Slik la vogntoget ut på nordnorske vinterveier

– De visste ikke hva kjetting var for noe.

De to makedonske sjåførene hadde mildt sagt ikke utstyret i orden da de ble stoppet av kontrollørene til Statens vegvesen. De måtte kjøpe kjettinger umiddelbart, hvis ikke hadde det blitt bruksforbud. Foto: Statens vegvesen/nordlys.no/AMEDIA.
De to makedonske sjåførene hadde mildt sagt ikke utstyret i orden da de ble stoppet av kontrollørene til Statens vegvesen. De måtte kjøpe kjettinger umiddelbart, hvis ikke hadde det blitt bruksforbud. Foto: Statens vegvesen/nordlys.no/AMEDIA.

– Du kan trygt si at dette ikke er hva vi kaller kjetting

Inspektørene i Statens vegvesen ser ofte mye rart på sine utekontroller. Fra Senja kom det en bulgarsk trailer med to makedonske sjåfører i førerhuset, skriver avisen Nordlys.

De hadde tenkt seg til Tromsø, men det slo de fra seg etter at de ble bedt om å vise fram kjettingene. Det eneste de kunne oppdrive var tre korte lenker, ikke stort mer enn forvokste dimmelenker.

Ville fått bruksforbud

– Ei slik lenke til hvert hjul. Du kan trygt si at dette ikke er hva vi kaller kjetting. De visste ikke hva kjetting var for noe, forteller inspektør Roger Furumo i Statens vegvesen.

Mangelen førte umiddelbart til et gebyr på 1.000 kroner, og vogntoget ville også fått bruksforbud om det ikke var for at sjåførene gikk til anskaffelse av et ordentlig sett med kjettinger der og da.

Uforsvarlig

– De kjøpte kjettinger for 7.500 kroner. Hvis ikke hadde traileren blitt stående her, sier Furumo.

At den opprinnelige «kjettingen» hadde vært uforsvarlig på nordnorsk vinterføre er det liten tvil om.

– Men dekkene var tålelig bra, opplyser Furumo, formildende.

Etter at de nye kjettingene var anskaffet kunne de kjøre videre. Men i stedet for å kjøre til Tromsø snudde de heller og kjørte ut av landet. Ifølge Furumo var vogntoget uten noen last.

Du kan lese mer om bil og trafikk på nordlys.no – her:

Slik forsøkte vogntog-sjåførene å lure seg inn i Norge