Nå kan du dele din gebyrhistorie med oss!

Hvem tar undersøkelsesgebyr og hvem gjør ikke det? Se den fullstendige oversikten her!

I Danmark startet Forbrugerrådet i høst en kampanje mot undersøkelsesgebyret, og har fått fire store butikkjeder til å droppe det, deriblant Elkjøps danske ”søster” Elgiganten. Likevel vil ikke norske Elkjøp droppe gebyret. De mener det blir for dyrt, selv om de oppgir at bare 5-10 prosent av alle reklamasjonssakene ender med at kunden må betale et undersøkelsesgebyr. Elkjøp vil imidlertid ikke oppgi hvor mange reklamasjonssaker de mottar alt i alt, i likhet med de fleste av sine bransjekolleger.

Fuktskade stoppet all reklamasjonsrett
Produktet vi reklamerer aller mest på er mobiltelefoner, og vi har fått opplyst at 50 prosent av alle mobiltelefonene som leveres inn får påvist fuktskade. Men ofte er ikke selve fuktskaden problemet, likevel kan du oppleve at butikken/verkstedet nekter å reparere helt andre feil så lenge de hevder mobilen din er fuktskadet. Tilbake står du med en ødelagt telefon og et gebyr på flere hundre kroner.

Tormod Anmarkrud undersøkelsesgebyr (Foto: TV 2 hjelper deg)

Dét opplevde Tormod Anmarkrud fra Ørnes. Han leverte inn sin ett år gamle mobil til Expert i Bodø da leddet gikk i stykker på klapptelefonen. Fuktindikatoren på batteriet viste at mobilen hadde vært utsatt for fukt, men dette hadde ikke påvirket mobilen på noen måte. Det eneste problemet var det ødelagte leddet. Overraskelsen var dermed stor da Tormods mobil kom ureparert tilbake fra verkstedet med et krav på 460 kr i undersøkelsesgebyr. Verkstedet avviste å reparere det ødelagte leddet på grunn av fuktskaden, selv om disse forholdene ikke har noe med hverandre å gjøre. Da kontaktet han oss, og saken endte med at han fikk ny mobil, 460 kr tilbake og løfter fra Expert om at verkstedene skal bruke mer bondevett før de avviser å reparere andre garantisaker selv om mobiltelefonen kan være utsatt for fukt.

Ønsker lovforbud
I følge den norske Forbrukerkjøpsloven har du fem års reklamasjonsrett, men denne rettigheten uthules når du risikerer å betale for å klage, mener det danske Forbrugerrådet. Deres jurist, Tina Dhanda, håper at dansk lov vil forby undersøkelsesgebyret, og sier videre:

- Når du som forbruker står der med en vare som ikke virker, for eksempel en computer der skjermen plutselig går i svart, da går du til butikken og klager siden du har en reklamasjonsrett. Men selv om du er innenfor reklamasjonsfristen får du vite at hvis butikken ikke kan finne en feil eller mener du selv er skyld i feilen, så koster det deg penger bare å få den undersøkt. Men de fleste forbrukere vet jo ikke hvorfor computeren ikke virker, og da er det veldig urettferdig at du som forbruker må overveie om det lønner seg å reklamere eller om det er bedre å la være.

Forbrukerrådet i Norge følger med på kampanjen i Danmark og sier til oss at de vurderer å se på undersøkelsesgebyrene i 2009. Les mer om den danske kampanjen her.

Tina Dhanda Det danske Forbrugerrådet jurist (Foto: TV 2 hjelper deg)

Debatten om undersøkelsesgebyret har rast etter at vi la ut en artikkel tidligere i høst.

TV 2 hjelper deg ønsker flere gebyrhistorier. Skriv gjerne om dine gode eller dårlige opplevelser i kommentarfeltet nedenfor.