Krevende kjøreforhold: Etter ekstremværet blir det mye kaldere
Da må du avpasse farten etter forholdene.
Januar kan være en ekstra krevende måned for alle som ferdes på veiene. Været kan forandre seg mye og fort – det ser vi godt akkurat nå.
Det går nemlig fra ekstremvær i flere deler av landet – og så til å bli mye kaldere.
– I løpet av en uke får store deler av landet oppleve både styrtregn og påfølgende kaldt vær. Kjør forsiktig, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
Senke farten
Store nedbørsmengder fra ekstremværet Gyda gjør at Meteorologisk institutt advarer om mulig flom og skred. Rødt farevarsel er sendt ut for sørlige Trøndelag og Møre og Romsdal. Oransje varsel er sendt ut i Sogn og Fjordane, Innlandet, nord i Trøndelag og Hordaland.
– I de verste timene ville jeg latt bilen stå. Og må du ut, husk å avpasse farten etter kjøreforholdene. Mye nedbør, januarmørke og vann i veibanen, gjør at du må senke farten. Det blir også vanskeligere å se forgjengere når været blir så ekstremt. Her må også fotgjengerne hjelpe til for egen sikkerhet ved å huske å ha på seg godt synlig refleks sier Ytre-Hauge, i en pressemelding.
Pass på: Dette kan være en skikkelig «bulke-felle»
Bremselengden øker
Mot helgen og til neste uke faller temperaturen flere steder i landet, ifølge værmeldingene.
– Det er på nullføre det er glattest på veiene, så da må du også være forsiktig hvis du skal ut og kjøre. Det er for sent å senke farten når bilen ligger i grøfta. Husk at bremselengden øker, både når det er mye vann i veibanen og når det er glatt. Tilpass kjøringen etter forholdene, med riktig fart og riktig avstand sier fagsjefen i Frende.
Fire av ti kan faktisk ikke bremsereglene
Gode råd for kjøring under krevende forhold
- Sørg for at du har gode og riktige dekk
- Hold tilstrekkelig avstand til bilen foran deg
- Sjekk føret og avpass farten
- Ro ned og ikke stress – det viktigste er å komme trygt fram
- Når du kjører bil skal du ikke holde på med andre ting, som for eksempel mobilen
Kilde: Frende Forsikring
Video: Sjekk forskjellen på nye og slitte dekk