Nye miljøkrav kan bety slutten for toppmodellen
– Veldig trist hvis denne motoren forsvinner.
Det er ingen tvil om at bilbransjen er i kraftig endring om dagen. Nye og stadig strengere miljøkrav fra EU tvinger blant annet bilprodusentene til å redusere utslippene betydelig.
De siste årene har vi sett at verdens bilprodusenter stadig reduserer volumet på motorene sine, såkalt downsizing. Dette skjer i tillegg til innfasingen av elektriske drivlinjer.
Nå ser vi også at dette taktskiftet er i ferd med å nå superbil-produsentene. Det har både Ferrari og Lamborghini hintet til flere ganger, ved at kommende modeller kan få hybrid-drivlinjer.
V12-motoren kan forsvinne
I dag er det Aventador som er toppmodellen i Lamborghini-familien. I tillegg til et massivt utseende, er det motoren i bilen som på mange måter utgjør hele dens identitet.
Hjertet i Aventador består nemlig av tolv sylindere i V-formasjon, akkurat som hos klassikerne Miura, Countach og Diablo.
Den klassiske V12-motoren har vært en viktig del av Lamborghinis identitet i flere tiår. Derfor er det for mange en svært trist nyhet, at V12-motoren nå ser ut til å forsvinne.
Nå kommer muskelbilen i ny spesialutgave
Miljøkrav
Årsaken er det kommende og strenge Euro7-kravet til utslipp, som også den italienske superbilprodusenten må ta hensyn til, selv om de kun produserer rundt 5.000 biler årlig.
I følge kilder Automobile har snakket med, vil det koste Lamborghini hele 590 millioner kroner å videreutvikle V12-motoren, for at den skal tilfredsstille det kommende Euro7-kravet.
Dette er noe VW-gruppen, som eier Lamborghini, er lunkne til å bruke så mye penger på.
Derfor er det mye som tyder på at dagens Aventador risikerer å bli den siste modellen fra Lamborghini med V12-motor.
– Det er i så fall veldig trist. For mange er denne motoren selve DNA-et til Lamborghini. V12-motoren er helt unik og har en karakter få andre motorer klarer å gjenskape. Da snakker jeg ikke kun om lydbildet isolert sett, men hele totalopplevelsen, forteller Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.
Jeremy Clarkson er ikke i tvil: – Dette er den beste bilen
V8 i stedet
I følge Automobile ønsker VW-gruppen å erstatte den legendariske V12-motoren med en nyutviklet V8-motor, som får drahjelp fra både turboer og elektrisitet.
Ble truet av miljøkrav – nå kommer en stor gladnyhet
Her er det snakk om en hybrid drivlinje som utvikles av Porsche. Denne motoren skal ikke stå noe tilbake fra Lamborghini sin egen V12-er, målt etter ytelser.
Tvert i mot er det flere kilder som opplyser at den nye motoren vil levere nærmere 800 hk – mot 770 hk i dagens Aventador SVJ.
– Selv om antall hestekrefter opprettholdes, vil Lamborghini uansett miste noe av sin identitet, og ikke minst de historiske røttene V12-motoren faktisk har. En turbomatet V8-er vil nok heller ikke levere samme motorkarakter og lydbilde som vi kjenner i dag, konstaterer Broom-Vegard.
Bøllebil for deg som må inngå et kompromiss
Flere gjør det samme
Nå er det ikke bare Lamborghini som blir tvunget til å droppe de alle råeste motorene sine. Dette ser vi også hos flere andre bilprodusenter. Blant annet vil både Mercedes og BMW sine V12-motorer fases ut og erstattes av mer effektive V8-ere, på sikt.
Dessuten har Ferrari nylig lansert SF90 Stradale, som er histories første ladbare hybrid med Ferrari-logo på panseret.
Den får forresten en helt hinsides kraftpakke. Samlet effekt er hele 1.000 hk, fordelt mellom 780 hk fra bensinmotoren og 220 hk fra tre elmotorer.
– Dette er nok en trend vi bare må venne oss til, at også superbil-produsentene må ty til alternative løsninger. Det skal bli spennende å følge med på utviklingen fremover, selv om det igjen er triste nyheter at V12-motoren til Lamborghini har en høyst usikker fremtid, avslutter Vegard.
Ferraris "miljøbil" byr på 1.000 hestekrefter
Lamborghini har kåret Lofoten til et av de vakreste stedene i verden – her kan du se det fantastiske Norges-besøket tidligere i sommer.