Nå er det fritt frem over hele landet

...men gjetter du hvor flest kjører med piggdekk?

Fra 1. november er det tillatt å kjøre med piggdekk over hele Norge. For piggfrie dekk er det for øvrig ingen datoregel.
Fra 1. november er det tillatt å kjøre med piggdekk over hele Norge. For piggfrie dekk er det for øvrig ingen datoregel.

Vinteren har besøkt flere deler av Norge allerede, og nå er også piggdekksesongen offisielt i gang over hele landet.

Fra 1. november er det nemlig tillatt å kjøre med piggdekk, også i Sør-Norge. De tre nordligste fylkene tyvstarter hvert år, der er det tillatt med piggdekk fra 15. oktober.

Brooms bilekspert Benny Christensen mener det er en god idé å følge litt ekstra med på værmeldingen, og legge om i tide:

Hver tiende bil på sommerdekk

– Ja, hvert år ser vi at mange venter for lenge med dette. Så våkner de opp en dag til snø og glatte veier – og med sommerdekk på bilen. Da har man egentlig bare to valg: Enten å legge om hjemme på gårdsplassen i full fart, eller la bilen stå. Det man i alle fall ikke skal gjøre, er å ta sjansen på å kjøre avgårde på vinterføre med sommerdekk. Det kan rett og slett være livsfarlig, sier Benny.

– Men mange gjør det likevel?

– Dessverre, ja. Tall fra forsikringsbransjen, viser at mange biler som var involvert i en ulykke i fjor vinter, kjørte på sommerdekk. Det viser at mange overhodet ikke forstår alvoret her. Sommerdekk og vinterdekk har helt forskjellige egenskaper. Når veiene er glatte, er det kun vinterdekk som gjelder, sier bileksperten.

Les mer: En av ti krasjer med sommerdekk

Særlig på is og tettpakket snø kan piggdekk være gull verdt. Foto: Scanpix
Særlig på is og tettpakket snø kan piggdekk være gull verdt. Foto: Scanpix

Store forskjeller

Rundt 40 prosent av norske personbiler har nå piggdekk. Finnmark er fylket der vi finner flest biler med piggdekk.

I motsatt ende av skalaen finner vi kanskje ikke overraskende Oslo. Her har lokale myndigheter i mange år presset på for å få bilistene til å velge piggfrie dekk, et viktig virkemiddel her er piggdekkavgiften som denne sesongen er på 1.400 kroner, eller 35 kroner per dag.

Det har gitt resultater. I Oslo ruller nå nesten 90 prosent av bilene på piggfrie vinterdekk.

Dropper du å betale dette gebyret og blir stoppet med piggdekk på bilen, vanker det en bot på 750 kroner.

Pigg eller piggfritt? Det kommer an på hvor du bor

Hva er best?

Men hva er egentlig best av piggdell eller piggfrie dekk? Broom-Benny mener det avhenger av hvor man bor, og hva slags underlag man kjører på.

– Det forskes mye på vinterdekk, og de får stadig bedre egenskaper. De piggfrie dekkene har generelt best egenskaper på snø og bare veier, samtidig som de også har en klar komfort-fordel ved at de gir lavere støynivå.

– Men fortsatt er piggdekkene de som gir best feste på is og hardpakket snø, det siste har vi gjerne mye av i kryss og rundkjøringer. Her risikerer du å bare seile avgårde med piggfrie dekk, mens piggdekkene "graver seg ned" og gir bedre feste, mener Benny.

LES OGSÅ: Tok 17 med sommerdekk, i samme kontroll

Se video: Så stor er forskjellen mellom nye og slitte dekk