Denne nybilen har akkurat gått ned 60.000 kroner i pris

Nå tester vi den i Portugal 

Broom-redaktøren er på plass i Portugal for å kjøre nye RX.
Broom-redaktøren er på plass i Portugal for å kjøre nye RX.

Den har aldri vært noen storselger i Norge, men SUV-en RX har likevel vært en svært viktig modell for Lexus her hjemme. Den har vært på markedet i en årrekke, og i flere generasjoner.

Nå er det straks klart for en helt ny. Splitter nye RX viser at Lexus ønsker å skille seg ut på design også i denne klassen. I tillegg satser de som før på hybrid. Og ikke minst skal kvalitet og kvalitetsfølelse være ytterligere noen hakk opp fra det vi har blitt vant til. Akkurat det sier ikke så rent lite.

Akkurat nå gjennomfører Lexus de aller første testkjøringene av nykommeren. Broom-redaktør Knut Skogstad har stått tidlig opp i dag, og reist til Portugal for å finne ut hvor bra nye Lexus RX er. Nå er det på tide å finne ut hvordan førsteinntrykket hans er.

Ring ring

Flytter grenser

— Heisann, Vegard! Nå har jeg kjørt bil noen timer og er klar for en liten rapport, hvis du ønsker det?

— Jepp, gjerne!

— Jo, det Lexus har gjort her, er å flytte flere grenser. Først av alt handler det om design. De har dratt på  mer enn før, og målsetningen er helt klart å skille seg ut. Dette er ikke en bil alle bare MÅ like. Lexus tør å skremme bort noen potensielle kjøpere, og det kan man jo ha sans for. Etter mange år med forsiktige og på noen modeller bortimot pregløse design, går de nå tøffere til verks, sier Knut.

Gammel favoritt skal bli tøff igjen

Handler om komfort

—Fronten står virkelig ut. Grillen er diger og massiv. C-stolpen er også svært karakteristisk. Her har Lexus gått for en løsning som ikke ligner på mange andre biler. Du kommer til å legge merke til RX når den er på norske veier. Og sammenlignet med forgjengeren, snakker vi en aldri så liten revolusjon!

— Hvordan er den å kjøre, da?

— Ikke overraskende handler dette veldig mye om komfort. Det er et par Sport-innstillinger her, men sant og si synes jeg ikke de gir særlig mye mer sporty kjøreegenskaper. Det er ikke det denne bilen handler om. Dette er først og fremst komfortabelt og avslappende. Og der innfrir den virkelig. 

— Innvendig er det høy kvalitetsfølse og fine materialer, som det skal være i denne klassen. Det er bare noen små detaljer som skurrer litt og som trekker ned helhetsfølelsen litt. Detaljer som vi nok ikke ville funnet på en bil fra de tre tyske premiumkonkurrentene. Men her snakker vi småpirk!

Slik skal de hevne nederlaget!

Kreftene er der med en gang

Lexus rendyrker hybrid-drivlinjer i Norge, og i alle fall fra starten av blir RX bare tilgjengelig i én utgave: RX 450h. Den har en 3,5-liters bensinmotor, som jobber sammen med to elektriske motorer. Total systemeffekt er på solide 313 hestekrefter.

— Det er nok til å gi veldig bra ytelser. Drivlinjen reagerer også veldig kjapt. Kreftene er der med én gang, og her trenger du ikke å planlegge forbikjøringene altfor godt. Motoren er også veldig stillegående når du er oppe i fart. Ved hard akselerasjon, sliter den trinnløse girkassen litt med å henge med. Det blir litt masete gange, noe vi er vant til fra en rekke hybridbiler. Men i praksis er ikke dette noe jeg tror vil plage mange av RX-kjøperne, mener Knut.

Går ned i pris

— Men denne skal ut i en tøff konkurranse. Henger den med, i forhold til rivalene fra Audi, BMW og Mercedes?

— Det er naturligvis et godt spørsmål — og for Lexus et veldig viktig spørsmål. Det mest interessante med nykommeren slik jeg ser det, er at Lexus nå tør å skille seg mer ut enn tidligere. Det gjelder naturligvis hybrid-løsningen, men også designet. Kjøremessig er det altså komfort som gjelder. I forhold til målgruppa er nok det helt riktig, mener Knut.

—Hva vet du om prisene?

— De skal vi faktisk få vite senere i kveld, men det som er klart er at RX faktisk gikk ned i overkant av 60.000 kroner i pris i forbindelse med de nye bilavgiftene fra nyttår. Og jeg har fått bekreftet fra Lexus at den besparelsen skal komme kjøperne til gode. Dermed tipper jeg vi snakker startpris fra rundt 750.000 kroner, og her er det også verdt å huske at Lexus generelt er mer rause med utstyret i "standardutgavene" enn mange av de andre premiummerkene er. Dette kan derfor bli en tøff nøtt prismessig for de andre, avslutter Knut.

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på nye RX 450h om ikke lenge. 

Bruktbil: Denne byr på mye vintermoro