Toyota overrasker: En av de morsomste bilene vi har testet på lenge!

Dette er nesten rallybil på hvite skilter. Se video:

Toyota Yaris. Jeg tror ikke jeg er alene når jeg tenker kø, lave hastigheter og kanskje en sjåfør litt oppe i årene – når jeg hører det modellnavnet.

GR Yaris derimot... Den skal vise seg å være en av de morsomste bilene jeg har testet på veldig, veldig lenge.

Enkelt forklart kan vi si at dette er en rally-versjon av den populære småbilen. Modellen er utviklet helt fra bunnen av, med inspirasjon fra Toyota sine egne WRC-biler. Det sier litt om ambisjonene Toyota har her.

Faktisk er det kun lyktene og antennen på taket, som er likt en vanlig Yaris. Alt annet er nytt.

Se videotesten av bilen øverst i saken.

GR Yaris er utstyrt med verdens kraftigste serieproduserte 3-sylindrede motor. 1,6-literen yter 261 hk og 360 Nm. Dette fordelt på 1.280 kg, betyr MYE moro.
GR Yaris er utstyrt med verdens kraftigste serieproduserte 3-sylindrede motor. 1,6-literen yter 261 hk og 360 Nm. Dette fordelt på 1.280 kg, betyr MYE moro.

Overraskende bra

Det som er ekstra moro er at Toyotas øverste sjef, Akio Toyoda, har vært med på utviklingen og bokstavelig talt hatt en hånd på rattet gjennom hele prosessen.

Toyotas toppsjef, Akio Toyoda, har byttet ut Armani med en tre-lags kjøredress. 65-åringen er en hardbarka bilentusiast. Foto: Scanpix
Toyotas toppsjef, Akio Toyoda, har byttet ut Armani med en tre-lags kjøredress. 65-åringen er en hardbarka bilentusiast. Foto: Scanpix

Japaneren er en skikkelig bilentusiast, og det var han selv som tok initiativet til å bygge modellen.

Med seg har han fått noen av de beste rallysjåførene i verden, samt topp-ingeniørene hos Toyota og deres GR-avdeling.

Resultatet er en overraskende potent bil, som leverer en kjøreglede jeg ikke kan huske sist i førersetet på en Toyota – som ellers lager komfortable, trygge og «fornuftige» biler.

Toyota Supra: Nå skal morobilen bli rimeligere

Drømmeforhold

Med en hissig turbomotor, lav vekt og et ekstremt bra firehjulsdrift-system, er GR Yaris en bil som nærmest roper om å bli testet på en skikkelig isbane.

Vi gjør som bilen sier, og tar den med til Golsfjellet og Tisleifjorden. Forholdene kan virkelig ikke bli bedre. Foran oss venter en to kilometer lang bane, mer hardpakket snø.

Det er bare å sette bilen i sportsmodus, deaktivere alt av ESP og antispinn og gi gass!

I videoen under viser vi deg mer av bilen, og hvorfor dette er LANGT unna en typisk pensjonistbil. Bli med på test:

Les full test av bilen her

Toyota GR Yaris

  • Motor: 1,6-liter turbo
  • Effekt: 261 hk / 360 Nm
  • 0-100 km/t: 5,5 sekunder
  • Toppfart: 230 km/t
  • Firehjulsdrift
  • 6-trinns manuell girkasse
  • Vekt: 1.280 kg
  • Pris fra: 564.900 kroner

Se flere bilder av GR Yaris: