I virkeligheten er det Brandalism-nettverket som står bak. Foran åpningen av klimatoppmøtet har aktivister «kapret» 600 reklameplasser i Paris og hengt opp sine egne beskjeder til folk og firmaer.

Den falske VW-reklamen spiller på den pågående skandalen knyttet til utslipp fra selskapets dieselmotorer. Det er kommet for en dag at minst 11 millioner biler fra VW er utstyrt med programvare i motorstyringen som gjør at bilen slipper ut langt mindre skadelige stoffer når den testes enn den gjør i vanlig bruk.

Liten tro på samtaler

Ifølge Peter Marcuse, som leder det Storbritannia-baserte nettverket som står bak kampanjen, er målet å vise sammenhengen mellom reklame og klimagassutslipp.

– Reklamen er motoren i forbrukersamfunnet. Den forteller oss at vi skal kjøpe mer og mer, uten tanke på miljøet, sier han.

Brandalism påpeker på sin nettside at i løpet av 20 år med klimaforhandlinger har de globale utslippene økt med 63 prosent.

TIET OM FORURENSNING: Kunstneren Barnbrooks tolkning av Mobil. FOTO: BARNBROOK / BRANDALISM.ORG
TIET OM FORURENSNING: Kunstneren Barnbrooks tolkning av Mobil. FOTO: BARNBROOK / BRANDALISM.ORG
PREGER PARIS' BYBILDE: I denne plakaten signert gatekunstneren Bill Posters er Japans statsminister Shinzo Abe utstyrt med store skorsteiner på hodet. FOTO: BENOIT TESSIER / REUTERS
PREGER PARIS' BYBILDE: I denne plakaten signert gatekunstneren Bill Posters er Japans statsminister Shinzo Abe utstyrt med store skorsteiner på hodet. FOTO: BENOIT TESSIER / REUTERS

– Årets samtaler i Paris arrangeres på en flyplass og er sponset av et flyselskap. Andre store forurensere er energiselskaper, bilprodusenter og banker. Brandalism vil demonstrere denne grønnvaskingen av selskaper på en kreativ måte, melder nettverket.

Reklame-anarki

Uten å be om tillatelse har aktivistene hengt opp plakatene sine i rammene til reklamebyrået JC Decaux, som også er sponsor for klimatoppmøtet.

Illustrasjonene på plakatene er laget av 80 kunstnere fra 19 land, og noen av dem latterliggjør toppmøtes sponsorer. I tillegg til Volkswagen, er Mobil og Air France to andre selskaper som får gjennomgå.

– Vi visste om effektene av fossilt drivstoff, men benektet det offentlig, er beskjeden på reklameplakater med Mobils logo.

Ingen slipper unna

Statsledere fra 151 land er samlet i Paris for å meisle ut tiltak som skal få ned verdens klimagassutslipp. Målet er å stanse temperaturstigningen på to grader.

Under sin tale på toppmøtets åpningsdag sa USAs president Barack Obama at han håper møtet blir et vendepunkt.

– 14 av de 15 varmeste årene som noen gang er registrert, har kommet siden år 2000. 2015 er i ferd med å bli det varmeste året av alle. Ingen nasjon, verken liten eller stor, rik eller fattig, er immun mot betydningen av dette, sa Obama.

Legger lista litt lavere

Daglig leder i Zero, Marius Holm, sier man ikke har noen ambisjon om å komme fram til «den store avtalen som ordner alt».

– Man har lagt lista litt lavere, og det er kanskje bra. Det man har prøvd på før, å få 190 land til praktisk talt å bli enige om å fase ut fossil energi på noen tiår, og det har nok vært urealistisk, sier Holm til TV 2.

Statsminister Erna Solberg (H) hadde store pengebunker med seg i kofferten til åpningen av klimatoppmøtet i Paris. Norges bidrag til Det grønne klimafondet skal fordobles fra 400 millioner kroner til 800 millioner kroner i året, og satsingen på ren energi i Norge skal fordobles.

Satser videre på regnskogen

Norge skal også fortsette samarbeidet med Brasil om avskoging i Amazonas. Dette er verdens mest effektive klimatiltak, sier Solberg.

– Det er veldig mange som er mest opptatt av at det skal gjøre vondt. Jeg er mest opptatt av at det vi gjør har en betydning for klimaet. Vi skal gjøre mye hjemme også, men vi må gjøre en del internasjonalt hvor effekten er størst. Klimaendringene er en global utfordring, og det er de globale totalutslippene vi må ha ned, sier Solberg til TV 2.

 (©NTB/TV 2)