Svakeste bilsalg på 10 år

Januar har startet dårlig for bilbransjen.

Bilsalget i Norge har startet forsiktig i januar, vi skal hele ti år tilbake i tid for å finne lavere tall for denne måneden.
Bilsalget i Norge har startet forsiktig i januar, vi skal hele ti år tilbake i tid for å finne lavere tall for denne måneden.

Bilsalget i Norge har økt år for år i mange år, men i fjor ble det et brudd på den rekken. Vi fikk en liten nedgang. I 2018 ble det solgt 147.929 personbiler, mot 158.650 i 2017. Og den nedgangen fortsetter i starten av 2019.

De rykende ferske januartallene viser nemlig at det ble registrert 9.004 nye personbiler denne måneden. Det er en nedgang på 2,2 prosent sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

Også 2018 startet dårlig. Januartallet da var det dårligste på ni år. Nå har det altså falt enda litt mer.

Lange ventelister

Mye av dette handler nok om at svært mange nordmenn står på venteliste på biler som kommer senere i år. Dermed gjengir ikke registreringsstatstikken nødvendigvis antall biler som er solgt.

– Det er særlig elbilene som slår ut her. I fremste rekke har vi biler som Audi e-tron, Tesla Model 3, Kia e-niro og Hyundai Kona. Her har flere tusen nordmenn bestilt, men ikke fått bilene sine ennå. Og dette fenomenet kommer vi nok til å ha med oss gjennom hele 2019, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Nå er Audi e-tron i Norge, les mer om den her:

De første eksemplarene av Audi e-tron har kommet til Norge. Men kundene får etter planen ikke biler før i mars, dermed tar det ennå en tid før denne dukker opp på registreringsstatistikkene.
De første eksemplarene av Audi e-tron har kommet til Norge. Men kundene får etter planen ikke biler før i mars, dermed tar det ennå en tid før denne dukker opp på registreringsstatistikkene.

Mange elbiler

Nullutslippsbilene (elbiler og hydrogenbiler) hadde 37,8 prosent av registreringene i personbilmarkedet i januar.

I januar 2019 hadde 17,4 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, i januar 2018 var andelen 20,2 prosent. 19 prosent av de nye personbilene registrert i januar hadde bensinmotor, mens bensinandelen i 2018 var 26,2 prosent.

Det ble registrert 2.313 nye personbiler med hybriddrift i januar. Det er 487 færre (- 17,4 prosent ) enn i januar 2018. Personbilene med hybriddrift hadde 25,7 prosent markedsandel i januar i år, mens markedsandelen i januar 2018 var 30,4 prosent.

Denne hybrid-SUVen skal mange kjøpe i år

Hybrid-SUVen Toyota RAV4 kommer nå i ny utgave. Den kommer mange nordmenn til å kjøpe i år.
Hybrid-SUVen Toyota RAV4 kommer nå i ny utgave. Den kommer mange nordmenn til å kjøpe i år.

Volkswagen på topp

Blant personbilene med hybriddrift var 1.298 ladbare hybrider, 267 færre (minus 17,1 prosent) enn i januar 2018.

Det ble ikke registrert varebiler med hybriddrift hverken i januar i år eller i januar i fjor.

Volkswagen er som "vanlig" Norges mest solgte personbilmerke i januar, med 1.388 biler. Men de pustes i ryggen av BMW som leverer en knallsterk start på året, med 1.044 biler. Toyota er på tredjeplass med 871 biler, mens Nissan er på fjerdeplass. 787 nordmenn ble Nissan-eiere i januar. På femteplassen finner vi Volvo, med 764 biler.

Helt ny Volvo V60 Cross Country er på plass i Norge. Volvo er for øvrig Norges femte mest solgte bilmerke i januar.
Helt ny Volvo V60 Cross Country er på plass i Norge. Volvo er for øvrig Norges femte mest solgte bilmerke i januar.

Golf eller Leaf på topp?

Blant bilmodellene tar Volkswagen Golf tilbake førsteplassen. Den har den hatt i en årrekke i Norge, men i fjor ble den vippet av tronen av Nissan Leaf. 790 Golf-eksemplarer ble registrert i januar, mot 673 Nissan Leaf. Det blir spennende å se om det bare er et blaff, eller om Golf nå faktisk slår tilbake.

På tredjeplass finner vi elektriske BMW i3 som langt fra er noen nyhet lenger, men som fortsatt selger imponerende bra. 619 i3 ble det i januar.

Deretter følger Mitsubishi Outlander (416), Hyundai Ioniq (366) og Hyundai Kona (326).

Nå får du stor bilsuksess til halv pris

Se video: Elbil-bestselgere møte i duell