Et svensk postfly på vei fra Gardermoen til Tromsø styrtet natt til fredag på svensk side av grensen mellom Bodø og Narvik.

Flyet opererte på vegne av Posten Norge, og fraktet A-post, småpakker og ekspresspakker fra store deler av Østlandet til Nord-Norge.

Som følge av flystyrten, har West Atlantic og Posten Norge blitt enige om å innstille postflyet som skulle til Svalbard i formiddag. Pilotene i dette flyet er kolleger av de to som førte det styrtede flyet, opplyser Posten Norge i en pressemelding fredag morgen.

– Dette er en veldig, veldig tung dag. Luftfartsmiljøet i Tromsø er lite. Våre tanker går til de pårørende og arbeidskollegene til de som var om bord i flyet, sier lufthavnsjef Jonny Andersen ved Langnes lufthavn i Tromsø til TV 2.

  • Følg Nyhetskanalens sending øverst i artikkelen. 

Bare små fragmenter igjen

Flyet sendte ut nødmelding ved 00.30-tiden, og etter flere timers leteaksjon fra lufta ble havaristedet lokalisert rundt klokken 03.10 av et norsk F-16-fly. 

– Havaristedet er ved Akkajaure, ved den nordvestlige delen av sjøen, sier pressetalsmann Daniel Lindblad i svenske Sjø- og flyredningssentralen til TV 2.

Det er kun små fragmenter igjen av postflyet, og havaristedet har en diameter på rundt 50 meter, ifølge det svenske sjøfartsverket.

– Det er en veldig tydelig nedslagsplass. Det har vært et kraftig havari ned i bakken, sier Lindblad.

Havaristedet ligger i krevende fjellterreng, og foreløpig har ingen tatt seg inn til området på bakken. Det er ennå ikke sikkert hva som har skjedd med de to personene som var om bord.

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • Fra utlandet: +47 915 02255
  • E-post: tips@tv2.no

Det skal ikke ha vært dårlig vær i området, og flyredningstjenesten har ennå ingen teori om hva som forårsaket ulykken.

Vanskelig område

Det er vanskelig for redningsmannskaper å ta seg frem til stedet, opplyser politiet i Norrbotten til Aftonbladet.

– Det er veiløst, 30 kuldegrader og det blåser. Personellet må forberede seg, sier informasjonsmedarbeider Maria Jakobsson.

KRASJET: Ulykkesflyet er av typen Bombardier CRJ200 og tilhører selskapet West Atlantic. FOTO: TV 2
KRASJET: Ulykkesflyet er av typen Bombardier CRJ200 og tilhører selskapet West Atlantic. FOTO: TV 2

Hun sier det vil ta «en stund» før de klarer å ta seg fram til stedet. Det er bare tilgjengelig med helikopter og snøskuter.

To piloter

West Atlantic opplyser på sine nettsider at flyet som styrtet er av typen Bombardier CRJ200 PF. Det ble bygget i 1993 og har 38.600 timer i luften. West Atlantic Sweden overtok flyet i 2007.

Flyet hadde et mannskap på to. Kapteinen (42) har jobbet i selskapet siden 2011 og styrmannen (34) har fløyet for West Air siden 2008. Kapteinen er fra Spania og styrmannen er fra Frankrike, opplyser selskapet til Sveriges Radio.

GARDERMOEN: Flyet tok av her fra Oslo lufthavn torsdag kveld. FOTO: ROAR DALMO MOLTUBAK / TV 2
GARDERMOEN: Flyet tok av her fra Oslo lufthavn torsdag kveld. FOTO: ROAR DALMO MOLTUBAK / TV 2

Sendte mayday-anrop

– Vi fikk telefon av flyledelsen i Bodø rundt klokken 01.45 som hadde oppfattet et mayday-anrop fra et postfly. Deretter fikk man ingen kontakt med flyet, sier Daniel Lindblad i svenske Sjø- og flyredningssentralen.

Flyet befant seg rundt 120 kilometer nordøst for Bodø på svensk side da det forsvant fra radaren. Krasjstedet ble funnet klokken 03.10 av et norsk F-16-fly. Flyet styrtet ved innsjøen Akkajaure i Lapplandsfjellene, ti kilometer inne på svensk territorium og rundt 70 kilometer sør for Kebnekaise, hvor et norsk Hercules-fly styrtet for fire år siden.

Kilder i flymiljøet omtaler styrten som et teknisk havari. Det gikk kort tid fra flyet rapporterte om problemer til det traff bakken. Nedstigningen var bratt, og sammenstøtet med bakken var brutalt. 

Preget

Dette vet vi om flystyrten:

Posten opplyser at ulykken vil få konsekvenser for postgangen i dagene fremover. I tillegg er posten som var om bord i flyet tapt, eller den blir sterkt forsinket.

– Våre tanker og mine tanker går først og fremst til pilotene, deres pårørende og deres kolleger for denne tragiske ulykken. Vi har satt ned krisestab og vi bistår West Atlantic, sier Dag Mejdell, konsernsjef i Posten Norge til TV 2 fredag morgen.

Posten følger opp sine ansatte som jobber med flyselskapet og som føler på det som har skjedd.

– Vi er alle preget av det som har skjedd, sier pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff til TV 2.

Saken oppdateres.

 

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK