Norges nye storselger: – Merkelig at en nybil kan mangle noe så viktig
Tesla Model Y rulles ut på norske veier. Se video:
Det tok sin tid, men nå er endelig utleveringene av Teslas nye storselger, Model Y, godt i gang. Responsen har vært god, helt siden Tesla åpnet for bestillinger.
Trolig snakker vi her om en av Norges mest solgte biler i 2021 – selv om den kom så sent som i midten av august. Ja, kanskje blir den også DEN mest solgte.
Model Y er bygget på samme plattform som lillebror Model 3. Mye av designet er også svært likt. Men Y er en SUV – og har en del praktiske fordeler, som Model 3 mangler.
Vi har testet nykommeren og fant blant annet tre ting vi setter ekstra pris på – og tre ting vi ikke liker.
Hva det er, kan du se i videoen som ligger øverst i denne artikkelen.
Bil-gigant kjøpte Model X – til overpris.
Råsprek
Model Y har en startpris på 535.000 kroner for Long Range-utgaven, med en rekkevidde på 507 kilometer. Raskt etter nyttår kommer også en Performance-utgave. Her starter prisene på 589.000 kroner.
Model Y Performance er råsprek – og gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Samtidig er rekkevidden noe lavere – den klarer 480 kilometer.
Begge de to modellene er godt utstyrt, og det er i hovedsak farge, felger, hengerfeste og autopilot som kommer i tillegg.
Eksklusivt: Her tester Broom Tesla-nyheten
Sjuseter
Etterhvert blir det også mulig å få Model Y som sjuseter. Men enn så lenge kan ikke Tesla Norge si noe om når denne blir tilgjengelig for norske kunder.
Alle bilene som leveres ut nå, er produsert på fabrikken i Kina og fraktet til Europa. Planen var egentlig at Teslas Giga Factory i Berling i Tyskland skulle være operativ nå. Men den er fortsatt ikke ferdig.
Det er imidlertid ingen tvil om at Tesla har holdt av en god andel av Kina-produksjonen til levering i Norge og Europa. Og de som bestiller bil nå, må bare vente i fire-seks uker, før de får den levert.
Tesla Model Y: Nordmenn sparer 200.000 kroner i forhold til svenskene
God å kjøre
Vi synes Model Y leverer en fin blanding av komfort og sporty kjøreegenskaper. Long Range-utgaven gjør 0-100 km/t på 5 sekunder, og oppleves svært pigg.
Den store forskjellen for de som kjører Model X og Model S, er naturligvis at Y ikke er tilgjengelig med luftfjæring. Det gjør noe med komforten.
Men bakseteplassen er imponerende god, den store bakluka gjør innlasting lettere og mer praktisk enn Model 3 – og firehjulsdrift er standard. Det som ikke er bra, er at det mangler muligheter for sikring av bagasjen.
– Det er rett og slett merkelig at det mangler i en ny bil, mener Broom-Vegard. Se mer om dette i videoen øverst.
Se vår omfattende videotest av Model Y under: