Laveste dødstall i nyere tid

Bare fire omkom i juni.

I juni i fjor omkom ni personer på norske veier, i år er tallet nede i fire i samme måned. Vi skal mer enn 70 år tilbake i tid for å finne lignende tall.
I juni i fjor omkom ni personer på norske veier, i år er tallet nede i fire i samme måned. Vi skal mer enn 70 år tilbake i tid for å finne lignende tall.

Sikrere biler og bedre veier er to viktige årsaker til at antall dødsfall i trafikken i Norge har vært synkende i mange år.

Nå er sommertrafikken i gang. Tall fra Trygg Trafikk viser at fire personer mistet livet i trafikken i juni. Det er mer enn en halvering fra juni i fjor, da ni personer mistet livet.

– Dette er det laveste antall omkomne vi har sett i juni i nyere tid, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

I tillegg til et rekordlavt antall omkomne i juni, er det tilsvarende lavt for årets første halvår.  29 personer har mistet livet så langt i år, mot 46 i samme periode som i fjor. 

Flere hardt skadde

– Vi skal ikke lenger tilbake enn til juni 2010 hvor vi i den enkeltmåneden hadde 31  drepte i trafikken. Nå har vi 29 drepte etter ett halvår. Selv om det er en klar nedgang, så skal vi ikke glemme at det fortsatt er for mange som har mistet livet og det i seg selv utgjør en stor skoleklasse målt i antall mennesker, sier Johansen, i en pressemelding.

Samtidig som det er færre drepte i trafikken, ser vi en økning blant hardt skadde. Dette er ulykker som vi må sette søkelyset på og få mer kunnskap om, mener Trygg Trafikk. 

Det er 340 av dem på norske veier – og de virker

Ingen i Oslo og Nordland

- Vi jobber utelukkende for en visjon om at vi skal ha null drepte og hardt skadde i trafikken, og da liker vi dårlig at vi ikke ser den samme reduksjonen i hardt skadde som i drepte. Det er åpenbart at det må prioriteres langt tøffere for at vi skal få færre hardt skadde i trafikken, sier Johansen.

I fylkene Oslo og Nordland har det ikke har vært drepte i trafikken så langt. 

– I Nordland forventer vi en god del gjennomgangstrafikk og ikke minst mange  ferierende på veiene i sommer. Høye hastigheter og mye trafikk på  smale veier hvor både bobiler og tungtransport skal frem, innebærer en risiko for alvorlige ulykker. I Oslo registrerer vi at Oslo skadelegevakt rapporterer om mange alvorlige skader på sykler og elsparkesykler. Vi håper at man uavhengig av geografi er oppmerksomme i trafikken og ikke minst viser hensyn til dem rundt seg, sier Johansen.

Bilene kjører på høyre side – kan du regelen for sykler og sparkesykler?

Video: Viktige nyheter - her er politiet nye patruljebil