– Your mobile, please Sir. And your camera, before you can come through.

En hyggelig, men bestemt mann står utenfor et rom med et sort forheng i hovedkvarteret til Mercedes i Stuttgart.

Vi har fått lov til å bli med inn i det aller helligste for å se på bilen, men det er strengt forbudt å ta bilder. Sammen med et knippe spesielt inviterte journalister fra ulike land i Europa, skal Broom få et innblikk i Mercedes´ utvilsomt viktigste bil for 2016 – nemlig nye E-klasse.

Det spesielle denne gangen, er at vi hverken får kjøre bilen eller se det utvendige designet. Dette handler kun om interiør og hvilke tekniske innovasjoner som blir tilgjengelig på den nye modellen.

Det er da også det mest interessante – for designet vil neppe by på de store overraskelser. Du kan temmemlig sikkert forvente deg veldig mange likhetstrekk med C- og S-klasse.

Les også: Dette koster verdens råeste stasjonsvogn

Her er den mest sportslige varianten. Når du velger Sport-modus, blir instrumentbelysningen preget av gult. Merk også de to store knappene på rattet. De styrer hver sin av de to store skjermene i dashbordet. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /
Her er den mest sportslige varianten. Når du velger Sport-modus, blir instrumentbelysningen preget av gult. Merk også de to store knappene på rattet. De styrer hver sin av de to store skjermene i dashbordet. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /

To store LCD-skjermer

Men tilbake til Stuttgart. Når vi har gitt fra oss mobil og kamera, blir vi tatt imot av en smilende Mercedes-representert, som viser vei.

Rommet er bekmørkt, og selv om vi kan se bilen, er den dekket av folie på strategiske steder. Dette er tysk presisjon til fingerspissene. Ikke noe overlates til tilfeldighetene.

Vel på plass inne i bilen, oppdager vi de største nyhetene med en gang: To store LCD-skjermer som fanger oppmerksomheten på dashbordet.

Her er det AMG-interiør som gjelder. Sort og sportslig. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /
Her er det AMG-interiør som gjelder. Sort og sportslig. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /

Myke linjer

Nå vil nemlig Mercedes bort fra den frittstående skjermen som vi kjenner fra blant annet C-klasse, A-klasse og flere. Det vil vi tro mange gleder seg over.

Vårt inntrykk er da også at det nye oppsettet ser både mer helhetlig ut, mer premium og ikke minst — mye mer moderne ut.

Dashbordet er delt i to, en del rommer fire luftdyser og danner nedre del, og så øvre del som huser de to skjermene og en stor luftdyse i hver ende. Alt er formet i myke linjer, og skiller seg mye fra det langt mer kantete interiøret i dagens E-klasse.

Les også: Dette er Mercedes mange flere fikk råd til

Priser på drivstoff og ledige P-plasser

Det finnes også en rekke muligheter som ikke har vært tilgjengelig tidligere. For eksempel er de heldigitale instrumentene adaptive, og du kan styre hva du vil se, via knapper på rattet. 

Det er ikke slik at skjermen blir stående på toppen av dashbordet lenger, nå er den en integrert del.
Det er ikke slik at skjermen blir stående på toppen av dashbordet lenger, nå er den en integrert del.

Interessante nyheter på navigasjonen, er for eksempel at systemet viser hvor de nærmeste bensinstasjonene på kartet ligger, og hva det drivstoffet du bruker koster. Du får også vite hvor de nærmeste parkeringshusene/plassene er, og hvor mange som er ledig.

3D-instrumenter

I utgangspunktet har du tre hovedtemaer for utseendet i instrumenthuset: Klassisk, Sport og Progressive.

Den første er, som navnet tilsier, at du ser speedomter og turteller omtrent som om de skulle vært analoge. I Sport er vhovedfargen gul og det blir litt annerledes utvalg av informasjon. Mens det er Progressive som bringer mest nytenkning. Her får du er 3D-tema og et veldig futuristisk tema – med digitalt speedometer sentralt i skjermen.

Om du ønsker kan du også velge mellom intet mindre enn 64 farger, for å sette akkurat den stemningen du vil i coupeen.

Les også: Test E-klasse: – Én ting irriterer meg

Det finnes utallige farge- og materialkombinasjoner. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /
Det finnes utallige farge- og materialkombinasjoner. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /

Inspirert av moteindustrien

Sjef for interiørdesign, Gerd Schöttke, forteller at hovedfokus har vært å lage et interiør som byr på moderne luksus. 

– Det ønsker vi å få til gjennom en kombinasjon av følelser og fornuft. Kunden skal kunne forelske seg i det de ser, og samtidig tenke at noe slikt har de aldri opplevd før, sier Schöttke.

Han viser for eksempel til de nye setene:

– De er inspirert av moteindustrien. De skal speile elegansen til modellene, samtidig som de gir god støtte og komfort.

Både utseendet og komforten i de setene vi har fått anledning til å prøve, virker svært bra. 

Nye seter er inspirert av moteindustrien. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /
Nye seter er inspirert av moteindustrien. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /

Baksetene er viktig

Baksetene har vi også sjekket ut. De er gode. Du sitter ikke for dypt, og dermed får du en behagelig vinkel og knærne ikke for høyt i forhold til sitteputa. Takhøyden er også god. 

Men det er det problem. Akkurat som i nye C-klasse, er det litt trangt for beina under forsetet. Det gjør at du får litt utfordringer.

Alt dette som handler om baksetet er naturligvis ekstra viktig på denne bilen, da det er en svært populær modell i taxi-bransjen. 

En ting er akkurat som før

Noe vi lar oss overraske over, er at girspaken vi har sett på Mercedes i over ti år, ser ut til å få bli med videre til neste generasjon. Det er forsåvidt ikke noe galt med den, men den er ikke akkurat like moderne som resten av det nye interiøret.

Nå lurer du sikkert på når bilen er ventet å komme på markedet. Planen er at den skal vises, i sin helhet, i januar. Og at den lanseres i Tyskland i mars.

Vi kommer tilbake med mer  fra besøket i Stuttgart, med informasjon om de ulike nyhetene som finnes på innsiden av E-klassen etter hvert.

Midtkonsollen minner mye om den vi finner i C-klasse og GLC. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /
Midtkonsollen minner mye om den vi finner i C-klasse og GLC. FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERCEDES-BENZ CARS /

Les også: Her er den nye sjefen blant familieracerne