Nå kan noen spare nesten 200.000 kroner på denne

Ja, du ser riktig! 

Nå har også Volvo XC90 dukket opp som varebil på grønne skilter. Men den får du ikke kjøpt fra noen Volvo-forhandlere. Foto Heiro AS.
Nå har også Volvo XC90 dukket opp som varebil på grønne skilter. Men den får du ikke kjøpt fra noen Volvo-forhandlere. Foto Heiro AS.

Volvo XC90 var en av de store kometene på bilmarkedet i fjor. Volvos store SUV kom i helt ny utgave, og ble umiddelbart en stor suksess.

Dette er en fem- eller sjuseters personbil. Men nå har den faktisk også dukket opp som varebil på det norske markedet. 

– Det har vært veldig stor interesse rundt XC90 som varebil, og vi har levert flere biler allerede, sier Sten Erik Bakkerud som er daglig leder hos Heiro, de selger XC90-ene som er ombygget til varebil.

Fra 600.000 kroner

Det gjør nemlig ikke Volvo selv. Men anerkjente Lafinto i Fredrikstad, som bygger om veldig mye av det som selges som varebiler i Norge, har gått løs på XC90 også. Det gjør bilen ekstra interessant for dem med momspliktig selskap.

– Med momsfradrag får du XC90 som varebil fra rundt 600.000 kroner og oppover, forklarer Bakkerud.

– Men mange velger biler med stor motor og mye utstyr, så vi har levert varebiler opp til 900.000 kroner også. Momsfradraget nærmer seg da 200.000 kroner. Volvo XC90 er jo en knallfin bil i utgangspunktet og nå fyller vi en ny nisje, forteller han entusiastisk.

– Hva gjør dere med bilene for å få dem godkjent?

– Egentlig ikke så veldig mye. XC90 er jo stor og romslig i utgangspunktet. Lafinto tar ut bakseter, lager gulv og setter opp en skillevegg. I tillegg må vi ta bort litt av taktrekket for å få plass til det som etter hvert omtales som "statskassa".

– Her lager vi en oppforing i aluminium, som kles med stoff. Så ombyggingen er veldig lik det som finnes på andre SUV-er vi bygger om og selger, slik som for eksempel Toyota Land Cruiser.

Volvo planlegger Tesla-konkurrent

Litt rart at Volvo ikke gjør det selv

– Hva tenker dere om at Volvo ikke gjør dette selv?

– Det synes jeg er litt rart. Men det har vel sammenheng med at de nå skal framstå som et premiummerke og da tar det seg kanskje ikke så godt ut med grønne skilter og firmalogo på siden, tror Bakkerud.

– Hvem er det som kjøper XC90 som varebil, da?

– Folk med eget firma og firmakunder. Folk som kjører mye, fort og langt. Reisende selgere, takstmenn og slikt. De som vil ha en trygg, komfortabel og sikker arbeidsplass med god plass og god farmkommelighet. Da er jo ikke en XC90 et dumt valg.

– Ikke de som kjører skuffer til gravemaskin og dieselfat?

– He, he... Nei ingen med vettet i behold ville vel kjøre noe slikt i en XC90? Da er vel kanskje en pickup mer egnet. Vi har det også vi!

– Bilene dere selger, hvor kommer de fra?

– De er stort sett importert fra Tyskland. Men de selges med full garanti i 2 år og 100.000 kjørte kilometer, som er vanlig ved næringskjøp. Ønsker man utvidet garanti, så kan dette kjøpes, avslutter Bakkerud.

Topp 5: Volvos beste stasjonsvogner

Er personbil – og bør forbli nettopp det

Som allerede nevnt selges ikke Volvo XC90 som varebil av Volvo selv.

– Nei, vi har ingen produktstrategi på at XC90 skal bygges som varebil eller at biler fra oss skal bygges om for å tilpasses et norsk avgiftsregime for denne type biler.

Det sier Øystein Herland som er er sjef for Volvo Personbiler i Norge. Han legger til: 

–  XC90 er utviklet og produsert som en personbil i fem- eller sjuseters versjon og vi tror det ikke er hensiktsmessig eller  funksjonelt å bygge denne om til varebil i Norge. Men om frittstående aktører gjør dette, er det uproblematisk for oss og vil være en sak mellom den enkelte aktør og norske reguleringsmyndigheter. 

– Vi legger for ordens skyld til at kun autoriserte Volvo-forhandlere kan kjøpe nye Volvo XC90 fra oss som bilimportør. Om noen bygger varebiler av XC90, må dette i så fall skje på brukte biler, eller bruktimportert fra utlandet, avslutter Herland. 

Volvo Duett: Dette var starten på stasjonsvogneventyret