Det glede 80-tallet var mer enn hockeysveis, skulderputer, pastellfarger og bleika Levisbukser.

Det var også GTI-bilenes definitive tiår. Det var tiåret der fireventilsteknikk så smått begynte å finne veien under noen utvalgte pansere. Og ikke minst - det var tiåret da turbo for alvor tok av.

Ikke mange igjen

De fleste produsenter med respekt for seg selv hadde enten en GTI, en 6v eller aller helst en Turbo-modell å tilby en nyslått jappe-type med ferskt banklån til 14 prosent rente...

På de 30 årene som i mellomtiden har gått, har naturlig nok mange av de omtalte bilene for lengst blitt reinkarnert til spiker i en kjellervegg.

Disse bilene ble jo ofre hardt brukt av flere eiere. Slikt ender jo som regel med et sist puff av blårøyk fra eksospotta etter noen år...

Men noen klarer seg alltid. Slik er det også med den hvite Ford Escorten fra 1985 du ser på disse bildene.

RS Turbo i serie-1 ble bygget i 5.000 eksemplarer. Alle hvite, unntatt en bil. Foto: silverstoneauctions.com
RS Turbo i serie-1 ble bygget i 5.000 eksemplarer. Alle hvite, unntatt en bil. Foto: silverstoneauctions.com

Ford Escort RS2000:  Andreas (15) sparte siden han var 9 år

Pris eksplosjon

Dette er en av de grommeste av alle. Nemlig en RS Turbo. I motsetning til brorparten av sine 5.000 produserte eksemplarene har denne ikke bare klart seg godt. Men svært godt.

Den mellomstore familiebilen fra Ford ble lansert tilbake i 1968 og de siste årene har visse utgaver hatt en nesten eksplosiv prisvekst. Dette gjelder særlig MK1 og MK2 - de to første generasjonene med bakhjulsdrift.

I 1981 kom tredje generasjon. Nå med forhjulstrekk og kombi-karosseri. Også her kom det spreke og sporty varianter i god 80-talls stil.. Både XR3i og altså RS Turbo så dagens lys.

Biltilbehør: ”Hot” på 80-tallet - sjeldent i dag

Dette er en ikonisk 80-talls stuss. Foto: silverstoneauctions.com
Dette er en ikonisk 80-talls stuss. Foto: silverstoneauctions.com

Fikk kritikk

RS Turbo kom i salg, etter flere forsinkelser, tidlig i 1985. Den var etter datiden godt utstyrt. Vi kan nevne aluminiumsfelger fra Escort RS 1600i, Recaro interiør og differensialbrems. Alle 5000 bilene var hvite, med ett eneste unntak. Prinsesse Diana fikk nemlig et sort eksemplar.

Ford fikk en del kritikk for modellen. Mange mente at chassiset var for dårlig i forhold til effekten.

Motoren var forresten en 1,6-liter med Bosch KE-jetronik bensininnsprøyting - og altså turbo! Effekten var 132 hk og 0-100 km/t gikk unna på 8,3 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 173 km/t.

RS Tubo serie én ble kun produsert i ett år. I 1986 fikk nemlig Escort en facelift
Det er en av de få gjenværende serie1-bilene som nå er solgt hos anerkjente Silverstone Auctions i London. Bilen har tidligere inngått i en privat bilsamling, og hadde kun 5,568 miles (snaut 9000 kilometer) klokket inn på telleverket.

Det er vel med det unødvendig å fortelle at bilen var i særdeles god forfatning, tross sine 30 år.

Ford Escort: Det har vært priseksplosjon på folkeklassikeren

Motoren i RS Turbo er en 1,6-liter på 132 hk. Foto: silverstoneauctions.com
Motoren i RS Turbo er en 1,6-liter på 132 hk. Foto: silverstoneauctions.com

Solgt til applaus og jubel

Allikevel gikk prisen såpass høyt at da auksjonarius til slutt smelte klubba i bordet,var det til jubelrop og stående applaus. Og, ja - det er fortsatt konservative briter vi snakker om...

Prisen den gamle Escorten oppnådde var på oppsiktsvekkende 60.188 britiske pund. Med dagens kurs tilsvarer det noe over 800.000 kroner!

Skulle man tatt bilen til Norge hadde det tilkommet 25 prosent moms på det allerede friske beløpet.

La oss uansett håpe at ny eier tar godt vare på denne tøffe "hverdagshelten" fra 80-tallet.

For de av oss som er glad i alminnelige biler er det også hyggelig at en 30 år gammel Ford Escort er den bilen som skaper mest furore på en auksjon hvor det er tett mellom merker som Rolls-Royce, Bentley, Ferrari, Aston Martin og Porsche.

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til