- Vi er ikke imot at de som gir dårlige råd rydder opp etter seg, men da må de gi et anstendig tilbud, dette kaller jeg et narrespill, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Det er ikke første gangen Forbrukerrådet har vært borti at banker og finansieringsinstitusjoner prøver å kjøpe seg ut av dårlig rådgivning.

Imidlertid inneholder disse avtalene ofte en klausul om taushet, slik at fenomenet forblir ukjent for offentligheten.

Fulgte råd, tapte 651 000
For Thorvald Karlsen fra Hammerfest kom tilbudet over telefon etter at han hadde tapt 651 000 kroner på plasseringer i et produkt som heter Aktiv link kapital, anbefalt av Actas finansrådgivere.

Da han spurte om en skriftlig bekreftelse truet lokalkontoret i Tromsø med at han da kunne risikere å miste muligheten til erstatning.

Før inngåelsen av spareavtalen mente Karlsen selv han fikk garantier om avkastning på 7-8 %, i tillegg hadde han gitt uttrykkelig beskjed om at pengesummen på 2,5 millioner skulle brukes til å kjøpe leilighet innen et år.

Bør få tilbake pengene
Dette reagerer Forbrukerrådet på. De mener Karlsen kan kreve pengene tilbake fordi spareproduktet var helt feil for hans formål. Produktet er komponert for langsiktig sparing, mens Karlsen hadde en sparehorisont på ett år. I tillegg måtte han betale over 80 000 i gebyrer.

- Man skal ha en god avkastning for at dette skal være lønnsomt i løpet av ett år, dersom man regner med risikoen man utsetter seg for, sier Jorge Jensen til TV 2 hjelper deg.

Acta gjør helomvending
Informasjonsdirektør Rune Wangsmo i Acta avviser at de har gitt garanter om avkastning. Men han innrømmer samtidig at produktet var feil for Karlsen og at de ikke har opplyst tilstrekkelig om hvilken risiko pensjonisten utsatte seg for.

Derfor gjør Acta helomvending når vi kontakter dem og tilbakebetaler de 651 000 kronene som Karlsen har tapt. Acta ønsker ikke å kommentere hva som har skjedd tidligere i klageprosessen, men viser til at enhver klagebehandling baserer seg på skjønn.