- En lærer som kan bli erstattet av en maskin bør bli det

Ville teste barns læreevne
Slik lyder det klare budskapet fra indiskengelske Sugata Mitra. Til daglig er han professor i undervisningsteknologi, men Mitra har også 30 års erfaring i læreryrket. Mitra ville finne ut hva et barn kan lære på egen hånd.

- Det finnes helt sikkert grenser, men jeg leter fremdeles, sier han.

Sugata Mitra har lenge vært en pionér innen datateknologi. Han ville bruke nettopp denne teknologien for å teste dette. Det startet med at Sugata Mitra ville finne ut hvorfor elever i enkelte områder av India ikke gjorde det like bra på skolen som andre. Han fant deretter områder med dårlig resultat i test av eleven og plasserte ut en datamaskin i et offentlig rom i nærmiljøet til skolen.

SE VIDEO: Lærer seg selv (Fra Hole in The Wall-prosjektet)

Lek ble til kunnskap
Det som videre skjedde var at barna helt av seg selv begynte å leke med datamaskinen. Det som startet som lek viste seg å bli en viktig kilde til kunnskap.

De yngste var de ivrigste, og de lærte videre til de eldre.

- Å lære ved å gjøre viste seg å stemme, men vi så også at mange lærte ved å se, sier Mitra.

Etter mellom åtte og ni måneder med datamaskinen i nærmiljøet viste det seg at barna gjorde det betraktelig bedre på skolen. Men Mitra ville teste grensene og ga barna det han mente var en umulig oppgave.

- Jeg ville se om tamiltalende barn i en indisk landsby kunne lære seg bioteknologi på engelsk. Jeg trodde svaret ville bli nei, men det ble ja, sier han.

Mitra kunne forbløffet konstatere at kunnskapsnivået ikke bare var til stede - det var også svært høyt.

SE VIDEO: Barna lærer engelsk helt på egenhånd (Fra Hole in The Wall-prosjektet)

Lærere som veiledere
Mitra mener skolen i dag er gammeldags og at både barns evne og teknologiens muligheter er undervurdert.

- Vi må forstå at dette er en generasjon som kan gjøre langt mer enn vi noensinne trodde var mulig, sier han.

Uttalelsen om at lærere som er for dårlig bør erstattes av datamaskiner er først og fremst er ment for å provosere. Professoren mener det viktige er at lærerrollen endres.

- Vi trenger lærere fordi de kan guide barna i riktig retning. De er derimot ikke lenger der for å viderefortelle kunnskap slik som tidligere. Den kunnskapen finner barna uansett i dagens samfunn, sier Mitra.

- En virkelig god lærer kan ikke erstattes i dag, men kanskje med tiden? Og jeg tror ikke vi trenger å være redd den situasjonen. Vi bygget datamaskinen for å gjøre arbeid lettere for oss. Hvis dette skal gjelde for andre yrker, hvorfor skal det da ikke gjelde læreryrket? spør professoren.

Kunnskapsdepartementet mener Norge kan lære av Mitras prosjekt.

- Hvis vi skal få til virkelig et løft i norsk skole trenger vi både det som dette prosjektet viser, tiltak for å motivere elevene for læring, og vi trenger kompetente lærere. Det er ikke et enten eller, sier Lisbet Rugtvedt, statssekretær (SV) ved Kunnskapsdepartementet.