Denne bilen finnes i bare to eksemplarer

Og det er kanskje like greit ..?

Det er gode mulighet for at du aldri har hverken hørt om - eller sett - denne bilen. Planen var at 9-6 skulle bli Saabs bidrag i den stadig voksende SUV-klassen. Det ble med planen!
Det er gode mulighet for at du aldri har hverken hørt om - eller sett - denne bilen. Planen var at 9-6 skulle bli Saabs bidrag i den stadig voksende SUV-klassen. Det ble med planen!

Har du hørt om Saab 9-6 før? Hvis svaret er nei, er du nok absolutt ikke alene om det.

Dette er nemlig en bilmodell som aldri kom ut på markedet, til tross for at den var så godt som ferdig utviklet. 

Vi skal tilbake til 2005. Før finanskrisen og før varsellampene for alvor begynte å blinke hos Saab. På papiret var 9-6 akkurat bilen Saab kunne trenge. SUV-bølgen hadde virkelig begynt å ta av, en av dem som cruiset på den var erkerival Volvo, med sin XC90. Da ga det mening å utvikle en bil i denne klassen for Saab også.

Pustet lettet ut

Først litt bakgrunn: Etter å ha stått på egne bein og fått til veldig mye ut fra små ressurser, ble Saab kjøpt opp av bilgiganten General Motors (GM) tilbake i 1989.

Først tok de over halve selskapet, i 2000 kjøpte GM seg så opp til full kontroll.  

Da var det mange Saab-venner som pustet lettet ut. Dette virket som en god og trygg havn for selskapet.

Mot slutten: Plutselig ville ikke GM selge

Hadde de en plan?

GM var forresten opprinnelig ute etter å kjøpe Jaguar, men de endte hos Ford. Dermed kikket man litt lenger nordover i Europa, og gikk for Saab i stedet.

Dessverre skulle det ganske snart vise seg at de som pustet lettet ut ved GMs overtagelse, kanskje ikke helt hadde hatt grunnlag for det. 

Det ble nemlig snart klart at GM hadde en veldig uklar plan for hva de egentlig ville med Saab. Ja, hvis de i det hele tatt hadde noen plan? Det skortet på både strategi og investeringer, og slikt straffer seg fort i bilverdenen.

LES OGSÅ: Slik husker vi Saab

For få modeller 

Tidlig på 2000-tallet, hadde Saab to modeller. En helt ny 9-3, basert på søstermodellen Opel Vectra, og 9-5 som allerede begynte å trekke på årene.

Det var åpenbart for de aller fleste (GM-sjefene inkludert) at to modeller var altfor lite hvis man skulle klare å hevde seg som bilprodusent. 

Men å utvikle nye bilmodeller koster penger, mye penger. Det var da noen hos GM fikk ideen om at samarbeid var tingen.

Stor flopp

Eller samarbeid er nok å ta litt for hardt i. Konkret gikk GM til japanske Subaru (som de da eide 20 prosent av) og ba dem lage Saabifiserte utgaver av to av sine modeller.

Dermed fikk vi først Saab 9-2X som var basert på kompakte Subaru Impreza. Den blir i ettertid regnet som en stor flopp, og ble ikke produsert i mer enn drøyt 10.000 eksemplarer. Men det skulle ikke stoppe der. Saab skulle også ta sin del av det stadig voksende markedet for større SUV-er. Og det er her 9-6 kommer inn.

9-2X til salgs - også i Norge

- Ikke koste for mye! 

Originalen her het Subaru B9 Tribeca, en bil som i ettertiden er mest kjent for et meget spesielt (mange vil nok si stygt) utseende.

Også her gikk man i gang med å gi den en viss Saab-faktor, både utvendig og innvendig. Men mandatet var hele tiden klart og tydelig: Det måtte ikke koste for mye!

I ettertid er det lett å tenke at bilen neppe kunne blitt noen suksess. Men det får vi altså aldri vite.

Med dette utseendet er det ikke lett å bli suksess ...

Kroken på døra

Planen var å bygges 9-6 side-om-side med Tribeca ved Subaru-fabrikken i Indiana, USA. Den skulle ha samme 3-liters bensin-boxermotor som Tribeca, men det lå også i planene å putte en dieselmotor under panseret, med tanke på det europeiske markedet.

Men like før den skulle lanseres, ble det endringer i eierstrukturen til Subaru. GM solgte sin eierandel til japanske Toyota. Det betydde kroken på døra for 9-6, like før den rakk å komme på markedet.

Dårlige kort

Dermed fikk ikke verden en ny Subaru-basert Saab - og GM hadde klart å skusle bort penger som helt klart kunne blitt brukt på en mye bedre måte.

Saab hadde fortsatt bare to modeller. Fabrikken i Trollhättan leverte røde tall til det store GM-regnskapet, og stadig flere begynte å frykte hvor dette skulle ende.

Nå vet vi hvordan det gikk. GM kastet kortene og kvittet seg med Saab, det tok ikke lang tid før det hele endte i konkurs.

I dag finnes det bare to eksemplarer igjen av 9-6. Begge står på Saab-museet i Trollhättan. Der står de som en påminnelse om hva som kunne ha vært, men også: Hvor dårlige kort Saab egentlig ble tildelt fra eierselskapet sitt.  

En annen sjelden Saab: Økonomisk selvmord å importere selv

Saab stasjonsvogn: En bil for spesielt interesserte