Første generasjon Volvo XC90 er en stor, trygg og fornuftig familiebil. Men det er ikke akkurat bilen så veldig mange snur seg etter lenger. Likevel, det finnes unntak - som XC90-en Espen Brevik (34) fra Steinkjer kjører rundt i.

Han har nemlig en Volvo helt utenom det vanlige, som virkelig skiller seg ut i trafikken. Det skyldes en helt spesiell lakkering. 

Så den første gang

– Bilen kommer opprinnelig fra Tyskland og jeg har hørt rykter om at det er Hells Angels i Berlin som i sin tid bestilte lakkjobben. Jeg falt i alle fall pladask, selv om det tok en stund før jeg fikk kjøpt den, forteller Espen. 

– Første gangen jeg så bilen var rundt omkring 2005. Jeg jobber i Posten og leverte noen varer til en kar som bodde i Nordli. Der sto Volvoen! Han hadde importert den fra Tyskland. Vi snakket naturligvis litt om lakken og utseendet på den, og jeg fikk lyst på bilen med én gang. Men da var den altfor dyr for meg, forteller Espen.

Her er det ganske snille saker under panseret, oppå derimot ...
Her er det ganske snille saker under panseret, oppå derimot ...

Her er en annen og veldig spesiell XC90 ...

Dukket opp igjen

Bilinteresserte Espen la Volvo-drømmen på is, og kjøpte og solgte en rekke andre biler i stedet. Men så dukket den plutselig opp igjen, denne gangen i hjembyen Steinkjer.

– Den var akkurat slik jeg husket den! Bilen kom for salg litt senere, og da forsøkte jeg å bytte mot den bilen jeg hadde da, en Dodge RAM SRT-10. Men selgeren var ikke interessert i det. Etter hvert så jeg den ikke mer, men så dukket den opp igjen, denne gangen hos en forhandler i Verdal. Da la jeg ut min egen bil på finn.no med en gang. Jeg fikk solgt den, og dro rett til Verdal og kjøpte Volvoen!

Volvoen er importert fra Tyskland, kanskje var Hells Angels første eier?
Volvoen er importert fra Tyskland, kanskje var Hells Angels første eier?

Dette er verdens mest sjeldne Volvo

Passet godt på

Om det var den karakteristiske lakken som gjorde det, vet ikke Espen. Men han klarte i alle fall å prute en god del på den opprinnelige prisen. 

– Det er nok ikke så mange som liker så spesielle biler. Men det gjør jeg! Man må tørre å skille seg litt ut.

XC90-en er en 2004-modell, med D5-motor. Den har gått rundt 250.000 kilometer nå, og bærer ifølge Espen preg av at tidligere eiere har passet godt på den.

– Hvilke planer har du for den framover?

– Stort sett skal den nok få være slik den er. Men jeg vurderer å bytte lykter, kanskje montere en ny LED-bar. Fikse litt på kufangeren og kjøpe ny grill. Det får holde, sier den fornøyde XC90-eieren. 

Kristian forsvarer sin XC90: – Ikke mobb bilen min! 

Også hekken er av det helt spesielle slaget!
Også hekken er av det helt spesielle slaget!

Seks hjul og matt lakk, av en helt spesiell grunn