Gjør du noe feil her, kan du virkelig få trøbbel

Nå er det tøffe forhold mange steder i landet.

Når der er kolonnekjøring, er det viktig å følge instruksene og holde hodet kaldt. Foto: Colorbox/Tryg.
Når der er kolonnekjøring, er det viktig å følge instruksene og holde hodet kaldt. Foto: Colorbox/Tryg.

Det er full vinter i store deler av landet vårt nå. Kombinasjonen snø og sterk vind kan gjøre det til en skikkelig utfordring å komme seg dit man skal.

Dette gir også vanskelige kjøreforhold mange steder. Flere fjelloverganger er stengt, på andre er det innført kolonnekjøring.

Det blir satt i gang når forholdene er slik at brøytemannskapene mener det er uforsvarlig å slippe bilene ut på egenhånd. Alternativet til kolonnekjøring er å stenge veien helt.

Kan avvise trafikanter

– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, sjef i Tryg Forsikring.

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff eller strøm og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

Vinterføre: En av ti krasjer på sommerdekk

Dette er ikke noe uvanlig syn på fjellovergangene på vinterstid. Foto: Scanpix
Dette er ikke noe uvanlig syn på fjellovergangene på vinterstid. Foto: Scanpix

Kald luft på frontruta

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier Opedal, i en pressemelding.

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kald luft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

Derfor kan det være ekstra krevende å kjøre stor SUV

Bli sittende i bilen

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kald luft mot frontruta. Med varm luft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

LES MER: Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet

Slik kjører du i kolonne:

Før du drar:

  • Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
  • Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
  • Innhent informasjon om veg- og værforhold
  • Ta med varme klær og vinterfottøy, mat og drikke, lykt, slepetau, snøskrape og en spade
  • Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk.

Før kolonnekjøringen:

  • Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
  • Har du varmetråder i frontruta så slå dem av
  • Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen.

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk tåkelys og nødblink
  • Hold jevn fart
  • Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen
  • La luftanlegget gå med kald luft på frontruten
  • Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

Se video: De kjører uten baklys, men vet det ikke selv