Dette er bil og kafé – i ett

TOKYO (Broom TV 2): Noen konseptbiler er mer spesielle enn andre...

Bare vent til du kommer til hjembyen din i denne, da er din lykke gjort! Foto: Lord Arnstein Landsem
Bare vent til du kommer til hjembyen din i denne, da er din lykke gjort! Foto: Lord Arnstein Landsem

Hvordan bli stjerne i hjembyen din? Kjøpe en dyr sportsbil? Eller en tøff gatebil? En oransje Supra med 900 hk bør gjøre susen. Eller en brutal amerikansk muskelbil? En sort Charger med kompressormatet V8 opp av panseret kan ingen unngå å legge merke til.

Mulighetene er egentlig endeløse. Man trenger ikke engang en kul bil, hvis man har en dame som tar pusten fra alle. Hvis Charlize Theron er kjæresten din, så ville du blitt stjerne i hjembyen din, selv med moped.

Tempo med gedigen salgsluke

Men det er også andre muligheter, og Daihatsu har svaret. Bilen heter Tempo, og med den er din stjernestatus sikret. De har muligens et poeng, for en bil hvor du åpner en gedigen luke (som er hengslet i overkant), som tar all plass hvor man normalt prater om sidevinduer, og fyller den med salgboder for kaffe og kaker vil føre til folkesnakk…

Se hva BMW har funnet på her

Bilen er naturligvis en del av Tokyo Motor Show, og en av tre helsprø Kei Car konseptbiler fra Daihatsu. Som Kei Car vet vi at bilen er bygd på en forhjulsdrevet plattform, at den har en tresylindret motor på maks 660 ccm og 64 hk, samt at de ytre målene maksimum kan være 3,4 meter i lengde, 1,48 meter i bredde og 2 meter i høyde. Kei Cars er populære i Japan pga sin maksimale plassutnyttelse i et land med begrenset tilgang på plass og parkeringsplasser, samt at bilene får gunstige avgifter.

Rullende nærkafe

Bortsett fra dette er lite kjent om Tempo. Designet er typisk Kei Car-boks med en stram front. Interiøret er stilrent og har samme fargekombinasjoner som karosseriet. Plassutnyttelsen er selvsagt fremragende, og man har tydeligvis tenkt et scenario hvor noen kan stå og selge brød, juice, kaffe og kaker fra sidevinduet. En rullende liten nærkafe, med andre ord.

Det er flere grunner til at du bør merke deg denne

Bedre enn Charlize Theron?

I brosjyren prøver Daihatsu å overbevise om at Tempo er den rette bilen for aspirerende kjøpmenn: «Cute and efficient moving store Tempo. I can easily drive up to that spot where everyone is waiting and instantly prop up a store. My Tempo is now the new star of the town.»

Mere info er det ikke å oppdrive, men hva gjør vel det? Kjøper du Tempo så har byen din fått en ny stjerne, samtidig som du kan drikke kaffe til alle døgnets tider. Det er jo nesten like bra som å ha Charlize Theron som kjæreste…

Denne er først ut fra helt nytt luksusmerke