produsere serotonin.

- Å spise tryptofanholdig mat er smart, det gjør deg gladere og bedre taklet til å takle stress, sier Hilde.

Skalldyr, peanøtter, og brun ris er noen matvarer som er rike på tryptofan.

SE HILDES TIPS FOR SMART MAT MOT STRESS HER: